Chcete prodávat do zahraničí? Čtěte 5 tipů a trendů od zkušených

Toho, kdo chce vyvážet, čeká hodně povinností. Musí znát všechny předpisy a podmínky, většinou dost investovat – peněz i času. Na co se tedy zvlášť soustředit?

Ministerstvo zemědělství uspořádalo pro zemědělce odborný seminář zaměřený na agrární zahraniční obchod. Samotných zemědělců sice dorazilo málo, jako sonda do problematiky exportu (nejen) v zemědělství  však seminář posloužil. Server Podnikatel.cz přináší pět trendů a tipů, které na semináři zazněly.

Čtěte také:Jsou čeští zemědělci na vymření? Polovině z nich prý hrozí krach

Klíčové předpoklady exportu

Bohumil Paukner, bývalý obchodní rada v Mexiku, který dnes pracuje ve společnosti Eltodo, formuloval několik základních předpokladů exportu, bez nichž by se podnikatel snad ani do vývozu neměl pouštět.

Jsou to:

  • důkladný průzkum zahraničního trhu a tamní konkurence
  • příprava produktu (včetně certifikace, štítků, návodů ad.) a propagačních materiálů s ohledem na – zemi, kam chce podnikatel vyvážet – používané jazyky (např. v Mexiku je podle Pauknera angličtina nedostačující)
  • identifikace místního distributora či zástupce na trhu
  • investice času a energie do podpory prodeje a značky
  • zajištěné financování

Při rozšíření pohledu na nezemědělské produkty, je navíc třeba řešit další záležitosti – typicky třeba síť pro reklamace a opravy.

Reálný úspěch exportu pak má podle Pauknera další tři důležité personální pilíře:

  • českého exportéra, který je ochotný překonávat počáteční náklady a překážky
  • zahraničního odběratele, který se opravdu seriozně o český produkt zajímá
  • a české zastoupení v zemi vývozu, které úspěch podporuje svou aktivitou a angažovaností (nebo naopak „zazdí“)

Vyhledávejte nová teritoria

Jaký problém v českém agrárním exportu vězí? Problematický je podle Martina Hlaváčka, náměstka ministra zemědělství pro zemědělskou a rybářskou politiku EU, fakt, že převládá zaměření na nezpracovanou surovinu bez přidané hodnoty, zatímco u dovozu je to přesně naopak. Subjekty, které by mohly vyvážet, nemají o vývozu elementární informace, i když jsou veřejně dostupné, podivil se dále Hlaváček. Jak ale dodal, je pozitivní, že se zemědělci snaží pro vývoz vyhledávat nová netradiční teritoria a místa, která mají proexportní potenciál, a to i mimo Evropskou unii. Je totiž pravda, že zdruba 90 procent českého zemědělského vývozu stále směřuje do zemí Evropské unie, jak připomněl Jan Roman z Ministerstva zemědělství. Přitom ale jen část toho, co se do EU vyveze, v EU také skutečně skončí, část je totiž reexportována dál. Snaha zemědělců vyvážet přímo na koncové trhy by tak tedy také mohla zvýšit ziskovost.

Čtěte také: 2011: Češi šetřili a více podnikali, zatímco počet pracovních míst klesal  

Cesta do zahraničí přes zastupitelské úřady

Ivan Jukl, vrchní ředitel ekonomické sekce Ministerstva zahraničních věcí ČR, připomíná, že zastupitelské úřady mohou domácím zemědělcům napomoci v cestě na zahraniční trh. Velvyslanec v té které zemi může být přítomný na jednáních se zahraničními partnery a podniky, podnikatel může využít kapacity úřadu, a to prostorové i lidské. Jukl tvrdí, že trend podpory ekonomických zájmů Česka a podnikatelů je na zastupitelských úřadech zřejmý. A dalším trendem je také možnost a snaha využít pro průnik domácích zemědělců na zahraniční trhy jako „spojky“ krajany, kteří žijí v zemi, o níž má podnikatel zájem.

Bohumil Paukner však na základě své diplomatické zkušenosti oponoval: zastupitelská síť podle něj funguje špatně a je pro něj zarážející, že si podnikatelé nevynutí v jejím fungování změny.

Čtěte také: Značka Klasa stojí ročně miliony. Dokáže opravdu zajistit kvalitu i vyšší tržby?

Cenu nastavte realisticky, ale nepodbízejte se

O zkušenosti z praxe se podělil Jan Teplý, který se ve společnosti Madeta, zaměřené na mléčné výrobky, stará o obchod a marketing. Madeta obchoduje jak s komoditami, tak se značkovými výrobky a v cestě na zahraniční trhy se jí osvědčuje spolupůsobení dvou strategií: prodej komodit, který pak postupně umožňuje prosazovat u partnerů také značky, a snaha příliš se v zahraničí nepodbízet s cenou, s čímž souvisí pečlivý předběžný cenový monitoring v místě potenciálního prodeje. Cenu pak lze nastavit realisticky, ani své výrobky nepodhodnotit a tím se připravit o zisk, ani naopak cenu „nepřešvihnout“, a tím se přehoupnout k nekonkurenceshopnosti.

Co podle Jana Teplého komplikuje zemědělcům život? Pomohly by jim dlouhodobě stejné podmínky pro podnikání. Když se všechno stále mění, je to hrozné, říká Teplý. Situaci by zjednodušil také stejný výklad zákonů a nařízení ze strany státních úřadů ať už napříč Českem nebo na úrovni jednotlivých členských zemí Evropské unie a jednotné prosazování práva.

Čtěte také: Navštívili jsme starožitníky. Jak funguje jejich byznys?

widgety

Ať vám zboží neprojde příliš brzy

U potravin je samozřejmě jednou z klíčových faktorů vývozu také trvanlivost výrobků. Na tom se shoduje Jan Teplý z Madety s Radko Jungem, ředitelem společnosti Animalco, která celosvětově obchoduje s masem a masnými výrobky. O trhu rozhoduje exspirace, říká dokonce Jung o svém sektoru jednoznačně.

Exspirace = u potravin vypršení data spotřeby či minimální trvanlivosti výrobku.

Foto: www.isifa.com

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak vytvořit video a na co si dát pozor
  • Jak ho naplnit vhodným obsahem
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+