Hlavní navigace

Chcete prodávat do zahraničí? Čtěte 5 tipů a trendů od zkušených

Jana Bohutínská 21. 6. 2012

Toho, kdo chce vyvážet, čeká hodně povinností. Musí znát všechny předpisy a podmínky, většinou dost investovat – peněz i času. Na co se tedy zvlášť soustředit?

Ministerstvo zemědělství uspořádalo pro zemědělce odborný seminář zaměřený na agrární zahraniční obchod. Samotných zemědělců sice dorazilo málo, jako sonda do problematiky exportu (nejen) v zemědělství  však seminář posloužil. Server Podnikatel.cz přináší pět trendů a tipů, které na semináři zazněly.

Čtěte také:Jsou čeští zemědělci na vymření? Polovině z nich prý hrozí krach

Klíčové předpoklady exportu

Bohumil Paukner, bývalý obchodní rada v Mexiku, který dnes pracuje ve společnosti Eltodo, formuloval několik základních předpokladů exportu, bez nichž by se podnikatel snad ani do vývozu neměl pouštět.

Jsou to:

  • důkladný průzkum zahraničního trhu a tamní konkurence
  • příprava produktu (včetně certifikace, štítků, návodů ad.) a propagačních materiálů s ohledem na – zemi, kam chce podnikatel vyvážet – používané jazyky (např. v Mexiku je podle Pauknera angličtina nedostačující)
  • identifikace místního distributora či zástupce na trhu
  • investice času a energie do podpory prodeje a značky
  • zajištěné financování

Při rozšíření pohledu na nezemědělské produkty, je navíc třeba řešit další záležitosti – typicky třeba síť pro reklamace a opravy.

Reálný úspěch exportu pak má podle Pauknera další tři důležité personální pilíře:

  • českého exportéra, který je ochotný překonávat počáteční náklady a překážky
  • zahraničního odběratele, který se opravdu seriozně o český produkt zajímá
  • a české zastoupení v zemi vývozu, které úspěch podporuje svou aktivitou a angažovaností (nebo naopak „zazdí“)

Vyhledávejte nová teritoria

Jaký problém v českém agrárním exportu vězí? Problematický je podle Martina Hlaváčka, náměstka ministra zemědělství pro zemědělskou a rybářskou politiku EU, fakt, že převládá zaměření na nezpracovanou surovinu bez přidané hodnoty, zatímco u dovozu je to přesně naopak. Subjekty, které by mohly vyvážet, nemají o vývozu elementární informace, i když jsou veřejně dostupné, podivil se dále Hlaváček. Jak ale dodal, je pozitivní, že se zemědělci snaží pro vývoz vyhledávat nová netradiční teritoria a místa, která mají proexportní potenciál, a to i mimo Evropskou unii. Je totiž pravda, že zdruba 90 procent českého zemědělského vývozu stále směřuje do zemí Evropské unie, jak připomněl Jan Roman z Ministerstva zemědělství. Přitom ale jen část toho, co se do EU vyveze, v EU také skutečně skončí, část je totiž reexportována dál. Snaha zemědělců vyvážet přímo na koncové trhy by tak tedy také mohla zvýšit ziskovost.

Čtěte také: 2011: Češi šetřili a více podnikali, zatímco počet pracovních míst klesal  

Cesta do zahraničí přes zastupitelské úřady

Ivan Jukl, vrchní ředitel ekonomické sekce Ministerstva zahraničních věcí ČR, připomíná, že zastupitelské úřady mohou domácím zemědělcům napomoci v cestě na zahraniční trh. Velvyslanec v té které zemi může být přítomný na jednáních se zahraničními partnery a podniky, podnikatel může využít kapacity úřadu, a to prostorové i lidské. Jukl tvrdí, že trend podpory ekonomických zájmů Česka a podnikatelů je na zastupitelských úřadech zřejmý. A dalším trendem je také možnost a snaha využít pro průnik domácích zemědělců na zahraniční trhy jako „spojky“ krajany, kteří žijí v zemi, o níž má podnikatel zájem.

Bohumil Paukner však na základě své diplomatické zkušenosti oponoval: zastupitelská síť podle něj funguje špatně a je pro něj zarážející, že si podnikatelé nevynutí v jejím fungování změny.

Čtěte také: Značka Klasa stojí ročně miliony. Dokáže opravdu zajistit kvalitu i vyšší tržby?

Cenu nastavte realisticky, ale nepodbízejte se

O zkušenosti z praxe se podělil Jan Teplý, který se ve společnosti Madeta, zaměřené na mléčné výrobky, stará o obchod a marketing. Madeta obchoduje jak s komoditami, tak se značkovými výrobky a v cestě na zahraniční trhy se jí osvědčuje spolupůsobení dvou strategií: prodej komodit, který pak postupně umožňuje prosazovat u partnerů také značky, a snaha příliš se v zahraničí nepodbízet s cenou, s čímž souvisí pečlivý předběžný cenový monitoring v místě potenciálního prodeje. Cenu pak lze nastavit realisticky, ani své výrobky nepodhodnotit a tím se připravit o zisk, ani naopak cenu „nepřešvihnout“, a tím se přehoupnout k nekonkurenceshopnosti.

Co podle Jana Teplého komplikuje zemědělcům život? Pomohly by jim dlouhodobě stejné podmínky pro podnikání. Když se všechno stále mění, je to hrozné, říká Teplý. Situaci by zjednodušil také stejný výklad zákonů a nařízení ze strany státních úřadů ať už napříč Českem nebo na úrovni jednotlivých členských zemí Evropské unie a jednotné prosazování práva.

Čtěte také: Navštívili jsme starožitníky. Jak funguje jejich byznys?

Ať vám zboží neprojde příliš brzy

U potravin je samozřejmě jednou z klíčových faktorů vývozu také trvanlivost výrobků. Na tom se shoduje Jan Teplý z Madety s Radko Jungem, ředitelem společnosti Animalco, která celosvětově obchoduje s masem a masnými výrobky. O trhu rozhoduje exspirace, říká dokonce Jung o svém sektoru jednoznačně.

Exspirace = u potravin vypršení data spotřeby či minimální trvanlivosti výrobku.

Foto: www.isifa.com

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu