Hlavní navigace

Chcete v podnikání používat e-fakturu? Musíte splnit hned několik podmínek

19. 10. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

E-faktura šetří čas i peníze a především uleví od administrativy. Ve veřejné sféře není ale akceptace e-faktur dořešena.

Česká i mezinárodní legislativa používání e-faktury umožňuje. Musí však obsahovat všechny povinné prvky. 

Mezi ty patří například možnost ověření elektronickým podpisem. Po celou dobu svého životního cyklu musí mít e-faktura neporušený obsah a musí být na požádání pro obě strany dostupná v čitelné podobě, ať už v elektronické nebo papírové formě. Podle nařízení Evropského parlamentu nesmějí být elektronickému dokumentu upírány právní účinky a nesmí být odmítán jako důkaz ani v soudním a správním řízení, připomíná Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Čtěte také: Na vesnicích se běžně prodává na sekeru. Obchodníci tím dost riskují

E-faktura funguje nejlépe v automatizované formě

Podle něj ale lze z e-faktury vytěžit nejvíce v okamžiku, kdy e-faktura automatizovaně přenese data do podnikového účetního systému druhé strany a tam jsou data opět elektronicky zpracována. 

Ministerstvo financí zároveň potvrzuje, že mezi e-fakturu a písemný doklad se už dnes může dát rovnítko. Stejný názor má i finanční správa: Z tohoto pohledu používání e-faktur skutečně nic nebrání. Finanční správa sama dlouhodobě říká, že firmy se nemusí bát e-faktury používat, pokud takový dokument bude mít potřebné vlastnosti, říká ministr financí Ivan Pilný

Čtěte také: iDoklad už není zadarmo. Zjistili jsme, kam můžete odejít

skoleni_15_4

Veřejná správa si s e-fakturou stále moc neporadí

E-faktury ale paradoxně stále naráží ve veřejné sféře. Svaz průmyslu a obchodu chce proto v tomto ohledu vyvolat diskuzi: Zejména střední a větší firmy dnes již využívají e-fakturaci a bude pro ně jednodušší využívat jednu formu komunikace jak se státem, tak v obchodním vztahu mezi firmami, uvádí viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR Milena Jabůrková

E-faktury využívá naplno například mladoboleslavská společnost Škoda Auto. Používá je už od roku 2003. V současné době zde metodou elektronické fakturace zpracovávají 79 % všech příchozích faktur. Faktury jsou v několika vteřinách v účetnictví a mohou být zaúčtovány. Nedochází ke ztrátě dokladů při zasílání poštou nebo při doručování mailem v PDF, doplnil Luděk Koliáš, vedoucí účtárny kontokorentů, Škoda Auto a.s.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).