Hlavní navigace

Chcete začít s e-shopem? Víme, s čím prorazíte

 Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Zdeněk Vesecký 9. 11. 2015

V Česku jsou desítky tisíc e-shopů. Pokud se i vy chcete vrhnout do světa e-commerce, zvolte si proto segment, kde to má ještě smysl.

Snažit se dnes rozjet internetový obchod s mobily nebo černou a bílou technikou je jen pro odvážné nebo nerozvážné. V tomto segmentu je trh už velmi konsolidovaný, a pokud se nechcete spokojit s rolí otloukánka mezi velkými e-shopy, raději se do tohoto oboru nepouštějte. Je tu mnoho jiných oborů, které stojí za to vyzkoušet. Není v nich taková konkurence, mají slušné marže a jejich potenciál naznačuje i velmi dobrý vývoj tržeb.

Na začátek ještě připomeňme, že česká e-commerce patří mezi ty nejrozvinutější. Češi na internetu nakoupí 7, 2 % veškerého zboží. Evropský průměr je přitom jen 4,2 %. Jelikož evropský lídr, Velká Británie, je na 10 % a ve Spojených státech amerických dělá e-commerce dokonce 15 % všech obchodů, je i u nás stále prostor k růstu a novým obchodním příležitostem. Dokazují to ostatně i data nákupního rádce Heureka.cz. V letošním prvním pololetí e-commerce vykázala 35% růst obratu, což je o 6 % víc než v prvním půlroce 2014.

Psali jsme: 4 tipy na takové to malé domácí podnikání

Na počet prodaných produktů vede móda

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Chcete si založit e-shop, prodávejte kondomy a pruty. Sortiment, co zaručí růst. 

Češi na internetu nejvíce kupují módu, obuv a její doplňky. Na tuto kategorii připadlo jen za prvních šest měsíců letošního roku téměř 800 000 prodaných kusů (zdroj: Heureka.cz. Počítány byly pouze e-shopy zařazené do programu Ověřeno zákazníky) a útrata dělala kolem 3 miliard korun. Tento segment trhu vykazuje taky velmi dobrý růst, konkrétně 28 %. V meziročním srovnání je právě oblečení, boty a doplňky nejpořizovanějším produktem na internetu. Za posledních 12 měsíců si je pořídilo 48 % internetových uživatelů, říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Ti, kteří by chtěli začít na internetu prodávat módu, ale musí počítat s vysoce konkurenčním prostředím. Soupeřů bude několik tisíc. Přesto jsou šance na dobře fungující byznys poměrně vysoké. Jen bude potřeba soustředit se na unikátní zboží a vytvářet love brand.

Nejvíc prodaných produktů (zdroj: Heureka.cz)
Kategorie Počet prodaných produktů
Móda a doplňky 790 216
Dům a zahrada 303 000
Dětské zboží 194 205
Knihy a hry 140 241
Auto-moto 116 850

Nejsilnějším hráčem na trhu je překvapivě značka Tchibo. Čím to, že dokáže zaujmout zákazníky víc než specializované e-shopy nebo konkrétní značky? Prvním důvodem je určitě náš obchodní model a s ním týdně se měnící nabídka spotřebního zboží. Sortiment je natolik pestrý, že uspokojí potřeby opravdu širokého okruhu zákazníků. Navíc máme vícero prodejních kanálů, které mezi sebou navzájem propojujeme a snažíme se tak být zákazníkovi nablízku. V rámci propojování prodejních kanálů tak zákazník může objednat v e-shopu a zásilku si vyzvednout v kamenné prodejně, nebo objednat online z obchodu a nechat si zboží doručit domů, využít mobilní aplikaci a tak dále, uvádí Eva Kotýnková, mluvčí společnosti Tchibo Praha. Zboží ve všech prodejních kanálech společnosti je identické. Nabídka e-shopu je ale často rozšířena o výrobky, které se například kvůli velikosti nemohou prodávat v kamenných obchodech. Nabízí tedy širší sortiment zboží.

Druhým důvodem je podle Tchibo Praha mezinárodně úspěšný model 3v1 spojující na jednom místě prodej spotřebního zboží, zrnkové či mleté pražené kávy a kávový bar. Zákazníci tak mají více důvodů se u nás zastavit. Pokud zboží nenajdou v prodejně nebo není dostupná určitá velikost, mají přímo na místě možnost objednat si ho v e-shopu. Výhodou e-shopu je to, že členům věrnostního programu firma nabízí možnost nakoupit zboží z nové kolekce vždy o 5 dní dříve, než přijde do kamenných obchodů.

Oblečení, móda a doplňky Tchibu tvoří 60 až 70 % veškerého obratu. Mezi velmi oblíbené patří dámská móda, oblečení pro děti, šperky a sportovní oblečení. Stálicemi jsou také potřeby a vybavení pro domácnost a dekorace.

Dále čtěte: Budete předělávat váš eshop? Při špatném redesignu ztratíte až 30 % objednávek

Chcete růst? Prodávejte pruty, šampony a kondomy

Růst v prvním pololetí 2015 v procentech (zdroj: Heureka.cz)
Kategorie Meziroční růst
Rybářské potřeby 250 
Drogerie 106 
Erotika 35
Móda a doplňky 28
Lékárna a zdraví 22

Některé obory už jsou tak zaběhnuté, že nemají žádný velký růst. Platí to třeba o bílé a černé technice, které vykazují 18, respektive 10 %. Pomalejší růst ale samozřejmě tyto kategorie dohání na maržích a průměrné ceně objednávky. V kategorii s černou technikou je nejvyšší průměrná objednávka, pohybuje se přes 4500 korun. U jednotlivých druhů zboží ale může vyskočit až na 12 000 korun, například u objektivů nebo televizorů, uvádí Tomáš Braverman, ředitel Heureka.cz. Nejprodávanějším artiklem jsou televizory, které tvoří bezmála polovinu všech prodejů. Za bílou techniku, tedy ledničky, pračky a tak dále pak Češi na internetu utratí až pětinu celkového obratu online nakupování. V reálných číslech je to 6,9 miliardy korun. Konkurence v oborech bílá a černá technika je velká a vyspělá. Je téměř nemožné nebo velmi náročné do oboru vstoupit a uspět.

Pokud chcete volit snadnější cesty, dejte se na kategorie vypsané v tabulce. Vůbec nejlépe se letos daří obchodníkům z kategorie hobby nabízející potřeby pro rybáře. Jejich růst o 250 % je rekordní. Podíl na celkovém obratu české e-commerce je sice jen 0,4 %, ale v přepočtu na pouhých pár set obchodů – podle žebříčku Heureka.cz jen 104 – je to ideální obor. Průměrná výše objednávky je skoro 1800 korun a zákazníci jdou nejvíc po navijácích, prutech a návnadách.

Na druhém místě je se 106% růstem drogerie, meziročně vzrostla na dvojnásobek. Tržby sice zatím dělají jen kolem 200 milionů korun ročně, ale výhodou internetových obchodníků je to, že kamenné řetězce zatím online svět opomíjejí a vzniká tím velká příležitost se na tomto poli prosadit. Drogistické zboží je pro prodej na internetu jako stvořené, protože jde o zboží denní potřeby, zákazníci ho znají a mají k němu důvěru. Nepotřebují proto vyhledávat recenze a nebojí se na zkoušku pořídit i neznámý výrobek. Díru na českém trhu se teď snaží zaplnit Ageo.cz. Segment drogerie je velice zajímavý a jedná se o ohromný trh nabízející obrat v desítkách miliard korun ročně. Potenciál je tím pádem ohromný. Ale jako u ostatních služeb se dá využít pouze, když služba, kterou nabízíte zákazníkům, je výborná, ceny zajímavé a sortiment široký. Osobně na trhu neznám druhý subjekt, který by tyto kritéria splňoval, říká zakladatel firmy Marc Westermann. Jeho ambicí je budovat trh online drogerie a zároveň být jejím dominantním hráčem, tak aby za nějakou dobu byl tento podíl větší než její kamenný segment. Zákazníci jsou tomu prý nakloněni.

Rozjet byznys s drogistickým zbožím i navzdory tomu, že už je tu Ageo.cz, se stále vyplatí díky malé konkurenci. Nejvíc se lidé shání po pracích prášcích, avivážích a čisticích prostředcích. Důvodem je i to, že se jedná o těžké zboží, které se nikomu nechce vláčet. Na druhém místě je tělová a pleťová kosmetika, na třetím pak dekorativní kosmetika. A proč se zatím specializuje na drogerii tak málo e-shopů? Je to dost komplikovaný segment. Pokud vás zákazník má brát vážně, je potřeba investovat velké prostředky do zboží a skladových prostor. Vytvoření dalších konkurenčních výhod jako garance širokého sortimentu zboží za nižší cenu je další komplikovaná věc, kterou musíte zařídit. Zkušenost z oblasti e-commerce je dle mého názoru nezbytně nutná. Není to tak jednoduché, jak se to zdá či jak se píše v médiích. Jen vytvoření infrastruktury nám trvalo rok, vysvětluje Marc Westermann.

Bude vás zajímat: Jak založit a provozovat e-shop

Specializované e-shopy mají menší konkurenci

Nejnižší počet konkurentů
Kategorie Počet konkurentů
Erotika 82
Hudební nástroje 82
Rybářské potřeby 104
Parfémy 148
Knihy a hry 406

Šance prosadit se s internetovým obchodem jsou slibné taky u dětského zboží, především pak hraček, dále v oblasti erotiky, která má výrazně rostoucí potenciál, a dobře si vedou i prodejci léků a zdravotních potřeb. Nejlépe se v tomto oboru prodávají kontaktní čočky. Čočky tvoří třetinu útrat. Patří totiž do kategorie zboží, které si člověk běžně nevyzkouší ani v kamenných obchodech, a pokud jsou s ním zákazníci spokojeni, nemají důvod je nějaký čas měnit, dodává Tomáš Braverman.

Velmi náročným, ale ve světě internetu opomíjeným oborem je dům a zahrada. Je to dáno mimo jiné i obrovskou šíří sortimentu a vysokými vstupními náklady. Jsou tu ale vysoké marže a kamenné řetězce nechávají zatím online stále ještě volný pro případné zájemce. Právě teď je proto nejlepší čas na založení e-shopu s tímto zbožím. Nejmladší z kategorií, které se začaly na internetu v masivní míře objevovat až v poslední době, je jídlo. V oblasti prodeje potravin na internetu je obrovský potenciál. Zkušenosti s online nákupem tohoto sortimentu má 9 % dotazovaných, další pětina uvádí, že se chystá tuto službu v nejbližší době vyzkoušet, říká Jan Vetyška. Podle něj to zatím hodně souvisí i s dostupností těchto služeb, které se koncentrují převážně v Praze, popřípadě jen ve velkých krajských městech.

Našli jste v článku chybu?

19. 11. 2015 9:01

Je důležité všem průzkumům, analýzám a jejich vyhodnocením věnovat dostatek času. Ovšem ani to nikomu nezaručí, že jeho e-shop nakonec prorazí.
Mnohdy se stává, že právě obory, kde není tak velká konkurence, docela stagnují po stránce kvality e-shopu, marketingu atd.
A i to otevírá zajímavou příležitost všem, kteří do daného segmentu vstoupí a to myslí skutečně vážně. Konkurenci tak můžete překvapit právě moderním řešením e-shopu, promyšleným marketingem atd...



10. 11. 2015 10:57

Jojo (neregistrovaný)

Eshopy jsou ceska uchylka. Kazdej vesnickej trouba ma jeden. Desettisice eshopu prodelava, nebo si maximalne vydela par stovek.
Vydela si spis fixed income - webhosting, seo "optimalizatori", prodejci stupidnych web templatu nebo celeho skrachovaneho webu pres webtrh, a par korun distributor zbozi.


Vitalia.cz: Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp