Hlavní navigace

Chcete znát recept na dobrou online reklamu? Testovat a mít silnou myšlenku

 Autor: 258398
Zdeněk Fekar 15. 7. 2014

Srovnejte s námi možnosti inzerce na Facebooku. Je lepší český Sklik nebo zahraniční AdWords? Výběr vyžaduje pečlivé zvážení podle vašich potřeb a možností.

Když už někdo jednou podniká, tak má koukat, aby byl na internetu dobře vidět – dá se parafrázovat slavné rčení Jana Wericha. Síť nabízí několik reklamních systémů: být vidět je tedy zdánlivě snadné. Ale jak to udělat dobře?

Odborníci se shodnou na jednom: na online reklamu si najměte odborníka. Proti této radě sice není moc co namítat, ale pokusili jsme se shrnout pár rad pro případ, že se chcete sami stát expertem na internetovou reklamu.

Každý chce něco jiného


Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek. 

Už samotné rozhodnutí, jestli je lepší inzerovat na Facebooku nebo si vybrat český systém Sklik nebo jeho globální alternativu AdWords od Googlu, vyžaduje pečlivé zvážení. Pokud můžete, zkuste všechny a uvidíte, zní v kostce rada odborníků. Je to velmi individuální rozhodnutí. V každém konkrétním případě je dobré vše otestovat a pak zvolit efektivní kombinaci, radí Jakub Křenek, social media manažer ze společnosti Socialsharks.

Přesto nějaká doporučení existují – vezměte třeba v úvahu, jak daleko můžete být atraktivní pro zákazníky. AdWords umožňuje oslovit uživatele téměř všude, i na zahraničních webech. Sklik se umí zaměřit na tradiční uživatele – ti mají jako domovskou stránku ve většině případů nastavený Seznam.cz, říká Peter Mižík, media manažer kreativní agentury Zaraguza.

Svůj význam má i to, co nabízíte. Sklik a AdWords se spíše hodí na propagaci produktů a služeb, které uživatelé na internetu hledají. Naproti tomu Facebook může dobře fungovat, pokud zavádíte na trh něco nového, potvrzuje konzultant v oblasti internetového marketingu Jan Korpas.

Mohlo by vás zajímat: I s malým kašpárkem se dá hrát velké divadlo. Totéž platí pro e-shopy

Od sto korun do deseti milionů

Na rozdíl od jiných typů reklamy mají systémy PPC (pay per click – platí se až za kliknutí na reklamu) velkou výhodu: využít je můžete už s minimální částkou. Začínat se dá s rozpočtem několika stovek korun. Maximální hranice neexistuje, ale je možné nastavit denní limit, aby byl rozpočet během kampaně využitý rovnoměrně, uvádí Peter Mižík. Samozřejmě s rozpočtem sto korun nemůžu očekávat, že na web přilákám tisíc uživatelů.

V AdWords i v Skliku lze utratit poměrně velké peníze, ale vše pak záleží na efektivitě. Většinou to bývá tak, že na začátku jsou náklady vyšší a až se zjistí, co funguje a co ne, rozpočty se upravují, prozrazuje Jan Korpas.

Podle Jakuba Křenka se investice hodně liší podle toho, o jak velkou firmu se jedná – a rozpětí může být od tisíců až po desítky milionů korun. Náklady by ale vždy měly odpovídat marketingovým cílům. Pokud prodávám zboží v e-shopu, dokážu si spočítat, kolik jsem ochotný investovat do reklamy za jeden prodaný kus, dodává Peter Mižík.

Vyplatí se to?

Právě možnost měřit efektivitu je neocenitelná výhoda internetové reklamy. V zásadě dokážete přesně spočítat, kolik peněz utratíte za každého zákazníka.

Může se stát, že cena zákazníka bude trochu vyšší, než jsme byli původně ochotni zaplatit. Když se ale na to podíváme z dlouhodobého hlediska, ten stejný zákazník může nakoupit ještě několikrát, čímž se výrazně sníží náklady na jeho získání, upozorňuje Jan Korpas na to, že je nutné náklady vyhodnocovat za delší období.

Obsah vládne

I v reklamě na internetu platí staré mediální pravidlo. Aby byla reklama účinná, dodržujte ho. V každém případě je nutné mít silnou a pro uživatele pochopitelnou myšlenku, radí sociální žralok Jakub Křenek.

Pro co nejlepší efektivitu je důležité kampaň dobře nastavit, připomíná marketingový konzultant Jan Korpas. Co to znamená? Zvolit klíčová slova, vytvořit kvalitní inzeráty, omezit cílení. Poté je potřeba sledovat, vyhodnocovat a ladit. Nejdůležitější prý je oslovit správnou skupinu uživatelů, proto je dobré dávat si největší pozor, na která klíčová slova nebo na kterých webech se reklamy zobrazují.

Peter Mižík ze Zaraguzy dodává, že velkou část úspěchu tvoří landing page – čili webová stránka, na kterou vaše reklama uživatele přivede. Když ji tvoříte, je nutné zajistit, aby se správně zobrazovala na všech zařízeních – na počítači, tabletu i mobilu, radí Mižík. Laicky: když vymýšlíte reklamu, směřujte ji na takovou stránku, která bude ve všech přístrojích dobře čitelná – pokud třeba máte zastaralý web, řešením může být stránka na Facebooku.

Dále čtěte: Jak vylepšit online kampaň a zvýšit její efektivitu?

Který systém je nejlepší?

Jednoduchou odpověď od expertů samozřejmě nečekejte. Pokud ale nechcete najímat odborníka, jeden tip je rozhodně užitečný: Když to přeženu, kampaň přes Facebook si nastaví i pekař z Tábora, říká Peter Mižík.

To je podle něho asi zásadní rozdíl mezi AdWords a Facebook Ads manažerem. Sklik se dá označit za zjednodušenou verzi AdWords. Googlovský AdWords prý ovšem nabízí největší možnosti nastavení kampaní, které ocení zejména majitelé e-shopů.

Našli jste v článku chybu?

16. 7. 2014 13:57

Jakube,
děkuji Vám za názor, snad si z článku více podnikatelů odnese, že i s malým kašpárkem se dá sehrát velké divadlo :) Promiňte mi ten vtípek, prostě každý by měl svoje podnikání propagovat, a PPC je cesta, jak za málo peněz získat hodně muziky.


16. 7. 2014 13:24

JakubHerrmann.cz (neregistrovaný)

Moc pěkně sepsáno. Naprosto souhlasím. PPC se dá dělat i s omezeným rozpočtem, ale podle toho musí být také očekávání výsledků.
Nevypínejte PPC reklamy hned první měsíc, pokud jsou ve ztrátě, ale vyhodnoťte všechny data a pokuste se otestovat všechny možnosti.


Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: E-Ježíšek si i letos zařádí. Nákupy od 2 do 5 tisíc

E-Ježíšek si i letos zařádí. Nákupy od 2 do 5 tisíc

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí