Co s vyplavenou firmou? Na co myslet při vyřizování pojistky

Povodně a záplavy se dotýkají i nemovitostí určených pro podnikání. Radíme, jak postupovat při zaplavení firmy.

Podnikatelé napříč českými kraji teď řeší jednu podstatnou věc. Jak zahránit vytopenou firmu a obnovit provoz s co nejmenším dopadem na zákazníky. Důležité je podrobně a co nejrychleji zdokumentovat škody.

Po návratu do zaplavené provozovny je nejprve nutné ochránit nepoškozený majetek. Znamená to jeho přesunutí jinam. Obecně bývá nejlepší mít veškeré poškozené zboží po ruce, dokud nedorazí likvidátor pojistné události. Pokud je materiál poškozený natolik, že vystavení živlům už jeho stav nezhorší, je možné materiál přesunout ven. Vždy používejte selský rozum a uvažujte, co byste dělali, kdyby šlo třeba o vaši domácnost, říká Michal Kohoutek, ředitel oddělení Forenzních služeb PwC Česká republika.

Ve firmě také bude důležité obnovit dodávky vody a energií. Majitel se proto musí spojit s jejich dodavatelem a nechat se informovat o aktuálním stavu a možnostech. V některých případech může obnovení dodávek trvat i dny, pak přichází čas pro zajištění generátoru. To je obzvláště důležité v případě, že pojistná smlouva pokrývá pouze období, kdy by mohla běžet činnost podniku, nebýt škod na vašem majetku. I když ne všechny pojistné smlouvy tuto klauzuli obsahují, vždy dává smysl minimalizovat škody, radí Michal Kohoutek.

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

V druhém kroku už se pořizují důkazy o rozsahu škod. Nejedná se jen o fotografie, použít se dá i dokumentace z účtárny nebo skladu a produkční data, terá souvisejí se ztrátou kvůli přerušení provozu. Právě v případě přerušení provozu může být zpočátku obtížné určit, jak dlouho bude provoz omezen. Dojde-li jen k částečným ztrátám, může firma zvážit, zda neobnoví provoz tak, že práce přesune z postižené oblasti ven do specializované dílny, ke konkurenci, sesterskému závodu nebo na nějaké dočasné pracoviště. V případě závažnějších škod se lze soustředit už jen na ochranu cenného vybavení, zásob a hotových výrobků. Pojišťovny kromě fotodokumentace vyžadují i soupis movitého a nemovitého majetku z účetní evidence. Pokud ho ve firmě voda zničila, například se utopily počítače, je nutné obrátit se na znalce, který vypracuje posudek.

Co se týká financování škod, tady je důležité umět počítat. Pokud pojistné plnění nebude sačit na pořízení nového vybavení, je možné požádat o balíčky státní pomoci. Dalším užitečným zdrojem mohou být i specializované nabídky, které jsou dostupné na základě předložení protokolu o pojistné události. Podnikatelé by neměli zapomenout ani žádost o odklad či snížení splátek u stávajících úvěrů, a to jak u banky, tak případně i u svých věřitelů a dodavatelů, radí Miroslav Herain, ředitel RE/MAX Commercial.

EBF16

Důležité také je, že v případě zaplavení není nutné měnit sídlo společnosti, a to ani v případě její totální destrukce. Sídlo firmy může být provozováno i v ruinách, pokud je dostupná schránka pro doručování poštovní korespondence. Zázemí firmy pak může být v prostorách na jiné adrese, podotýká Miroslav Herain. Stačí přesměrovat poštovní korespondenci a zařídit přenos ostatní techniky do nové provozovny.

Už zkušenosti z roku 2002 jsou důkazem, že jen malé množství podniků má pojištění, které by bylo možno označit za komplexní pojištění rizik. Proto je v ohrožených oblastech vhodné začít o takovém pojištění uvažovat.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+