Hlavní navigace

Co tlačí podnikatelky k úspěchu? Vytrvalost a touha po samostatnosti

27. 8. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Počet podnikatelek v Česku roste. A tak jsme zjišťovali, proč ženy podnikají, v čem je ženský byznys specifický a jaké to je, když ženy dělají byznys pro ženy.

Podle letošní analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) rekordně roste počet podnikatelek. Od roku 2012 přibylo přes 30 tisíc podnikajících žen a ženy tak tvoří jednu třetinu všech podnikatelů. Není to jen o zvyšujícím se počtu žen v podnikání, ale i o jejich úspěšnosti. Začíná se projevovat, že ženská rafinovanost, odolnost, schopnost jít za výsledkem a ne za vítězstvím a střízlivost z dosažených úspěchů jsou v současném podnikání základními předpoklady úspěchu, uvedl k výsledkům studie Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR. Jak to vidí samotné ženy, pro které je podnikání, ať už vlastní nebo jiných žen, každodenním chlebem?

Čtěte také: Ženy začínají brát podnikání do svých rukou, počet podnikatelek rekordně roste

Hlavní je výsledek, ne zisky

Lenka Šťastná má za sebou manažerskou kariéru v bankách a velkých společnostech a nyní je prezidentkou organizace Business & Professional Women. Ta sdružuje podnikatelky a manažerky a mimo jiné pořádá každoroční akci Equal Pay Day – Den rovnosti platů. Ženy přistupují k podnikání s větší opatrností a zodpovědností. Při podnikání myslí hodně na slaďování pracovního a rodinného života a péči o děti, což jim často neumožňuje věnovat podnikatelským aktivitám tolik času, odpovídá na otázku ohledně specifik ženského přístupu k byznysu.

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Co tlačí podnikatelky k úspěchu? Vytrvalost a touha po samostatnosti

Lenka Šťastná se na základě svých zkušeností domnívá, že ženy chtějí při podnikání dělat především to, co je nejvíce baví a láká je tvořivý přístup spojený s možností vidět za svou prací reálný výsledek. A to i za cenu nižších zisků. Přitom ženy teprve zjišťují, jak velká je moc sítí kontaktů pro vzájemnou pomoc a podporu, nacházení inspirace a nových impulzů i partnerství, dodává.

Nenechat se odradit ani nejbližšími

Velice silně vnímám, že ženy začínají tvořit networkingové skupinky, kde si vyměňují zkušenosti a názory a začínají sdílet vše, co může být pro druhé inspirací a ušetřenými chybami, uvádí Eva Vašková Čejková, zakladatelka a jednatelka ŽENY s.r.o., která je také patronkou projektu Podnikavá žena AMSP ČR a garantkou sekce Podnikatelky společenství Minerva 21. Sleduje, že ženy čím dál více spolupracují a podporují sdílení a synergii. To je ta správná cesta a z praxe vidím, že to ženy skutečně vítají a pomáhá to, tvrdí na téma podnikání žen.

Jako na silné téma poukazuje také na sebevědomí žen, které se pouštějí do podnikání a jež od byznysu odrazují i ti nejbližší. Ale i v tom se dá dnes podle ní pomoci – cílem je zaměřit se na své silné stránky a nebát se jít s kůži na trh.

Čtěte také: 7 užitečných koučovacích tipů pro každodenní podnikatelskou praxi

Podnikatelky nabízejí flexibilitu

V Česku se v souvislosti se zaměstnáváním žen často řeší téma (ne)dostatku flexibilních pracovních úvazků, včetně úvazků zkrácených, a také téma nerovnosti platů žen a mužů. Nabízí se proto otázka, jak se ženy – podnikatelky, které zaměstnávají další ženy, staví k těmto specifickým potřebám žen a platové rovnosti?

Velmi mnoho žen chápe potřeby maminek s malými dětmi a umožňuje jim pracovat na zkrácený úvazek a podle jejich časových možností. Vznikají tím nová schémata ženského podnikání, tvrdí Lenka Šťastná, podle níž také z diskusí s podnikatelkami – zaměstnavatelkami vyplývá, že v jejich firmách nedochází k platové nerovnosti. Za jeden z důvodů považuje to, že podnikatelky u volných pozic jasně komunikují výši platu bez ohledu na to, zda místo nabízejí ženě nebo muži.

Žene je touha po samostatnosti

Jak Lenka Šťastná připomíná, podnikání má pro ženy právě tu výhodu, že umožňuje pracovat flexibilně. Že je to jeden z velmi častých důvodů, proč se ženy do vlastního byznysu vůbec pustí, potvrzuje i Zuzana Andělová, marketingová manažerka společnosti Agender. Firma stojí za projektem pracezeny.cz zaměřeným na ženy na trhu práce i na podnikání žen, stejně jako na podporu diverzity a flexibility v pracovním prostředí a přímé propojení žen a potenciálních zaměstnavatelů.

Startu podnikání žen se Agender věnuje například projektem Inicio. Největším motivem podnikání žen je potřeba osamostatnit se. Třeba proto, že jejich zaměstnavatel nechce jejich návrat po rodičovské dovolené a kvůli nedostatku flexiúvazků. Máme jich totiž jen něco kolem 8 %, vysvětluje Zuzana Andělová. Ženy podle ní často v podnikání hledají možnost, jak skloubit rodinu a práci a hrají o čas. Ženy uspívají díky své vytrvalosti a time managementu. Začínají se prosazovat, sdružovat a podporovat navzájem, říká.

Také Eva Vašková Čejková sleduje, že se ženy často rozhodnou pro podnikání ve chvíli, kdy se vrací do práce po mateřské dovolené a zaměstnavatel jim nenabídne flexibilní úvazek. Za silnou skupinu začínajících podnikatelek označuje také ženy ve věku 55+. Jsou to ženy, které se po ztrátě zaměstnání nebo nějakých životních rodinných změnách rozhodly, že si budou plnit sen, protože už přesně vědí, co v životě chtějí, jaké mají náklady na svůj život a co je tedy potřeba pro to udělat, vysvětluje. Podnikání pro takové ženy vidí jako možnost, jak využít svůj potenciál a dělat to, co je baví. Celkově si myslím, že ženy je třeba motivovat k podnikání snižováním jejich strachu z neznámého. Je třeba jim poskytovat informace o tom, co živnost obnáší a na konkrétních příkladech ukazovat, jak s podnikáním začít, domnívá se. Reálný příběh ženy s podobnou životní zkušeností podle ní může být pro začínající podnikatelku zásadní motivací.

Zákaznicím předáváme vlastní zkušenost

Malou sondu do světa podnikatelek, které se ve své práci navíc zaměřují také na ženskou klientelu, ukazuje obchod se spodním prádlem Caresse. Lépe řečeno obchody, protože firma o dvou majitelkách už provozuje dvě prodejny v Praze a jednu v Brně. Přesto jedna z majitelek, Klára Doubková, o vlastním podnikání pro server Podnikatel.cz skromně říká: Jsme dvě mladé holky a podnikat se pořád ještě opravdu učíme.

Čtěte také: Jak lépe organizovat svůj čas? Čtěte, co doporučují zkušení odborníci

Jejich filozofií přitom je mít takový obchod, aby v něm samy rády nakupovaly a chtěly se do něj vracet. Obě jsme s kolegyní „vybavené“ a správné velikosti prádla nám výrazně pozvedly sebevědomí (i poprsí) a zlepšily zdraví. Snažíme se tohle předávat jiným ženám. Chceme, aby se u nás cítily dobře a důvěřovaly nám, popisuje spolumajitelka, o co jí v podnikání jde. Dodává, že tomu, co podnikatelky dělají a prezentují, opravu hluboce věří a doufají, že to zákaznice poznají. Nesázejí na dokonalost, ale soustředí se na reálné ženy. Všechny, co v Caresse pracují, jsme nedokonalé. Máme kila navíc, pupínky ve tváři, křivé nohy. Zákaznice se před námi nestydí. A když řeknou, že mají kila navíc, tak ví, že je chápeme, dodává. 

Kamarádský přístup a vstřícné služby

Podnikatelky však především vsadily na specifické služby. Mezi ně patří kvalitní brafitting (pomoc s výběrem prádla), který je individuální a zabere klidně hodinu a nabídka široké škály velikostí a barev. Taková služba na míru může rozhodnout o tom, že se zákaznice vrátí a doporučí obchod kamarádkám. Záleží nám na tom, aby zákaznice byly spokojené, a znamená to, že pro ně vytaháme celý obchod, je-li to nutné. A pokud nemůžeme pomoci, alespoň poradíme, kde sehnat něco jiného, prozrazuje Klára Doubková další střípek z principů své práce. Drží se také zásady nákup klientce nevnucovat. I když se zákaznice rozhodne nekoupit nic, nemusí mít pocit viny nebo studu, že otravovala, upozorňuje.

Obchod s prádlem vnímá také jako „drbárnu“ a tak je nedílnou součástí práce lidí v něm i naslouchání. Ze spousty žen jsme si udělaly tak trochu kamarádky, častěji chodící zákaznice si pamatujeme jménem. Je to podobné jako s kadeřnicí. Také si jí můžete malinko postěžovat, nezávazně si popovídat (ale i společně mlčet) a ona vás pochopí, vysvětluje Klára Doubková. Podle ní je také důležité, aby podnikatel uměl přiznat chybu, omluvit se a sjednat nápravu, když se něco nevydaří.

Daně x

Čtěte také: Našel jsem velmi zajímavou díru na trhu, říká Robert Vlach

„Kamarádský“ přístup se promítá i do dalších aktivit firmy. Vyjíždí za zákaznicemi do regionů, pořádá prádlové večírky pro uzavřené společnosti po zavíračce nebo obslouží zákaznici mimo otevírací dobu, pokud je to pro ni z nějakého důvodu příjemnější. Caresse tím dobře ilustruje tvrzení Lenky Šťastné, že ženy chtějí při podnikání dělat to, co je nejvíc baví, a to tvořivě, aby viděly reálné výsledky své vlastní práce.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).