ČOIka si posvítila na e-shopy. Za klamání spotřebitele padaly pokuty

Online byznys v hledáčku kontrol České obchodní inspekce. Více jak 80 procent kontrolovaných e-shopů nepošlo. V čem chybovaly?

Inspektoři České obchodní inspekce na základě posledních kontrol e-shopů objevili celou řadu nedostatků a pochybení. Za ně pak padaly pokuty, které přesáhly 1,5 milionu korun. Z celkového počtu 308 provedených kontrol bylo zjištěno, že k porušení obecně závazných právních předpisů došlo při 255 kontrolách, což představuje 83 %, uvedl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich

V oblasti elektronického obchodování se stále dokola objevují nedostatky, které spočívají zejména v klamavém jednání, kdy provozovatelé používají nepravdivou informaci, která může nabádat spotřebitele k rozhodnutí, aby danou věc či službu koupil, bez ní by však koupi neuskutečnil. Nedostatky se také objevují v obchodních podmínkách, kdy spotřebitelé nejsou řádně informováni o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, včetně údaje o tom, kde lze reklamaci uplatnit.

Časté nedostatky, za které hrozí sankce

  • nepravdivé, neúplné, klamavé informace
  • nedostatky v obchodních podmínkách
  • nesplnění formálních náležitostí při vyřizování reklamací
  • neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění

Mohlo by vás zaujmout: Nabídněte e-shop v jazykových mutacích. Cizinci u nás utrácí stamiliony

Kontroly na základě podnětu zákazníka

Inspektoři České obchodní inspekce se zaměřují na e-shopy, na které je upozorňují samotní spotřebitelé, jež mají s e-shopem špatnou zkušenost. Za první čtvrtletí tohoto roku na stole ČOIky přistálo 1555 podnětů.

Úprava obchodních podmínek

Jak už server Podnikatel.cz informoval, provozovatelé e-shopů museli mít nejpozději na počátku května upravené obchodní podmínky dle novely zákona o ochraně spotřebitele. Nově totiž musí zákazníky informovat o možnosti mimosoudního řešení sporů (ADR), které ve většině případů zastřešuje Česká obchodní inspekce, a také možnosti ODR. Za nesplnění této povinnosti hrozí obchodníkům teoreticky pokuta až 1 milion korun.

Psali jsme: Dnes vstupuje do praxe ADR. Vaše spory se zákazníky bude řešit ČOIka

widgety

Se zavedením mimosoudního řešení sporů vzniklo obchodníkům několik nových povinností. Mezi ně patří hlavně informační povinnost. Konkrétně podle § 14 zákona o ochraně spotřebitele musí podnikatel zákazníka informovat jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který je pro daný typ nabízeného, prodávaného, poskytovaného nebo zprostředkovaného výrobku nebo služby věcně příslušný. Informace musí zahrnovat též internetovou adresu tohoto subjektu. Jestliže prodávající provozuje internetové stránky, uvede tyto informace i na těchto internetových stránkách. Pokud smlouva uzavřená mezi prodávajícím a spotřebitelem odkazuje na obchodní podmínky, uvede informace podle věty první a druhé rovněž v těchto obchodních podmínkách.

Jak by měly být podmínky konkrétně upraveny, čtěte v článku E-shopy mají poslední dva týdny, aby upravily obchodní podmínky podle zákona

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 6. 2016 15:12

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+