Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

ČOIka si posvítila na pohřební služby. Roste počet těch nepoctivých

Michael Hovorka

I na smrti se dá vydělat. Ví o tom své podnikatelé v oblasti pohřebních služeb. Najdou se však mezi nimi i nepoctivci.

Česká obchodní inspekce provedla v loňském celkem 171 kontrol, probíhaly po celé České republice.

Výsledek? Oproti roku 2015 narostl počet nepoctivých podnikatelů v oblasti pohřebních služeb. Jejich o 12 procent více. Nejčastěji byly chyby v porušení povinnosti informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků a poskytovaných služeb nebo nevydání písemného potvrzení o převzetí objednávky. 

Čtěte také: Mimosoudní řešení sporů při ČOI? Podnikatel neodpoví, dostane vysokou pokutu

Pohřebnictví je specifickou oblastí služeb, která je spotřebiteli velice osobně vnímána. Vzhledem k tomu, že se situace oproti minulému roku zhoršila a v každé druhé provozovně byly zjištěny nedostatky, bude se ČOI problematice pohřebních služeb věnovat i v roce 2017, uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

V období od 1. 4. 2016 do 30. 9. 2016 se uskutečnily dvě kontrolní akce. Celkem bylo zjištěno 89 porušení obecně závazných právních předpisů, což představuje zhruba 52% podíl z celkového počtu kontrol. Chování poskytovatelů pohřebních služeb se tak za uvedené období zhoršilo.

Content

Čtěte také: “Šmejdi” dostali za předváděcí akce pokuty za 11 milionů korun

Zjištěné nedostatky a uložené sankce 

Nejčastěji bylo zjištěno porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a to: 

  • ve 47 případech došlo k porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12) 
  • ve 39 případech prodávající nevydali písemné potvrzení o převzetí objednávky, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání, v některých případech sice potvrzení vydáno bylo, ale neobsahovalo některý z povinných údajů (§15 odst. 3) 
  • ve 14 případech bylo kvalifikováno porušení povinnosti vydat spotřebiteli na jeho žádost řádně vyplněný doklad o zakoupení výrobků či poskytovaných služeb, tj. se všemi povinnými údaji (§ 16 odst. 1) 
  • v 11 případech bylo zjištěno porušení ustanovení, kdy prodávající a poskytovatelé služeb nedodrželi svoji povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků nebo poskytování služeb správně účtovat (§ 3 odst. 1 písm. c). 
  • v 9 případech bylo zjištěno porušení informačních povinností, kdy prodávané výrobky musí být přímo viditelně a srozumitelně označené výrobcem, dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, atd. (ustanovení § 10 odst. 1,3,4) 
  • v 19 případech bylo zjištěno porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele 
Našli jste v článku chybu?