Víme, jak studenti vnímají pozitiva a negativa práce v rodinných firmách

Studentů láká práce v českých rodinných firmách. Líbí se jim stabilita a orientace na dlouhodobé výsledky. Za negativa pak považují horší platové podmínky.

Takřka dvě třetiny vysokoškolských studentů ekonomických oborů si dokáže představit svoji kariéru v české rodinné firmě. Zamlouvá se jim hlavně orientace na dlouhodobé výsledky, udržitelnost firmy a jednodušší model řízení. Oproti tomu 17 procent vysokoškoláků práce v rodinných společnostech vůbec neláká. Důvodem jsou menší přiležitosti ke kariérnímu růstu a dobrému platovému ohodnocení. Vyplynulo to z průzkumu společnosti KPMG Česká republika „Co si myslí studenti“, kterého se zúčastnili posluchači Vysoké školy ekonomické v Praze, Masarykovy univerzity v Brně a Technické univerzity v Liberci.

Čtěte také: Rodinné firmy jsou prý zdravější než jiné. Známe jejich pro a proti

Stabilita, nebo kariéra?

Rodinné firmy často budují jejich majitelé s dlouhodobou vizí. Cílem proto nebývají rychlé zisky, ale spíše vybudování podniku na pevných a trvalých základech. Zájem studentů o práci ve firmách, kde se většina zisků investuje zpět do podnikání, pak souvisí se stabilitou, transparentností a užšími vazbami, které nabízejí, uvedl Milan Bláha, partner odpovědný za rodinné firmy společnosti KPMG Česká republika.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Právě orientaci na dlouhodobé výsledky a udržitelnost firmy považuje nejvíce studentů (36 %) za největší výhodu rodinných firem. Přibližně pětina studentů se pak domnívá, že v rodinných podnicích panuje přátelštější atmosféra a že zaměstnanci jsou otevřenější při řešení vnitřních problémů. Osloveným studentům se v neposlední řadě též zamlouvá větší jistota pracovního místa a nezávislost firmy na nadnárodních strukturách.

Co se týče negativ rodinných firem, tak ty studenti spatřují především v omezené příležitosti profesního a kariérního růstu (36 procent studentů). Třetina studentů si navíc myslí, že členové rodiny mezi sebe nechtějí vpustit nikoho zvenčí a vedení podniku přenechávají pouze rodinným příslušníkům. Dnešní absolventi jsou draví a sebevědomí. Většina z nich se vidí ve velkých korporacích zvučného jména. Mnozí ale zároveň dokážou ocenit stabilitu, kterou jim mohou rodinné firmy poskytnout, dodal Milan Bláha.

widgety

Rodinné firmy = páteř podnikání

Z celosvětového pohledu tvoří rodinné firmy páteř ekonomiky, zaujímají totiž čtyři pětiny světového podnikání. V Česku však rodinné firmy nemají takový podíl, na chodu ekonomiky se podílí pouze jednou třetinou. Převážná většina těchto podniků začala vznikat v devadesátých letech minulého století, jedná se tedy o relativně mladé společnosti, které dnes řeší první generační obměnu, aby zachovaly trvalou hodnotu svého podnikání, uzavřel Milan Bláha.

Čtěte také: Rodinné firmy začínají táhnout českou ekonomiku. Tvrdí to jejich majitelé

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 8. 2013 13:47

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+