Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Další privatizační vlna v Česku. Bude úspěšná?

Autor: 258398
Denisa Dvořáčková

Vláda zahájila novou vlnu privatizace, když včera schválila prodej státem vlastněného Letiště Praha. Privatizační vlna se nevyhne mnoha dalším strategickým státním podnikům. Pro vládu bude rozhodujícím kritériem to, kdo nabídne více. Je jen otázkou, zda se vláda poučila z minulých privatizací.

Vláda dala zelenou další privatizaci státních podniků. První vlnu zahájí Letiště Praha, zanedlouho by se měly připojit České aerolinie a části České pošty. Ve druhé vlně pak má jít o energetickou společnost ČEZ. Spekulovalo se i o prodeji Budvaru, zatím je však jeho privatizace výhledem spíše do budoucna. Některé privatizace vláda již schválila, a to především prodej nákladní dopravy Českých drah.

Letiště Praha se má do osmi měsíců přeměnit na akciovou společnost a do konce roku 2008 do ní má vstoupit strategický partner. Zájem o koupi již projevila česko-slovenská společnost Penta. Dalšími, kteří by mohli mít zájem, jsou Hochtief Airport, australská Macquarie Bank, skupina J&T, PPF Investments či provozovatel frankfurtského letiště, společnost Fraport.

Výnos z letiště odhaduje vláda na 70 miliard korun. Pokud by se ovšem před startem privatizace podařilo vykoupit všechny pozemky, částka by pak mohla stoupnout na 100 miliard korun. Výnos z privatizace by měl směřovat do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Dalším ze státních podniků v privatizačním hledáčku je Česká pošta. Ta by se neměla prodávat celá, část by měla zůstat v rukou státu. Jako akciová společnost by měla vystupovat nejdříve v létě roku 2009. „Do té doby nemá smysl tuto přeměnu a z ní vyplývající změny jakkoli komentovat,” uvedla pro business server Podnikatel.cz mluvčí České pošty Dita Václavíková.

Rozprodat rychle nebo raději s rozmyslem?!

Podle analytiků nemá význam rozprodat rychle vše, co se dá. Princip privatizace by měl především spočívat v tom, že se podnik svěří do rukou soukromého kapitálu, který by měl zajistit lepší fungování společnosti. Proto je dobré mít již dopředu vypracovaný plán, jak získané peníze využít.

„Například ČEZ. Ten za 15 let své existence odvedl státu na daních a dividendách více než 84 miliard Kč. Pokud jeho část vláda letos prodá, což je možné, získá tím jednorázovou injekci. Na druhou stranu se však ale oslabí budoucí příjmy z dividend. Je to tedy něco za něco,“ řekl business serveru Podnikatel.cz Aleš Michl, analytik Raiffeisenbank.

Podle něj je podstatné, že zatím není známý přesný plán, na co budou peníze využity. „Pokud je projíme, bude to špatně. Zafinancujeme-li s nimi bolestivou reformu, vykročíme správným směrem. V tom případě je prodej části ČEZ správnou volbou. Nejde tedy jen o to rozprodávat, ale umět s penězi naložit,” dodal Aleš Michl.

Zisky některých státních podniků za rok 2006

České dráhy  ztráta 449,4 milionů korun
České aerolinie  ztráta 400 milionů korun
ČEZ  zisk 28,8 miliard korun
Česká pošta  zisk 331 milionů korun
Budvar  zisk 267 milionů korun
Letiště Praha  zisk 935 milionů korun

Privatizační omyly a úspěchy

Mezi neúspěšné privatizace lze zařadit prodej tří největších českých bank v letech 1999 až 2001. Podle analytiků v tomto případě stát jako vlastník totálně selhal a za všechny špatné úvěry zaplatili občané miliardy korun na daních.

Naopak mezi úspěšné patří privatizace Škody Auto, která se spojila s německou automobilkou Volkswagen. V dnešní době patří společnost, která rovněž provozuje vlastní učňovskou a vysokou školu, mezi špičku ve svém oboru. To, že se firmě Škoda Auto daří, dokazuje i plán, ve kterém chce společnost vyrobit milion aut za rok, a to již v roce 2010. Dalším důkazem úspěchu společnosti je i vítězství v tendru na vozy pro izraelské ministry. V neposlední řadě to jsou i zisky, které vzrostly o 65 procent a dosáhly tak 50miliard korun.

Počet subjektů a majetek určený k privatizaci z hlediska právní formy subjektů:

  • 1 473 státních podniků s majetkem ve výši 539,7 mld. korun
  • 239 akciových společností s majetkovou účastí státu ve výši 164,9 mld. korun
  • 8 příspěvkových či rozpočtových organizací, jejichž celkový majetek činil 0,4 mld. korun
Přehled o počtu privatizovaných subjektů
Počet subjektů ke dni
Kategorie subjektů 31.12.1996 31.12.2000 30.6.2007
1 Subjekty uvedené do likvidace nebo do konkurzu, aniž byly privatizovány 201 204 208
2 Subjekty s ukončenou privatizací 1 002 1 347 1 474
3 Subjekty v působnosti MPO s neukončenou či nezahájenou privatizací 439 121 18
4 Akciové společnosti převedené na FNM ČR s neukončenou privatizací akcií 79 49 20

Ke dni 30.6.2007 bylo úplně zprivatizováno 1 474 subjektů, což je asi 86 % z celkového počtu subjektů určených k privatizaci.

Ke dni 30.6.2007 zůstává v působnosti ministerstva průmyslu a obchodu 18 subjektů s neukončenou či nezahájenou privatizací.

WT100

Přehled o privatizovaném majetku
Objem v mld. Kč ke dni
Kategorie majetku 31.12.1996 31.12.2000 31.12.2007
1 Majetek převedený na FNM ČR 615 621 662
2 Majetek zprivatizovaný 453 488 657
3 Akcie zůstávající v držení FNM ČR (nominální hodnota) 162 121 79
4 Majetek zůstávající v resortu MPO 16 52 5

Zdroj: Ministerstvo financí ČR a ministerstvo průmyslu a obchodu

Letem světem

Privatizace státního majetku není záležitostí jen České republiky ale i okolních zemí. Jednu z největších a hlavně nejznámějších privatizací zažila Velká Británie za předsednictví Margaret Thacherové, a to v období, kdy u nás pojem privatizace nikdo ještě neznal. Privatizace, která proběhla v osmdesátých letech, se tehdy týkala 13 podniků. Mezi zprivatizovanými podniky nechyběly British Steel nebo železnice či vodárenské společnosti.

Anketa

Co si myslíte o privatizaci státních podniků?

Našli jste v článku chybu?