Daňová morálka obchodníků se zlepšila, věří lidé, přesto většina podporuje #EET

Ačkoli si o čtvrtinu více lidí než vloni myslí, že je daňová morálka obchodníků dobrá, dvě třetiny Čechů považuje zavedení EET za pozitivní opatření.

Vnímání podnikatelů se v očích veřejnosti zlepšilo. Skoro polovina dotazovaných Čechů uvedla, že je daňová morálka podnikatelů dobrá. Ještě před rokem si to myslelo o pětinu méně respondentů. Přesto dvě třetiny dotázaných vnímají zavedení elektronické evidence tržeb (EET) jako pozitivní opatření. Vyplynulo to z květnového průzkumu agentury STEM pro Generální finanční ředitelství GFŘ, který se zaměřil na názory lidí na EET.

Daňová morálka podnikatelů se zlepšila, věří lidé

Aktuální průzkum agentury STEM ukázal, že 49 % dotazovaných občanů se domnívá, že daňová morálka podnikatelů je velmi dobrá (3 %) či spíše dobrá (46 %). Jako velmi špatnou ji vnímá 5 % respondentů a za spíše špatnou ji považuje 46 % oslovených. Oproti loňským výsledkům tak došlo ke zvýšení důvěry v podnikatele. Tehdy ji za dobrou považovalo jen 40 % respondentů. Podle ministerstva financí může za tento posun reálné zlepšení v důsledku zaváděných opatření, ale také intenzivní celospolečenské diskuzi o neudržitelnosti stavu, kdy je krácení daní tiše tolerovaným porušováním zákona.

Čtěte také: #EET věří většina Čechů, tvrdí Babišův resort

EET je pozitivní opatření, tvrdí většina respondentů

Z průzkumu dále vyplynulo, že takřka dvoutřetinová většina občanů (63 %) považuje zavedení elektronické evidence tržeb za pozitivní opatření. Mezi voliči vládních koaličních stran je podpora jednoznačná (především u stoupenců ANO a ČSSD), ale i mezi sympatizanty ODS a TOP 09 je třetinový podíl těch, kteří EET označují za pozitivní opatření, doplnil Jan Hartl, ředitel agentury STEM.

Stejný počet respondentů, tedy 67 % předpokládá, že elektronická evidence tržeb zlepší výběr daní od obchodníků a poskytovatelů služeb. Co se týče informovanosti, dvě pětiny dotázaných vědí o elektronické evidenci tržeb vše, co potřebují. Více než třetina lidí by však uvítala více informací. Ministerstvo financí již připravuje informační kampaň v médiích, plánuje přednášky na odborných akcích a před pár týdny spustilo web www.e-trzby.cz. Na něm mohou uživatelů využít kontaktní formulář a zeptat se, co je ohledně EET zajímá. Od srpna letošního se má též zprovoznit telefonní infolinka.

Účtenková loterie by motivovala k braní účtenek

Názor na pozitiva a negativa EET se do velké míry odvíjí i od toho, zda si dotyční již dnes berou účtenky. Většina z těch, kteří vyžadují vždy nebo většinou při placení běžných nákupů účtenku, považují EET za pozitivní opatření. Naopak mezi lidmi, kteří si v současném systému účtenky neberou, převažuje názor, že zavedení elektronických pokladen bude negativním opatřením, upřesnil Jan Hartl.

Průzkum se v neposlední řadě též zaměřil na názory na případnou účtenkovou loterii. U skoro tří čtvrtin občanů (72 %) by slosovatelnost účtenky zvýšila motivaci požadovat při placení účtenku. Dokonce i mezi lidmi, kteří zatím uvádějí, že nebudou po zavedení elektronické evidence tržeb požadovat při placení běžných nákupů účtenku, je mírně nadpoloviční většina těch, kteří připouštějí, že možnost výhry by zvýšila jejich motivaci účtenku vyžadovat, komentoval Hartl.

widgety

Obchodníci se EET bojí

Zatímco mezi veřejností má EET relativně podporu, v případě obchodníků je situace jiná. Jak například ukázal nedávný průzkum společnosti Shoptet, tři čtvrtiny obchodníků, kterých se elektronická evidence tržeb (EET) dotkne v druhé vlně, se jejího zavedení obává. Největší obavy panují mezi malými obchody, pro které je zátěží především pořízení nového zařízení a využívání neznámé technologie. oslovila 300 obchodníků.

Čtěte také: #EET vzbuzuje mezi malými obchodníky obavy, bojí se hlavně vysokých nákladů

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 5. 2016 18:06

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+