Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Daňově „vysídlených“ firem ubylo, úřady si na vás mohou vyšlápnout odkudkoli

Daniel Morávek

Oproti loňsku výrazně poklesl počet firem, které byly daňově "vysídleny“. Může za to novela zákona, která zrušila místní působnost u kontrolní činnosti berňáků.

Zatímco v loňském roce finanční úřady využily institut delegace ve více než 1700 případech, letos za půl roku daňově vystěhovaly jen 109 podnikatelů.

V minulých letech se delegace hojně využívaly

Když se od roku 2015 měnila pravidla pro delegaci, finanční správa slibovala, že nechá prověřit 53 tisíc firem, které sídlí na virtuálních adresách nebo v office-housech. Firmy, které mají formálně sídlo například v Praze, reálně však působí v jiném kraji, může finanční správa už několik let pro účely daní “vystěhovat”. Sídlo „vystěhovaným“ firmám sice zůstává v Praze, správa daní však přejde na finanční úřad, kde firma skutečně působí. Díky institutu delegace tak může správce daně delegovat místní příslušnost k výkonu správy daní na jiného věcně příslušného správce daně, jestliže je to účelné nebo jsou-li pro výkon správy daní potřebné mimořádné odborné znalosti. Institut delegace se sice využíval už i dříve, od 1. ledna 2015 však proti tomuto rozhodnutí nejsou přípustné opravné prostředky.

Přestože se nakonec delegace nedotkla desetitisíců firem, finanční správa v posledních letech rozhodně nezahálela. V roce 2015 vystěhovala 1008 firem a vloni dokonce 1701 podnikatelů. Teprve až v letošním roce došlo k menšímu využití institutu delegace. Doposud jej v roce 2017 využila finanční správa v 109 případech. Důvodem je zejména zavedení celostátní územní působnosti finančních úřadů k provádění daňové kontroly a dalších kontrolních postupů. Tento institut umožňuje, aby kterýkoliv finanční úřad mohl provádět daňovou kontrolu u kteréhokoliv daňového subjektu v rámci České republiky.

Zrušení místní působnosti nahradilo delegace

Od poloviny loňského roku totiž platí novela zákona o Finanční správě ČR, která odstranila místní působnosti finančních a celních úřadů jako správců daně. Nově se zavedla celostátní územní působnost finančních a celních úřadů pro účely provádění vyhledávací činnosti a kontrolních postupů (zejména postupu k odstranění pochybností a daňové kontroly). Pro výkon vybrané působnosti tak jsou v konkrétním případě příslušné všechny finanční, resp. celní úřady. Nicméně platí, že ve vztahu k ostatním činnostem zůstal rozsah územní působnosti finančních a celních úřadů nezměněn. To se týká zejména kompetencí k vedení daňového řízení včetně stanovení daně.

Novinky se tak dotkly následujících institutů daňového práva procesního:

Čtěte také: Na firmy z Prahy může daňová kontrola odevšad, končí místní působnost berňáků

Finanční úřad z Plzně chtěl, aby za ním podnikatel dojel z Prahy

Zrušení místní působnosti ale způsobuje některé problematické situace. Stalo se například, že plzeňská finanční správa poslala podnikateli z Prahy obsílku, aby se dostavil do Plzně a mohla být u něj zahájena daňová kontrola. Finanční správa se ale bránila tím, že běžnou praxí je situace opačná, kdy správce daně dojíždí za samotným plátcem. Správce daně je ten, kdo jezdí za daňovým subjektem, pokud se samozřejmě vzájemně nedohodnou jinak, uvedla Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství. 

WT100

Důkazem situace, kdy ale musel podnikatel kvůli daňové kontrole dojíždět do jiného vzdáleného města, je dokument, který poskytl daňový poradce Tomáš Goláň serveru Podnikatel.cz. Z něj vyplývá, že plzeňská finanční správa skutečně po pražském podnikateli požadovala, aby se dostavil do Plzně. Mrzí mě, že když zveřejním jakýkoliv exces, finanční správa vždy uraženě reaguje slovy, že nic takového není možné místo toho, aby to prověřila, uzavřel Goláň.

Čtěte více: Kontroly berňáků odjinud, než firma sídlí, vyjdou draho, říká daňový poradce

Našli jste v článku chybu?