Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Podnikatelé, neopomíjejte destinační agentury. Nabízí zajímavou formu reklamy

Zdeněk Vesecký

Kde jsou lidé, tam jsou i útraty a daří se tam podnikatelům. Regiony proto sází na destinační agentury a podnikatelé by se je měli naučit využívat.

Provozujete restauraci, pension, agroturistickou farmu, půjčovnu kol, nebo dokonce památku? Nabízíte průvodcovské služby nebo nějakou další aktivitu, která může zaujmout širokou veřejnost? Pak na propagaci nemusíte být sami. Zkuste se spojit s některou z mnoha destinačních agentur.

Tyto organizace mohou vznikat buď takzvaně shora, kdy se o ně zaslouží vedení krajů a municipalit, nebo zdola. V takovém případě vychází aktivita přímo od podnikatelů v daném regionu. Obojí má své výhody i nevýhody. Agentury zřizované kraji a dalšími samosprávními útvary nabízí svou pomoc většinou bezplatně. Ty „soukromé“ zdarma být nemusí, na jejich aktivity se členové musí skládat. Někteří je ale považují za lépe fungující a věrohodnější. V obou případech ale destinační agentury sledují stejné cíle. Chtějí se podílet na efektivním rozvoji svého regionu, navázat spolupráci mezi různými subjekty a přilákat tím do regionu víc návštěvníků. Destinační management se podílí na profesionalizaci, organizaci a řízení cestovního ruchu dané oblasti.

Výkladový slovník cestovního ruchu pak destinační management popisuje takto: Jde o soubor technik, nástrojů a opatření používaných při koordinovaném plánování, organizaci, komunikaci, rozhodovacím procesu a regulaci cestovního ruchu v dané destinaci. Výsledkem takového procesu jsou udržitelné a konkurenceschopné produkty cestovního ruchu, společné sdílené logo, značka kvality, společný (sdílený) informačně-rezervační systém, tvorba cenové politiky, provádění výzkumu a sběru statistických dat z oblasti cestovního ruchu, iniciace partnerství soukromého a veřejného sektoru cestovního ruchu i podpora profesních spolků, sdružení a organizací.

A proč je to důležité? Cestovní ruch je významné hospodářské odvětví, které se v České republice podílí 2,9 % na tvorbě HDP a zaměstnává přes 230 000 lidí. Například v Jihomoravském kraji je to zhruba 30 000 lidí, tedy přes 5 % všech zaměstnanců. Přesto obor cestovního ruchu stále nemá oporu v zákoně. Systém řízení, který byl očekáván od v minulosti připravovaného zákona o cestovním ruchu, má nahradit systém, vytvořený v souvislosti s právě zahajovaným Národním programem podpory cestovního ruchu, připraveným ministerstvem pro místní rozvoj. Zde se počítá s již fungujícími krajskými a oblastními destinačními agenturami a jejich podporou z národní úrovně. Oblastní destinační agentury mají být prokazatelným propojením veřejného a soukromého sektoru, mají být spolufinancovány obcemi i podnikateli s ohledem na skutečný výkon cestovního ruchu v dané oblasti. Na základě toho budou moci žádat finanční podporu od krajů i z národní úrovně, vysvětlila Zuzana Vojtová, ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava.

Dále čtěte: Jak vydělávat na Airbnb a nedostat se do křížku se zákonem

Co mohou destinační agentury nabídnout

Názorným příkladem toho, že dobře vedená destinační agentura je přínosem pro region i podnikatele v něm, je Destinační agentura Krušné hory. Region se díky práci agentury a Ústeckého kraje, stejně jako i propagaci jednotlivých měst a aktérů v cestovním ruchu zbavil dlouholeté nálepky místa se zdevastovanou přírodou zcela nevhodného k rekreaci. Turisté začali znovu objevovat krásu Krušných hor a zajímavá místa v podhůří. Konkrétním příkladem činnosti může být loňská prázdninová akce Nočním Krušnohořím. Každý, kdo se chtěl zapojit, musel připravit jednu aktivitu pro turisty, která by se konala v tu jednu konkrétní noc. Akci jsme zpropagovali v celoplošných médiích a pro většinu zúčastněných to znamenalo několikanásobně větší návštěvnost, než očekávali. Například na akci Noční stezka odvahy a jízda na lanovce ve sportareálu Klíny očekávali maximálně 100 návštěvníků, po společné propagaci ale přišlo 800 lidí, popisuje ředitelka Destinační agentury Krušné hory Eva Maříková.

Podle Zuzany Vojtové z Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava je důležité podporovat rozvoj turistické nabídky v regionu, připoutávat k němu pozornost a přivádět do něj návštěvníky a turisty. Jestli se tam budou hosté cítit dobře a bude o ně dobře postaráno, to už je v rukou samotných podnikatelů, poskytovatelů služeb a všech dalších, se kterými přijdou návštěvníci během svého pobytu do styku. Proto k našim činnostem patří také vzdělávání pracovníků ve službách. Zpracovali jsme pro ně řadu vzdělávacích materiálů zaměřených na komunikaci se zákazníkem. Někteří podnikatelé toho dovedli využít a nechali bezplatně proškolit své pracovníky, jiní mají pocit, že to nepotřebují. Tyto materiály jsou jim k dispozici na našem webu, dodává Zuzana Vojtová.

Obě ženy nabádají podnikatele v regionech k tomu, aby zvyšovali úroveň svých stravovacích a ubytovacích zařízení. I když se situace v Krušných horách i na jihu Moravy v posledních letech zlepšuje, zejména turisté z nedalekého Rakouska a Německa vyčítají regionům nedostatečnou infrastrukturu. Tlak na kvalitu služeb neustále roste. Podnikatelé budou muset přijít na to, jak si udržet kvalitní personál, který nebude preferovat lukrativnější nabídky pár kilometrů za hranicemi. V Jihomoravském kraji například oceňují, že po několikaletém váhání začaly vznikat také hotely vyšší kategorie a provoz zahájila řada špičkových restaurací, kaváren a barů, které dnes významně spoluvytvářejí image jeho metropole Brna.

Mohlo by vás zajímat: Pět triků, jak budovat a propagovat lokální byznys skoro zadarmo

Po letech debat má svou destinační agenturu i Karlovarský kraj. Začala fungovat teprve před čtvrt rokem a zatím je tedy zbytečné hodnotit její výsledky. Už dnes ale podnikatelům nabízí celou řadu možností propagace. Poskytovatelům služeb a provozovatelům různých aktivit mimo jiné nabízíme možnost bezplatné prezentace na turistickém portálu Živýkraj.cz. Kulturní kalendář na tomto webu je propojen s dalšími informačními kanály, třeba mobilní aplikací, a pozvánky a tipy z něj přebírají různá média jako například regionální televize, regionální novináři či informační servery. Podnikatelé také mají k dispozici fotobanku, z níž mohou bezplatně stahovat fotografie pro doplnění svých webů a propagačních materiálů, říká Petr Židlický, ředitel Živého kraje – destinační agentury pro Karlovarský kraj. Agentura se snaží podnikatele zapojovat i do fungování krajské filmové kanceláře, kdy jednotlivým produkcím nabízí služby místních podniků. Do budoucna chce navázat ještě užší spolupráci s producenty regionálních potravin a pomoci jim lépe zpropagovat jejich produkty.

EBF17 tip Braverman 2

Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava se loni ve spolupráci s CzechTourismem a některými cestovními kancelářemi podílela na přípravě programů a odborném zajištění více než 50 poznávacích cest zástupců zahraničních cestovních kanceláří, novinářů a televizních štábů do regionu. A podnikatelské aktivity jsou samozřejmě propagovány i v turistických centrech, na veletrzích i specializovaných předváděcích a propagačních akcích. Agentury vydávají katalogy služeb, ve kterých doporučují ubytování, gastro i zážitkové aktivity nabízené soukromými poskytovateli. Dalším počinem je například projekt Živá řemesla Krušných hor zaměřený na drobné podnikatele a řemeslníky. Pro řemeslníky s tradiční výrobou jsme s Partnerským spolkem Litvínov vydali katalog a připravili stálou výstavu řemeslných výrobků v zámku Valdštejnů v Litvínově. Na výstavě mohou návštěvníci získat kontakt na řemeslníky a funguje tedy zároveň i jako propagace a reklama jejich práce, popisuje Eva Maříková z Destinační agentury Krušné hory.

Možností spolupráce s destinačními agenturami je celá řada a každý z podnikatelů může volit podle svého uvážení a zacílení. Mnozí už aktivity svých regionálních agentur sledují a sami se aktivně hlásí o možnost prezentace na veletrzích nebo jiných akcích. Jiní stále ještě netuší, k čemu jsou destinační agentury dobré, a připravují se tak o zajímavou formu propagace a tím i o nové klienty. Že se kraj rozhodl podpořit propagaci regionu, která je nyní nedostatečná, to je skvělé. A pokud se najdou na tuto propagaci finanční prostředky, pak je to výborná zpráva. Za dobrý nápad pokládám i sjednocení marketingové strategie a je jedno, zda tuto činnost bude vykonávat destinační agentura, nebo krajský odbor cestovního ruchu. Zvýšit propagaci kraje je nutností, myslí si Andrea Pfeffer-Ferklová, ředitelka karlovarského Grandhotelu Pupp. Na tomto příkladu je vidět, že jednotná propagace regionu se vyplatí i takovým firmám, které mají na marketing dost peněz.

Našli jste v článku chybu?