Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Do roka a do dne vám z firmy odejde. 3 tipy, jak rozpoznat fluktuanta

Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Michael Hovorka

České firmy stále více trápí problém fluktuantů, tedy lidí, kteří na svém pracovním místě nevydrží déle než rok. Jak je odhalit předem?

Udržet si zaměstnance ve firmě déle než rok začíná být problém pro některé z českých firem. Potvrzují, že stále více přibývá fluktuantů, kteří se v jednom zaměstnání příliš neohřejí. Pozor si musí dát především na mladé absolventy, kteří mají zpočátku vysoké ambice.

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Bacha na něj, brzy vám vezme kramle. 

Nejčastějšími důvody k předčasnému odchodu z pracovního místa jsou nespokojenost s její náplní, nízké finanční ohodnocení nebo neporozumění si s kolegy. Je to bohužel narůstající trend zejména u mladých lidí, kteří práci střídají bez ohledu na loajalitu k zaměstnavateli. Pokud je práce nebaví, jsou netrpěliví a jdou jinam klidně od rozpracovaného projektu poté, co ve firmě absolvují nákladná školení, potvrdila Olga Hyklová z personální agentury Advantage Consulting.

Čtěte také: 8 věcí, které vaši zaměstnanci nejvíce potřebují

Stále více fluktuantů je mezi mladými uchazeči o práci

Podle ní se však problém fluktuace rozšiřuje i mezi střední generací, zaměstnanci jsou totiž náročnější a po odeznění ekonomické krize už se tolik nebojí o místa. Mladí zaměstnanci by se zase nejraději hned stali manažery a neuznávají běžný kariérní růst. Navíc se podle Hyklové ukazuje trend, že lidé se i bojí mít v životopise jednu firmu, v níž by byli několik let. Podle uchazečů o práci je takový životopis bezcenný. 

Fluktuanti jsou navíc přesvědčeni o tom, že dokážou zvládnout pozice, v nichž nemají žádné zkušenosti, a nedisponují ani odbornými znalostmi. Potvrzuje to Eva Vavrouchová, ředitelka české strojírenské společnosti Hestego: Pokud dáme inzerát, že hledáme obchodníka, často se nám přihlásí třeba bývalá prodavačka, která má pocit ,že by to zvládla‘, ačkoliv o náplni práce a o nárocích na danou pozici nemá vůbec tušení.

Čtěte také: Pracujte s talenty, firmě se odmění

S problémem fluktuantů se ve své kariéře setkala i Eva Pavlíková, spolumajitelka online služby ProdejToDál.cz: S fluktuanty jsem se setkala hlavně na nižších pozicích typu skladník. Takový zaměstnanec většinou není již na začátku spokojený s nástupními podmínkami. 

A jak tedy fluktuanta poznat? Přinášíme 3 tipy

1. není spokojený již na začátku

Pokud přijímáte zaměstnance a již na počátku se mu některé nástupní podmínky nelíbí a dává to najevo, je to první signál toho, že pokud se mu podmínky v brzké budoucnosti nezlepší, bude práci v krátkém časovém horizontu měnit. 

2. neví, co bude zítra

Fluktuant také nikdy neodpoví na otázky, které se týkají jeho pracovní budoucnosti. Neodpovídá vůbec nebo velmi zdráhavě. Nedokáže ani odpovědět na to, kde chce být profesně například za 5 let. 

3. jeho role v kolektivu není typická

Pokud se kolektivu straní, nebo se snaží naopak za každou cenu v kolektivu prorazit, je to rovněž signál toho, že v brzké době firmu opustí. V prvním případě, pokud to není introvert zahleděný do své práce, se necítí v kolektivu dobře. V druhém případě se snaží na sebe upozornit kvůli tomu, aby dosáhl svých vytyčených cílů, většinou ve vyšší pozici, pokud toho v dohledné době nedocílí, z firmy odchází. 

Našli jste v článku chybu?
13. 6. 2015 13:30
Miloslav Ponkrác (neregistrovaný)

Jak jste si to udělali, tak to máte. Nasadili jste si personalisty, a human resources oddělení, a co chcte, to dostáváte.

Základní problém je stejný, neustále se mluví o špatných zaměstnancích a dokonalých firmách a vedoucích a majitelích. Realita je ale jiná, tolik nekompetentních vedoucích, majitelů a personalistů, jako v českých firmách, to aby člověk pohledal. To snad i v banánových republikách jsou kvalifikovanější vedení firem.

Bez dokonalého CV, které vyladí, a napíšete tam všechny zkra…

12. 6. 2015 22:01

A co to udělat tak, abyste kvalitní lidi udrželi a rovněž vybrali? Není to snadné a není mnoho firem a lídrů, které/-ří to umí. Bohužel.

Manažeři řídí lidi direktivně a strachem - pan Hovorka pěkně komentuje "zaměstnanci ... už se tolik nebojí o místa (po krizi)". Pro firmy a manažery je to zdánlivě snazší nežli skutečné vedení a rozvíjení jejich potenciálu (a zapálenosti pro práci). Direktivní řízení a manipulaci považují za leadership. Jde o krátkozraký přístup, protože výsledkem je právě flu…