Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Do Účtenkovky se zapojí jen hrstka lidí, přesto do ní stát nalije miliony korun

Michael Hovorka

Češi nechtějí upozorňovat na své oblíbené obchodníky, proto účtenky do loterie přihlašovat nebudou. To je hlavní důvod, proč se do Účtenkovky nezapojí.

Loterie bude spuštěna už 1. listopadu a celkově vyjde daňové poplatníky na více než 12 milionů korun ročně.

Čtěte také: Účtenkovka startuje 1. listopadu, roční provoz bude stát více než 12 milionů Kč

Ministerstvo financí ze svého záměru ustoupit nechce, ač je kvůli Účtenkovce terčem pádných argumentů, například ze strany Karla Havlíčka, šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), podle kterého jde o neúčinný nástroj. 

To se prokázalo na Slovensku, kde na 5 miliard eurových příjmů z DPH se za rok vybralo díky účtenkové loterii jen asi o 7 milionů euro více, což je pod rozlišovací schopnost. Navíc se budou vytvářet fronty na prodejnách, kde si lidé, podobně jako na Slovensku, budou brát tři košíky, kvůli třem účtenkám a budu zdržovat. Elektronická evidence tržeb může fungovat i bez celonárodní Matějské pouti, a to na seriózní bázi, uvedl v minulosti Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.

Čtěte také: #EET s účtenkovou loterií? Podle podnikatelů je celonárodní Matějská zbytečná

Ministerstvo financí nechce ustoupit ani v okamžiku, kdy Češi o Účtenkovku prakticky zájem nemají. Potvrzují to i poslední výsledky společnosti Bizerba, která se zabývá pokladními systémy pro EET. 

Podle výzkumu se do Účtenkovky zapojí jen hrstka lidí, zhruba 15 procent dotázaných. Plná třetina oslovených účast v kontroverzní loterii odmítá z důvodu, že myslí na majitele obchodů, do kterých chodí nakupovat. Nechtějí na své oblíbené obchodníky zbytečně upozorňovat kontrololory. Navíc nechtějí být součastí něčeho, s čím nesouhlasí a nechtějí plnit kontrolní funkci Finanční správy. 

O auto v Účtenkovce nikdo zájem nemá

Ti, co se určitě zapojí, lákají především peněžní ceny. Nejvíce z cen přitahuje pozornost dotazovaných hotovost 10 000 a 100 000 korun, a to ve čtvrtině případů u každé částky. O nabízený automobil, který bude také součástí loterie, nejeví zájem prakticky nikdo. Kvůli autu by účtenku do soutěže zaregistrovala pouhá tři procenta dotázaných.

V účtenkové loterii se má každý měsíc vyplácet 21 025 výher. Naprostá většina z nich ale bude jen v hodnotě 100 Kč. Konkrétně půjde o 20 tisíc takových výher. V rámci výher se počítá i s 5 hlavními výhrami, přičemž nejvyšší z nich má činit 1 milion korun. 

Čtěte více: V Účtenkovce se má měsíčně vyplácet 21 025 výher, 20 tisíc z nich bude 100 Kč

Centrálním místem pro tuto hru bude doména uctenkovka.cz, kterou má již od loňského května zaregistrované ministerstvo financí. O celý chod loterie se pak bude starat společnost Wincor Nixdorf s.r.o., která bude zajišťovat registraci účastníků soutěže, registraci a příjem účtenek, losování a výplatu výher a zákaznickou podporu. Součástí poskytované služby je i vytvoření a údržba webových stránek a mobilní aplikace pro účastníky účtenkové loterie.

Našli jste v článku chybu?