Dočkáme se billboardů s reklamou na pohřební služby? Pravidla se mají uvolnit

Ministerstvo průmyslu a obchodu chce uvolnit přísná pravidla pro reklamu v oblasti pohřebnictví. Nově by zákon už taxativně neříkal, co reklama může obsahovat.

Podnikatelům v pohřebnictví by se měly, co se týče reklamy na jejich služby, více uvolnit ruce. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) totiž navrhuje zmírnit restrikce, které nyní zákon uvaluje na firmy působící v oboru pohřebnictví. Podnikatelé by tak nově mohli v klidu uvádět na webu ceny či třeba používat různé slogany na billboardech. Příslušná novela zákona o regulaci reklamy je nyní v připomínkovém řízení. Pokud by prošla celým legislativním procesem včas, novinky by mohly platit od roku 2015.

Čtěte také: I my podnikáme za účelem zisku, říká majitelka pohřební služby

Na webu se nesmí uvádět ani ceny

Přestože pohřebnictví patří mezi podnikatelské obory, má některá svá specifika. Ty se týkají hlavně reklamy, která je v současnosti takřka zakázána. Nyní zákon stanovuje, že reklama může obsahovat jen název, předmět činnosti v pohřebnictví, adresu pracoviště určeného pro styk s veřejností, kontakt (telefon a e-mailovou adresu), provozní dobu a logo. Reklama navíc nesmí být užita v prostorách zdravotnického zařízení nebo ústavu sociální péče a doručována prostřednictvím dopisů, letáků, elektronickou poštou nebo jinou adresnou formou. V souvislosti s oznamováním úmrtí navíc nelze uplatňovat jakoukoli formu reklamy.

V roce 2011 vydalo navíc ministerstvo pro místní rozvoj stanovisko, ve kterém považuje za reklamu i zveřejnění ceny na internetových stránkách pohřebních služeb. Přestože s tímto výkladem řada pohřebních služeb nesouhlasila, raději se mu přizpůsobily a ceník ze svých stránek stáhly. Konkrétní částky nahradila informace o telefonu a výzva, že ceny sdělí pohřební služba po zavolání.

Čtěte také: Zbytečné tabu se smrtí: pohřební služby nesmí mít na webu ceny

Pravidla pro reklamu se mají uvolnit

Přísná úprava reklamy v pohřebnictví by se ale brzy mohla stát minulostí. MPO totiž poslalo do připomínkového řízení zákon, který pravidla částečně uvolňuje. Stále má ovšem platit, že reklamu nepůjde šířit v areálu a prostorách zdravotnického zařízení, zařízení sociálních služeb nebo zařízení určeného pro vzdělávání provozovatelů služeb v pohřebnictví, lékařů a zdravotnických pracovníků nelékařského povolání a prostřednictvím dopisů, letáků, elektronickou poštou nebo jinou adresnou formou.

Nově by už ale nebyly stanoveny požadavky na obsah reklamy. Podnikatelé v pohřebnictví by tak mohli reklamu koncipovat dle svého uvážení. Na internetové stránky by se tak opět mohla vrátit cena. Tento zákaz není nezbytný pro zachování etických zásad a je to nevýhodné pro zákazníky, kteří v citlivé životní situaci musí bez snadno dostupných informací zařizovat nákladný pohřeb, přičemž vzhledem k tomu, že se jedná o výjimečnou záležitost, zpravidla nemají představu o cenové hladině poptávaných služeb, uvádí se v důvodové zprávě k zákonu.

widgety

Dále ministerstvo navrhuje, že reklama na činnosti v pohřebnictví nebude moci být rozesílána spolu se smutečním oznámením (parte). Pokud s tím ale vypravitel pohřbu bude souhlasit, může parte obsahovat název provozovatele pohřební služby a adresu jejího pracoviště určeného pro styk se zákazníky.

Novela se nyní nachází v připomínkovém řízení. Jestliže by prošla celým legislativním procesem, navrhuje se její účinnost na 1. ledna 2015.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+