Dokud budeme padělky kupovat, budou se taky vyrábět

Není týdne, kdy bychom nečetli o zátahu na tržnicích zaměřeném na padělky známých značek. Česká obchodní inspekce by mohla dělat je toto.

Třetina kontrolovaných prodejců nabízí padělky. Toto je hlavní sdělení zprávy na první čtvrtletí roku 2013 vydané Českou obchodní inspekcí. Od 1. ledna do 31. března provedli její pracovníci 455 kontrol zaměřených na klamavé obchodní praktiky, které specifikuje § 5 odst. 2 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Mimo to se kontrolovala nabídka a prodej výrobků či služeb porušujících práva duševního vlastnictví. A výsledek? Inspektoři narazili na porušení práva ve 304 případech u 157 prodejců, v přepočtu na procenta to znamená, že zákon více či méně závažným způsobem překročilo 34,5 % obchodníků. O prodej padělků se jednalo ve třetině případů, další třetině kontrolovaných prodejců prokázali inspektoři jiná četná porušení povinností, uvádí Vladimír Velčovský, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

Poptávka po padělcích je stále vysoká

Ilustrační obrázek.
Autor: isifa/Lidové noviny/HYNEK GLOS

Ilustrační obrázek.

V průběhu prvních tří měsíců tohoto roku bylo prodejcům zabaveno 5 193 kusů padělků, a to zejména textilu, obuvi, kožené galanterie, ale také hodinek nebo audio a video nosičů. Ve všech případech se jednalo o laciné napodobeniny, které by ale při prodeji způsobily majitelům práv k duševnímu vlastnictví škodu ve výši 10,9 milionu korun. Zájem spotřebitelů o padělky výrobků, jejichž výrobci a prodejci parazitují na známém jménu majitelů práv k duševnímu vlastnictví, originálním designu nebo nelegálních kopiích audio a video nosičů, stále přetrvává. Trh jejich poptávku uspokojuje i přesto, že dozorové orgány tyto výrobky zabírají a za jejich nabídku a prodej ukládají opakovaně sankce, komentuje Vladimír Velčovský. Jen v prvním čtvrtletí bylo rozdáno 256 pokut v celkové výši 2,5 milionu korun.   

Nejčastěji se padělky objevují u příhraničních prodejců na západě Čech. Proto se také nejvíce kontrol, konkrétně 187, odehrálo na Plzeňském a Karlovarském kraji. Padělky byly odhaleny v 85 případech a v 15 případech byly odhaleny jiné prohřešky proti zákonům. Druhou příčku v hodnocení podle počtu odhalených padělků obsadily kraje Ústecký a Liberecký, na třetím místě je hlavní město Praha. Jen pro představu, ve východních Čechách nebyl padělek od ledna do března tohoto roku odhalen ani jeden. A pouze ve třech případech bylo zjištěno jiné překročení zákona.

widgety

Luxusní značky z tržnice stále táhnou

Nejčastěji pracovníci České obchodní inspekce při svých kontrolách naráží na padělky se značkou Pokémon, následují výrobky kopírující chráněné vzory Burberry a doplňky značky Louis Vuitton. V žebříčku českých firem vede Bateria. Všechny zjištěné padělky byly podle zákona zabaveny. Výrobky, které neodpovídají zvláštním právním předpisům, se pak likvidují, v lepším případě jsou použity pro humanitární účely.

Podíly falsifikátů podle značek.
Autor: www.coi.cz

Podíly falsifikátů podle značek.

ČOI by mohla být živa jen z razií na padělky

Dodržování zákazu nekalých obchodních praktik porušováním některých práv duševního vlastnictví patří k jedné z hlavních činností České obchodní inspekce. Inspektoři vyráží na tržnice a do vytipovaných prodejen po celé republice prakticky každý den. Kromě rozsáhlých razií probíhá i průběžné monitorování nabídky zboží a kontroly zaměřené na porušování dalších obecně platných předpisů při prodeji.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 6. 2013 17:17

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+