Hlavní navigace

Dopravci se prohnou, Evropa chystá vyšší mýtné i nové daně

14. 6. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: http://www.isifa.com
Evropské státy chystají další velké zvýšení mýtného. Někde se bude platit i takzvaná ekologická daň. Je to další zátěž pro dopravce.

O třetinu více chtějí státy EU v příštích pěti letech vybrat na silničním mýtném. V rozmezí let 2012 až 2016 se roční výběr mýtného v Evropě zvýší z 25,1 miliardy eur na 32,4 miliardy eur, říká Jürgen Steinmeyer, ředitel pro mýtné evropské centrály DKV Euro Service. Pro provozovatele těžké nákladní dopravy, která se na výběru mýta podílí zhruba dvěma třetinami, to bude znamenat zásadní zvýšení nákladů. Už dnes přitom mýtné představuje od 10 do 25 % nákladů. Pochopitelně v závislosti na trasách, regionu, tuzemské nebo mezinárodní dopravě a na stavu vozového parku, včetně emisních tříd.

Vzhledem k tomu, že se ziskovost dopravců pohybuje na minimální úrovni, dá se očekávat, že vyšší náklady promítnou do finálních cen pro spotřebitele.
A to prakticky ve všech oblastech, protože 75 % veškerého zboží je přepravováno po silnici.

Jedná se o začarovaný kruh. Kvůli velkému automobilovému provozu musí státy více investovat do výstavby a hlavně údržby silniční sítě. Čím je tato hustější, tím více je využívaná, což představuje další zátěž životní prostředí a také plynulost dopravy. Státy se proto snaží tento fenomén řešit stále masivnějším zaváděním mýta.

Mýtné se bude platit všude

Už za dva roky by mělo být mýtné zavedeno téměř ve všech zemích Evropské unie. Státy, které mýto ještě nezavedly, se na to chystají. Ty, které ho už mají, jej buď budou zvyšovat, nebo rozšiřovat na další úseky dálnic a silnic vyšších tříd, říká Ondřej Pavlík, ředitel DKV Euro Service.

Aktuálním a typickým příkladem je Maďarsko. Od 1. července se v zemi mění forma mýtného systému. Místo 11 eur za jednodenní vinětu potřebnou k tranzitu přes Maďarsko zaplatí dopravce přes 100 eur, což je desetinásobné navýšení. To už je pro dopravce obrovské finanční zatížení, zejména ve fázi, kdy ještě zákazník neakceptoval důvodné navýšení ze strany dopravce. Ten pak 
bude muset umořovat tuto položku ve svých nákladech,
komentuje Ondřej Pavlík.

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Další peníze chce z provozovatelů silniční dopravy dostat Francie. Na podzim, konkrétně od října, zavede ekologickou daň pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Hrozí riziko, že tato daň bude pravidelně zvyšována, protože na rozdíl od mýtného ji Evropská unie nemůže nijak regulovat. O jejich výši si rozhoduje každý členský stát sám. Zatím Francie od tohoto nového zpoplatnění očekává roční výnos 1,2 miliardy eur. Smůlu budou mít všichni ti, kteří se ve Francii snaží vyhnout mýtnému a jezdí po státních a okresních silnicích. Platit se bude tak jako tak. A pokud se začne platit ve Francii, novinka se záhy rozšíří i do okolních zemí.

skoleni_15_4

Zmatky v krabičkách

Problém působí řidičům brázdícím Evropu také to, že mýtné systémy stále ještě nejsou sjednoceny. V kamionech proto bývá hned několik na sebe nepropojených čteček. Technická připravenost pro zavedení „krabičkové unie“ bude ale už v krátké době dosažena.

Co ovšem chybí, to jsou právní a smluvní vztahy a hlavně všeobecné obchodní podmínky. Jedná se často o politická rozhodnutí a o vzájemné uznání si nákladů a podkladů finančními či daňovými úřady. V jedné zemi například mýto podléhá DPH, v jiné se účtuje bez této přirážky. Je proto potřeba sladit právo a vyhlášky jednotlivých zemí. Vše by měla zastřešit evropská směrnice Evropské služby elektronického mýtného. Její hlavní zásadou je jedna smlouva na jednoho uživatele, jedna palubní jednotka ve vozidle a jedna smlouva na všechny mýtné systémy v Evropě.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).