Hlavní navigace

Doručení zásilky při prvním pokusu selhalo? Chyba může být i na straně e-shopu

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Zdeněk Vesecký

Ne vždy by se obchodníci měli zlobit na přepravní společnosti, když není jejich zásilka adresátovi doručena ve slíbený termín. Některé překážky vytváří e-shopy.

Doručování zásilek z internetových obchodů má stále své mouchy. Například Česká pošta nedoručí adresátům při prvním pokusu více než 25 % zásilek, což je 23krát více než například u společnosti PPL. Namísto doručení zásilky adresátovi je 29 % balíků vyzvednuto na poště, aniž by o to adresáti předem stáli. Bylo to zjištěno při předvánočním testu, kdy bylo službou Balíkobot.cz sledováno 10 000 náhodně vybraných zásilek.

V den podání zásilky obchodníkem je doručeno jen velmi mizivé procento zásilek. Tato služba buď není přepravci nabízena vůbec nebo je zastoupena pouze do 1 % z monitorovaných zásilek. Nabízí ji třeba Česká pošta nebo Zásilkovna.cz. Službu same-day delivery, tedy doručení v den podání obchodníkem, nabízíme ve třech největších městech republiky. Důraz na rychlost dodání zboží bude ale jednou z klíčových konkurenčních výhod e-shopů, proto se na rozšíření same-day delivery do dalších měst v tomto roce zaměříme, komentuje Simona Kijonková, zakladatelka a ředitelka Zásilkovny. Například DPD takovou službu neposkytuje vůbec a prioritou zatím není ani jinde. Zásilky doručujeme následující pracovní den po vyzvednutí u odesílatele stejně jako ostatní balíkové služby. Kurýrní doručení tentýž den jsme schopni přes partnery zajistit, ale není to rozhodně náš core business, uvedla Eva Děkanová, manažerka marketingu GEIS.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Rozhodně na tom ale není nic špatného. Zákazník je ochoten čekat na své zboží z e-shopu do druhého i třetího dne. Problém nastává ve chvíli, kdy není dodržen slib doručení v daný den a čas. A v tomto stále velké množství přepravců pokulhává. Zatímco například PPL úspěšně doručí přes 80 % zásilek druhý den po jejich podání, u České pošty je to pouze 57 %. Česká pošta tedy stále ve velkém množství doručuje adresátům namísto balíků pouze oznámení o jejich uložení. Ne vždy je ale problém na straně doručovatelů. Potvrzují to i ty společnosti, které zásilku doručí při prvním pokusu v 98 %.

Testovali jsme pro vás: Otestovali jsme přepravce pro e-shopy. Komunikace doručovacích firem je na štíru

Nejčastější důvody pro nedoručení:

  • Nezastižení adresáta na uvedené adrese
  • Chybná nebo neznámá adresa
  • Nedostatek hotovosti při platbě dobírky
  • Odmítnutí převzetí zásilky

Ach ty dobírky

U B2C (business-to-consumer) se kvalita dodání liší i podle typu e-shopu, respektive druhu zboží. Jsou e-shopy, které mají vyšší míru odmítnutých zásilek než ostatní. Například prostředky na hubnutí a podobně, kdy si příjemce něco objedná, ale druhý den již objednávky lituje a zásilku nechce. Naopak výpočetní technika a elektronika obecně má velmi dobrou doručovanost, vysvětluje Eva Děkanová a Daniel Mareš, Jednatel DPD, dodává: Mezi nejčastější důvody nedoručení zásilky, které eviduje naše společnost, patří nezastižení příjemce na uvedené adrese, chybná nebo neznámá adresa uvedená na zásilce nebo nedostatek hotovosti příjemce při platbě dobírky.

Naštěstí dobírek přeci jen ubývá. 58 % balíků z internetových obchodů bylo ve sledovaném období zaplaceno předem a jen 42 % bylo hrazeno dobírkou nebo hotově. Největší procento dobírek, přesně polovinu, vykázala Česká pošta. U Zásilkovny to bylo například jen 38 %.

Peníze jsou při doručování balíků vůbec velký problém. Pokud adresátům chybí hotovost, doručovatelé jim v drtivé většině případů nabízí možnost platby kartou. Ta se ale dá uplatnit jen v případě, že internetový obchodník dobírku placenou kartou povolí, protože to pro něj představuje dodatečné náklady na poplatky kartovým společnostem. Výjimkou nejsou ani lidé, kteří si zboží objednají, ale pak si ho odmítnou převzít, protože musí počkat na výplatu.

Psali jsme: Co nabízí balíkomatové služby? Skutečně se bez nich e-shopy neobejdou?

Komunikace je základem úspěchu

Komunikace s adresátem přepravcům šetří peníze při marných doručeních. Pokud jich máte čtvrtinu, stejně jako Česká pošta, dělá to už pořádný balík. I proto se na komunikaci většina přepravců zaměřuje. Počet spokojených zákazníků DPD výrazně roste díky nově spuštěné službě DPD Kurýr. Zákazník si upravuje doručení zásilky podle potřeby. Snadno si může změnit termín a místo doručení nebo se s kurýrem přímo spojit, říká Ondřej Vaňha, obchodní a marketingový ředitel DPD. Před doručením zásilky firma pošle sms a e-mail s informacemi o doručení a odkazem do aplikace. Zákazník vstoupí přes odkaz přímo do webové aplikace, ve které sleduje průběh doručení, může si změnit termín a adresu doručení nebo si zvolit osobní odběr a zásilku vyzvednout ve vybraném DPD ParcelShopu. Ve větších městech si zákazník navíc může vybrat, zda si zásilku přeje doručit dopoledne, odpoledne nebo večer. 

Příjemci mají možnost přesměrovat svou zásilku na jedno z našich 500 výdejních míst Geis Point. Ta jsou velmi dobře přístupná v nákupních centrech nebo u čerpacích stanic a mají výhodnou otevírací dobu. Příjemce si zásilku může vyzvednout během následujících 14 dní po doručení na výdejní místo, například při sobotním nákupu nebo po cestě z práce, uvádí Eva Děkanová, manažerka marketingu GEIS.

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

A jedna rada na závěr. Doručovací společnosti se nebrání spolupráci s žádným internetovým obchodem. Nijak ji nepodmiňují a přepraví i jedinou zásilku, ovšem zákazníkům s pravidelným a větším objemem poskytují výhodnější ceny. Proto si přečtěte i článek Máte zaběhnutý e-shop? Nebojte se s dopravci handrkovat o ceně.

Našli jste v článku chybu?

23. 1. 2015 13:10

ramix (neregistrovaný)

Nehažte všechny e-shopy do jednoho pytle. Většina e-shopů, se kterými jsem se setkal (i ty ve kterých působím) posílají zákazníkům číslo zásilky spolu s termínem dodání, kontakt na přepravce a zákazníci mají možnost sledovat doručení on-line. Stejně tak používáme dopravce i pro svoz zásilek od zákazníků, pokud je zboží například poškozeno.

Samozřejmě záleží, kde nakupujete, asi jste se spálil u nějakého špatného e-shopu, ale generalizovat to na vechny prodejce, to jste trochu vedle.

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?

Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

DigiZone.cz: Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Vitalia.cz: Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Podnikatel.cz: Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen