Věcná připomínka: od 1. 4. 2009 nám platí novela ZDPH (87/2009 Sb.), která opět změnila znění § 36, odstavce 6 zákona.
U zboží a nemovitostí je základem daně cena, za kterou by je bylo možné pořídit k DUZP (cena obvyklá) a pokud cenu nelze určit, tak výše celkových nákladů. U služeb je základem daně výše celkových nákladů.
Názory k článku
DPH není nikdy dost aneb shrnutí legislativních změn
slepice (neregistrovaný)
---.net.upc.cz
30. 7. 2009 17:55
Nový
Základem daně je cena pořizovací
celé vlákno
30. 7. 2009 20:26
Nový
Re: Základem daně je cena pořizovací
celé vlákno
Ano, skutečně je to tak. Omlouvám se za nepřesnost. Odstavec o ceně pořizovací jsem upravila.
Děkuji za upozornění.
Dagmar Kučerová
Děkuji za upozornění.
Dagmar Kučerová
mako (neregistrovaný)
---.starnet.cz
2. 8. 2009 0:57
Nový
Re: Základem daně je cena pořizovací
celé vlákno
Promiňte amatérovi. Mohu se zeptat? Píšete "U služeb je základem daně výše celkových nákladů". Patří do základu daně i poplatky zaplacené jménem klienta "státu"? Mám na mysli např. úhradu kolků na katastrálním úřadu nebo poplatek za stavební povolení. Děkuji.
slepice (neregistrovaný)
---.net.upc.cz
2. 8. 2009 21:32
Nový
Re: Základ daně
celé vlákno
V tomto případě byla předmětem diskuze otázka stanovení základu daně při tzv. samoplnění, například při dočasném využití majetku pro osobní spotřebu plátce, nebo při poskytnutí služby bez úplaty.
Pokud poskytujete placené služby klientům, pak stanovujete základ daně podle § 36, odst. 1 až 6 a odst. 11 zákona o DPH. Máte dvě možnosti:
a) cenu kolků a poplatků zahrnete do základu daně (do ceny své služby), budou součástí Vašich nákladů a výnosů, resp. příjmů a výdajů pokud vedete daňovou evidenci
b) jestliže nebudete od klienta požadovat vyšší částku, než jakou jste skutečně zaplatil (viz § 36, odst. 11), pak můžete provést přeúčtování. Částky za kolky a poplatky budete účtovat pouze na účtech zúčtovacích vztahů, případně v knize pohledávek a závazků.
Podrobnější vysvětlení najdete na stránkách MF ČR:
http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/SID-3EA9846C-7C65E0A7/cds/xsl/legislativa_metodika_9074.html?year=
Pokud poskytujete placené služby klientům, pak stanovujete základ daně podle § 36, odst. 1 až 6 a odst. 11 zákona o DPH. Máte dvě možnosti:
a) cenu kolků a poplatků zahrnete do základu daně (do ceny své služby), budou součástí Vašich nákladů a výnosů, resp. příjmů a výdajů pokud vedete daňovou evidenci
b) jestliže nebudete od klienta požadovat vyšší částku, než jakou jste skutečně zaplatil (viz § 36, odst. 11), pak můžete provést přeúčtování. Částky za kolky a poplatky budete účtovat pouze na účtech zúčtovacích vztahů, případně v knize pohledávek a závazků.
Podrobnější vysvětlení najdete na stránkách MF ČR:
http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/SID-3EA9846C-7C65E0A7/cds/xsl/legislativa_metodika_9074.html?year=
mako (neregistrovaný)
---.starnet.cz
6. 8. 2009 23:17
Nový
Re: Základ daně
celé vlákno
Děkuji Vám slepice za výklad k výkladu. Možnost b) bude pro nás to pravé ořechové. Za odměnu Vás povyšuji na LABUŤ.
Ctirad (neregistrovaný)
---.50.broadband7.iol.cz
9. 8. 2009 12:36
Nový
Zálohy do obratu?
celé vlákno
Co já vím,tak z §6 ZDPH mi nevyplývá povinnost zahrnovat do obratu (úplaty) přijaté zálohy. Jinak dle mých informací s tím souhlasím, ale s tím rozdílem, že se záloha počítá do obratu až v okamžiku zdanitelného plnění. Vždyť zálohy jsou přijaté zálohy na budoucí zdanitelná plnění, která se dle zákona musí přiznat jako přijatá úplata před samotným uskutečněním zdanitelného plnění. Takže zálohy se opět jako i předtím, tj. od 1.5.2004, kdy samotný nový zákon o DPH vznikl, nepočítají !!!
slepice (neregistrovaný)
---.net.upc.cz
10. 8. 2009 13:11
Nový
Re: Zálohy do obratu?
celé vlákno
Ztotožňuji se s názorem p. Ctirada, do obratu se započítává úplata, která náleží ZA USKUTEČNĚNÁ plnění, hlavním kritériem je tedy den UZP. U poplatníků vedoucích účetnictví je to jasné, poplatník, který nevede účetnictví, má od roku 2009 dvě možnosti:
a) dobrovolně přizná daň ke dni přijetí zálohy podle § 21/2 ZDPH (ještě v r.2008 mu toto bylo zákonem přímo zapovězeno)
b) přizná daň až ke dni uskutečnění zdanitelného plnění.
Neplátce by se ale měl zajímat též o slůvko NÁLEŽÍ. Pokud vystaví fakturu (nikoliv zálohovou), pak se mu od r. 2009 fakturovaná částka započítává do obratu bez ohledu na den úhrady. Rozhoduje den uskutečnění zdanitelného plnění, většinou je to den prodeje zboží, nebo poskytnutí služby, nikoliv příjem za uskutečněné plnění.
a) dobrovolně přizná daň ke dni přijetí zálohy podle § 21/2 ZDPH (ještě v r.2008 mu toto bylo zákonem přímo zapovězeno)
b) přizná daň až ke dni uskutečnění zdanitelného plnění.
Neplátce by se ale měl zajímat též o slůvko NÁLEŽÍ. Pokud vystaví fakturu (nikoliv zálohovou), pak se mu od r. 2009 fakturovaná částka započítává do obratu bez ohledu na den úhrady. Rozhoduje den uskutečnění zdanitelného plnění, většinou je to den prodeje zboží, nebo poskytnutí služby, nikoliv příjem za uskutečněné plnění.
10. 8. 2009 17:33
Nový
Re: Zálohy do obratu?
celé vlákno
Dobrý den,
článek je vlastně jen shrnutím změn o kterých Podnikatel.cz psal. Proto jsou v něm uvedeny odkazy, kde je problematika podrobněji vysvětlena. K obratu více:
http://www.podnikatel.cz/clanky/zmeny-v-definici-obratu-pro-dph-od-ledna-2009/
Dagmar Kučerová
článek je vlastně jen shrnutím změn o kterých Podnikatel.cz psal. Proto jsou v něm uvedeny odkazy, kde je problematika podrobněji vysvětlena. K obratu více:
http://www.podnikatel.cz/clanky/zmeny-v-definici-obratu-pro-dph-od-ledna-2009/
Dagmar Kučerová
Ctirad (neregistrovaný)
---.50.broadband7.iol.cz
10. 8. 2009 19:23
Nový
Re: Zálohy do obratu?
celé vlákno
Krásný večer všem,děkuji za reakce na můj podnět.Souhlasím také plně s tím,že neplátci si od této novely musí uvědomit,že do obratu se počítá úplata bez ohledu na příjmy či výnosy a je opravdu rozhodující DUZP.Všem přeji,aby vždy zákonné oříšky rozlouskly jen ve správném duchu,neboť složitosti nebude ubývat,ba naopak.Proto všem krásné letní chvíle plné odpočinku,než zátěže mozku nad těmito problémy.