Hlavní navigace

Pozor na okaté dříče, svou práci mohou jen předstírat

 Autor: 244974
Jiří Velinský

Každý podnikatel by chtěl, aby jeho zaměstnanci podávali kvalitní pracovní výkony ve vysokém tempu. Management firmy proto vymýšlí různé motivační prvky. Na druhou stranu si musí všímat skutečných výkonů, někteří zaměstnanci dokážou být pěknými komedianty.

Jak už server Podnikatel.cz informoval, neefektivní komunikace a špatně organizované porady snižují pracovní nasazení zaměstnanců. Podle personalistů navíc dělají manažeři chybu, pokud hodnotí zaměstnance podle času stráveného nad nějakým úkolem, nikoliv podle toho, jak jeho výsledky přispívají k plnění cílů celé firmy.

Drobný podnikatel, manažer, si může vzít příklad z větších podniků, kde fungují firemní cíle, na kterých se podílí každý z členů pracovního týmu. Cíle upřesňuje Filip Hrubý, tiskový mluvčí společnosti Vodafone Czech Republic: Pro každý rok máme stanoveno několik firemních cílů (například zvýšit náš podíl v segmentu firemních zákazníků) a těmto firemním cílům odpovídají osobní pracovní cíle každého zaměstnance. Každý tedy vidí, jak jeho osobní cíle přispívají ke splnění firemních cílů.

Dobře řízená firma proto hodnotí zaměstnance podle toho, jak jejich činnost napomáhá k plnění celofiremních cílů, nikoliv podle toho, jak upracovaně se zaměstnanci tváří, nebo jak dlouho v práci vysedávají.

Smyšlený příklad

Kateřina pracuje ve velké firmě. Ve středu dopoledne neměla žádné důležité jednání. Přišla do práce o 40 minut později, než obvykle chodí. V pracovní době si také vyřídila několik soukromých telefonátů. Na poradě vyslovila názor, že by bylo možná lepší udělat věc jinak, než navrhoval vedoucí. Přestože se jí v průběhu dne podařilo dokončit několik důležitých úkolů, v očích „dinosauřího“ vedoucího se jeví jako málo pracovitá a problémová. Zato Jana byla v očích vedoucího velmi vzorná. Do práce přišla před vedoucím, z práce odcházela až pozdě večer. Kromě 25 minut na oběd celý den pilně seděla na svém místě. Sice nic moc nedělala, ale tvářila se velmi upracovaně. Šéf jí nemohl nic vytknout.

Zaměstnanec, jehož dobré pracovní výsledky nejsou patřičně ohodnoceny, ztrácí motivaci. A ztrácí ji tím rychleji, čím více jsou vychvalováni a odměňováni tzv. bezproblémoví zaměstnanci. Ti toho sice moc neudělají, ale na druhou stranu také nic nezkazí a nenamítají, a proto vedoucího „neobtěžují“.

Umění delegovat

Špatně deleguje ten vedoucí pracovník, který nabývá dojmu, že všechno musí schválit nebo poupravit tak, jak by si to on představoval. Zaměstnance může takové jednání velmi demotivovat. Manažer by se proto měl naučit svou práci delegovat podřízeným a dát jim dostatečnou volnost pro výkon zadaných úkolů a ponechat je jednat samostatně.

Jakub Hejsek ze společnosti Grafton Recruitment k tomu říká: Jednou z hlavních, ne-li přímo hlavní, rolí manažera je vedení týmu. To nezbytně zahrnuje delegování pravomocí a činností na své podřízené kolegy. Pokud toto manažer nezvládne, tak se nechá množstvím práce převálcovat, vyhoří a neuspěje.

Libuše Foberová ze Slezské univerzity v Opavě zjišťovala u zaměstnanců, co jim nejvíce vadí na jejich vedoucích. Zjistila, že neschopnost delegování úkolů patří mezi nejčastějších pět problémů. V Knihovnickém zpravodaji Vysočina k tomu upřesnila: Někdy se manažeři vymlouvají, že mají hodně práce a na správné delegování jim nezbývá čas. Správné delegování přináší prospěch manažerům i zaměstnancům.

Jakub Hejsek dodává: Umění najít rovnováhu mezi delegováním a udržením si kontroly rozděluje manažery na úspěšné a neúspěšné.

Dodržování slibů

Manažer musí být také příkladem ostatním. To se týká i dodržování slibů, což výrazně zvyšuje autoritu vedoucího pracovníka. Zaměstnanec musí vědět, že manažer skutečně udělá to, co slíbil. Klasickým příkladem mohou být slíbené odměny za kvalitně odvedenou práci. Pokud je zaměstnanec neobdrží, nemůže se pak jeho nadřízený divit, že zaměstnanec jednoho dne práskne do bot.

Anketa

Vidíte některý z uvedených nedostatků ve vaší firmě?

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Hospody a EET? Mají technické problémy

Hospody a EET? Mají technické problémy

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Lupa.cz: Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Vitalia.cz: Nestlé vyvinulo nový typ „netloustnoucího“ cukru

Nestlé vyvinulo nový typ „netloustnoucího“ cukru

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Vitalia.cz: Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Vitalia.cz: Perníčky: na uležení i hned měkké

Perníčky: na uležení i hned měkké

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Komu musí od ledna zvýšit mzdu?

Komu musí od ledna zvýšit mzdu?

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze