Hlavní navigace

Nové zákazníky hledejte také na Facebooku. Poradíme, jak na to

 Autor: 258398
Daniel Morávek 15. 7. 2010

U firemní stránky na Facebooku nestačí si jen založit profil. Se zákazníky musíte aktivně komunikovat. Pozor si navíc musíte dát také na tvorbu stránky, jinak o ni přijdete bez náhrady.

Facebook se stal bezesporu fenoménem jak mezi lidmi, tak mezi firmami. Jenže zřídit si firemní profil a efektivně jej spravovat není jen tak. Podnikatel by se měl při registraci vyvarovat častých chyb, které pak mohou negativně ovlivnit jeho působení na sociální síti. Jedná se především o správné vyplnění všech údajů, naloadování vhodné fotky a zařazení do příslušné kategorie. Registrací však vše nekončí, ba spíše naopak začíná.

Profil by měl podnikatel pravidelně aktualizovat a v podstatě nutností je koncepce, k čemu má prezentace na Facebooku sloužit. Facebook se však dá využít i jinak než jako místo, kde lze lidem bezplatně představit svoji firmu. Podnikatel si na něm může zaplatit například PPC reklamu či dokonce objednat velkou reklamní kampaň. Zatímco u PPC reklamy se cena pohybuje v deseticentech za proklik, u masivní kampaně musí dosáhnout až statisíců.

Firemní profil na Facebooku je nutné aktualizovat

Sociální sítě typu Facebooku, LinkedIn či Twitteru už zdaleka nejsou pouhou zálibou teenagerů a počítačových fanoušků, nýbrž se pomalu a jistě stávají i nedílnou součástí marketingové komunikace podnikatelů, a to včetně těch českých. V oblasti sociálních sítí pak vévodí v Česku zatím jednoznačně Facebook, na kterém má svůj profil již každý pátý Čech. Tuto sílu si začali uvědomovat i tuzemští podnikatelé, kteří v hojném počtu zakládají na Facebooku firemní profily. Čtěte také: Naučte se, jak zviditelnit svůj byznys zadarmo.

Jenže vytvořit a spravovat smysluplnou stránku není tak jednoduchá záležitost, jak se na první pohled může zdát. Navíc řada podnikatelů kvůli své cílové skupině ani profil na Facebooku nepotřebuje. U brandů a šířeji zaměřených služeb a produktů se to již nutností pomalu ale jistě stává, nicméně málokterá společnost má nějakou jasnější představu čeho chce na FB dosáhnout. Jsou tam proto, že je tam konkurence. Instantní návod, jakési „to-do“ pro Facebook tedy dát nelze, vysvětlil pro server Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel Internetové agentury cognito.cz.

Právě absence strategie a investování do profilu na Facebooku bez předem připravené koncepce patří mezi nejčastější chyby. Hodně z podnikatelů si navíc myslí, že si založí profil a vše najednou půjde samo. Bohužel tomu tak není, o profil se musíte denně starat. Stává se také, že tvůrci stránek nejsou seznámeni s pravidly Facebooku a porušují je, i když ne záměrně. Tím riskují smazání firemního profilu Facebookem, upozornil server Podnikatel.cz Radovan Hypš z Pro-facebook.cz, který se firemními profily na Facebooku zabývá. Především se jedná o špatný název stránky či vkládání nevhodného obsahu.

Jestliže se podnikatel rozhodne založit si profil na Facebooku, měl by si dát podle Radovana Hypše pozor na 4 základní kroky:

  1. Důkladně by měl zvážit název své prezentace na Facebooku, jméno stránky totiž nelze v budoucnu už změnit
  2. Své podnikání by měl zařadit do správné kategorie
  3. Měl by zvolit vhodný profilový obrázek tak, aby byl rozpoznatelný i ve své miniatuře
  4. Po vytvoření profilu nesmí podnikatel zapomenout vložit veškeré důležité informace o firmě. Jde o webové stránky, kontakty, adresu společnosti a hodí se též napsat něco o společnosti, ovšem pozor na dlouhosáhlé romány

Podle Simony Zábržové ze společnosti Malota Production by se podnikatelé měli soustředit na jednoduchou komunikaci a zaměřit se na jazyk své cílové skupiny, kterou chtějí oslovit. Je důležité pravidelně sdělovat svým fanouškům novinky, akce, slevy. Vyplatí se i aktivita v oblasti soutěží a aukcí. Mezi jednu z nejúspěšnějších aukcí patří například dražba sushi. Kdo by to čekal? připomněla Zábržová.

Podnikatel by měl mít dále na paměti, že fanoušek firemní stránky na Facebooku se nerovná zákazníku. Fanoušky lze získat pomocí různých soutěží, virálního obsahu či aplikací, které uživatele „nutí“ stát se fanoušky dané stránky. Konverze uživatelů na zákazníky je pak už v podstatě v rukou direct marketingu. Nic nového pod sluncem. Zde by se slušelo podotknout, že dle našich statistik je až 20 % uživatelských FB účtů v ČR je falešných, dodal Jan Janča. Čtěte také: Češi jsou mistři světa v hokeji a facebookové blbosti.

Reklama se dá koupit za pár centů, ale i za statisíce

Facebook však nemusí sloužit pouze k prezentaci firemního profilu, lze si na něm i zaplatit klasickou PPC kampaň, kterou si každý podnikatel může sám vést a sledovat v poměrně přehledné aplikaci. Výhodou této formy reklamy je především její zacílení na konkrétního zákazníka, jelikož Facebook má o uživatelích hodně informací. Aby si podnikatel zřídil tuto reklamu, nemusí ani vlastnit firemní profil.

Cena PPC kampaně na Facebooku se podle odborníků pohybuje kolem 20 centů za jeden proklik. Jako u každého reklamního nástroje však záleží na způsobu jeho použití. Z potenciálně efektivního nástroje udělá špatná realizace černou díru na peníze. Jedním z problémů tohoto druhu reklamy je absence daňových dokladů pro firmy, což je věc nepříjemná, uvedl serveru Podnikatel.cz Jan Janča.

Další možnost reklamy na Facebooku nabízí agentura ARBOinteractive, která je v Česku hlavním zprostředkovatelem reklamy na Facebooku. Nejde však zrovna levnou záležitost, přestože ARBOinteractive před týdnem cenu reklamy snížila o více než 50 %, stále přesahuje minimální požadavek na útratu hranici sta tisíce korun. V současnosti tak musí podnikatel za kampaň utratit minimálně 128 900 korun. Určitě jde o efektivní formu marketingu, ale je nutné ji mít promyšlenou a nechat si poradit, doporučil Radovan Hypš. Čtěte také: Sociální sítě ušité na míru firmám? Skvělý podnikatelský záměr.

Sociální sítě frčí mezi malými podniky

Přestože v současnosti takřka 40 % tuzemských firem již využilo sociální sítě k rozšíření svého podnikání, pouze 15 % podniků si na sociální sítě vyčlenilo část svého marketingového rozpočtu. Ve světě přitom tento podíl dosahuje 27 %, vyplynulo to ze studie, kterou zadal společnost Regus, která se zabývá poskytováním kancelářských řešení.

Jak dále vyplynulo ze studie, nejčastějším důvodem pro zřízení profilu na sociálních sítích zůstává udržování obchodních kontaktů (58 % dotázaných) a členství ve speciálních zájmových skupinách (54 %). Právě členství v určitých zájmových skupinách tvoří dokonce nejdůležitější motiv pro české firmy, které toto využití sociálních síti uvedly v 59 % případů. Přestože obliba různých Facebooků roste i mezi podnikatelskou veřejností, stále existuje mnoho skeptiků (třetina respondentů), kteří se domnívají, že sociální sítě nebudou nikdy představovat významnou část marketingové komunikace firem.

I když na celém světě existuje řada zarytých skeptiků, značný počet podniků využívá část svých marketingových rozpočtů k získání nových zákazníků a udržení těch stávajících prostřednictvím sociálních médií. Téměř s 2 miliony uživatelů Facebooku není překvapením, že je Česká republika na tom v celosvětovém kontextu velmi dobře, komentoval Garry Gürtler, viceprezident pro střední a východní Evropu společnosti Regus. Jak Garry Gürtler dále doplnil, firmy, které v sociálních sítích doposud nefungují, přicházejí o nemalou část svých obchodních příležitostí.

Průzkum rovněž ukázal, že drobní podnikatelé využívají sociální sítě více a s lepšími výsledky než jejich velcí konkurenti. Skoro polovina malých podniků (49 %) v Česku získala přes sociální sítě nové zákazníky. Oproti tomu, jenom 17 % velkých podniků našlo touto formou nové nakupující. Malé podniky se na rozdíl od velkých též domnívají, že hlavní využití sociálních sítí tkví právě ve vytváření skupin zákazníků a v aktivní komunikaci s nimi.

Obecně jsou samozřejmě nejaktivnější společnosti z oblasti marketingové komunikace a PR. To je však dáno spíše jistou profesionální deformací a potřebou zkoušet nové věci, upřesnil pro business server Podnikatel.cz Jan Janča. V neposlední řadě jsou aktivní na Facebooku také podnikatelé, kteří se na internetu živí, tedy internetové obchody.

Školení: Úvod do sociálních sítí – Facebook, Twitter a marketing


Co se na školení naučíte

  • zvolit vhodnou sociální síť pro váš produkt a založit si na ní účet, stránku,
  • komunikovat efektivně se světem skrze Facebook o svých produktech,
  • tvořit efektivní materiály a texty pro sociální sítě,
  • zvyšovat čtenářskou obec (zásah) v sociálních sítích,
  • vytvořit PPC kampaně v prostředí Facebooku,
  • chyby a strategie v realizaci kampaní na sociálních sítích.

Myslíte si, že základy zvládáte a potřebujete pokročilý kurz? Zkuste školení Jak na firemní Facebook a Twitter prakticky.

Toto je P.R. sdělení

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life