E-shop na vedlejšák může vydělávat, i když mu věnujete jen pár hodin denně

I e-shopy, kterým jejich majitelé věnují jen pár hodin denně a které jsou provozovány na vedlejšák, mohou být ziskové. Některé věci jsou však komplikovanější.

Česko patří mezi světové e-shopové velmoci. Většina tuzemských e-shopů však pro své provozovatele neznamená hlavní zdroj příjmů, nýbrž jsou dělány tzv. na vedlejšák. Lidé z oboru se ale shodují, že i na vedlejšák může e-shop fungovat. Navíc mnohdy platí, že z počátku začínají podnikatelé provozovat e-shop na vedlejšák, a když se jim začne dařit, udělají z online obchodu hlavní zdroj živobytí.

Čtěte také: E-shop jako vedlejšák. Každý si může přilepšit

E-shop na vedlejšák? Bez problémů může vydělávat

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

I e-shop na vedlejšák může vydělávat.

Podle odhadů v České republice působí více než 35 tisíc e-shopů, což nás řadí v poměru k počtu obyvatel na přední příčky ve světě. Jenže pouze menší část z těchto online obchodů funguje jako plnohodnotný byznys, který majitelé provozují na „full time“ a který jim vydělává na živobytí. Za opravdu významné hráče co do obratů můžeme považovat přibližně 1500 internetových obchodů. Zbytek e-shopů budou e-shopy na vedlejšák. Ovšem myšleno i jako vedlejšák třeba k jiné formě podnikání, vysvětlil pro server Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK)

E-shopy na vedlejšák též bývají často provozovány k běžnému zaměstnání či si jimi přivydělávají důchodci nebo matky na mateřské. Samozřejmě však platí, že ve většině případů se u e-shopů na vedlejšák nejedná o nějaké převratné výdělky, ale spíše je provozovatelé mají tzv. na přilepšenou. Na druhou stranu je model e-shopu na vedlejšák vcelku životaschopný a dá se provozovat dlouhodobě ziskově. Lidé z branže navíc tvrdí, že se online obchodu přitom stačí věnovat jen pár hodin denně. Myslím, že pro smysluplný provoz je třeba počítat s více jak jednou hodinou denně. Vždy ale záleží na nabízených produktech, objemech objednávek apod., doplnil Jan Vetyška. Podle Michala Jirka, provozovatele e-shopu Cerstvakava.cz, můžete mít výdělečný e-shop dokonce i tehdy, pokud mu věnujete hodinu denně. Musím říci, že z toho nemám radost. Vznikají pak tisíce podnikatelů, co si e-shop jako vedlejšák k zaměstnání zřídí s cílem přivydělat si pár tisíc měsíčně navíc, ale s pomocí zbožových srovnávačů ničí ceny prodávaného zboží. Jelikož na e-shop nemají čas, je boj cenou často jejich jediná možnost, postěžoval si Michal Jirek.

Čtěte také: Stále více saháme po podnikání jako vedlejšáku. Má to své výhody

U vedlejšáku je obtížná komunikace se zákazníkem

Provozování online obchodu na vedlejšák ale samozřejmě není bezproblémové a jeho majitel má v některých věcech oproti „full time“ e-shopům ztíženou pozici. Pokud se podnikatel věnuje pouze e-shopu, má větší přehled a rychleji reaguje. Jestliže se obchodu věnuje pouze po práci, je limitován především časem a také energií, kterou může svému byznysu věnovat. Hodně těžké je potom zvládnout především komunikaci se zákazníkem. Přeci jen, zákazník nebude čekat, až budete mít večer čas na svůj e-shop a budete odpovídat na dotazy nebo zvedat telefony. Vyřizovat expedici objednávek jednou denně, to v malém množství není problém, komunikovat ovšem třeba jen v jedné hodině, to může e-shop ovlivnit velmi negativně, komentoval Jan Vetyška.

Začněte na vedlejšák, a když se daří, přejděte na plný úvazek

Sami e-shopaři upozorňují, že funkční je i model, kdy podnikatel začne s online obchodem na vedlejšák, a když se mu začne dařit, stane se z vedlejšáku úvazek hlavní. Přesně takto odstartoval svoji kariéru například Michal Jirek, který začínal na střední škole a měl k dispozici pouhých 10 tisíc korun. Pokud nejsou finance na nějaký radikální rozjezd, nedokáži si ani představit, že by se e-shop rozjížděl na full-time, podotkl Jirek.

Jan Dostál, který vlastní e-shop Alistair.cz zaměřený na prodej šperků a doplňků se nyní zase nachází v situaci, kdy přemýšlí, že zaměstnání opustí a bude se věnovat pouze e-shopu, který 2 roky budoval jako vedlejší činnost. Nebylo to ale snadné a je potřeba počítat, že bez investovaného času to nejde. Časové minimum je 2 až 4 hodiny denně a navíc je potřeba být stále ve spojení na emailu a na telefonu pro zodpovídání dotazů a vyřizování objednávek. Strávený čas je přímo úměrný počtu objednávek, tvrdí Dostál.

Na vedlejšák začínal podnikat i Milan Kubaczka, nyní spolumajitel firmy RM Corporation, která provozuje e-shop Blackcomb.cz a další weby. Oproti svým kolegům ale nezačínal s internetovým obchodem, nýbrž prodával v improvizovaném domácím obchodě. Od 6 do 14 hodin jsem byl v klasické práci a od 15 do 20 hodin jsem prodával v improvizovaném obchodě doma, vzpomíná Kubaczka, podle kterého jsou začátky podnikání na vedlejšák dobrý model. A pokud obraty rostou, tak se z vedlejšáku stane hlavní zaměstnání a to klasická člověk může opustit. Z počátku ale platí, že čím více času podnikání věnujete, tím rychlejší máte rozjezd. Ze startu obvykle do toho musíte dát maximum. Je však důležité si včas uvědomit, kdy ubrat plyn a zaměstnat první lidi, radí Kubaczka.

Čtěte také: Podnikání z domova může byznys poškodit. Zjistili jsme, kdy dát obýváku sbohem

widgety

Právě rozhodnutí, kdy přejít z vedlejšáku na hlavní činnost může být poměrně složité. Nedá se totiž jednoznačně říci, kdy nastane ta správná doba. V první řadě musíte sledovat počty objednávek, jejich nárůst či stagnaci a obecně výnosnost e-shopu. Jestliže průběžně dochází k růstu objednávek, je zřejmé, že podnikatel se vydal správným směrem. Rozhodnutí, kdy se pustit do internetového obchodu jako jediného zdroje příjmů, však závisí mimo jiné na očekáváních a požadavcích podnikatele.

Plný úvazek usnadní rozvoj

Špatně ale samozřejmě ani není, pokud se někdo vrhne do podnikání na internetu rovnou na plný úvazek. Například právě začínající e-shop MyAstre.cz má jednu osobu na plný úvazek a několik externích spolupracovníků na specifické oblasti. Při vedení e-shopu na vedlejšák by byly problémy s komunikací se zákazníky. Jen těžko by se daly zvládat e-mailové či telefonické dotazy. Navíc je třeba pravidelná kontrola a rozvoj funkcí e-shopu, vysvětlila serveru Podnikatel Gabriela Filoušová, jednatelka společnosti My Astre Šperky.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 1. 2015 17:22

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+