Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Zakládáte e-shop? O platebních kartách si nechte jen zdát

Autor: 329515
Daniel Morávek

Nabídněte zákazníkům v e-shopu co nejširší škálu platebních metod, radí často odborníci. Pokud však e-shop teprve zakládáte, například na platební karty můžete zapomenout. Banky vám totiž jejich příjem jen tak neumožní.

Přestože obliba platebních karet neustále roste, českým e-shopům stále vládne dobírka. Může za to jak konzervatismus Čechů, tak i přístup bank. Chcete-li si založit nový e-shop, na nabídku platby kartou zapomeňte. Aby se s vámi banky vůbec bavily, chtějí vidět funkční online obchod s platební historií.

Platební karty se uplatňují hlavně u služeb

Zatímco v západním světě, především v USA, platební karty internetovému obchodování vévodí, u nás se jejich využití v e-shopech v podstatě teprve rozjíždí a Češi zůstávají věrní dobírce. Jak však ukazují zkušenosti ze slevových serverů, platební karty se už čeští zákazníci naučili používat. V největších ze „slevomatů“ totiž více než polovina všech transakcí probíhá přes platební karty. Podle odborníků za to může charakter prodávaného zboží, v případě slevových serverů tedy kuponů směnitelných především za služby. Tyto nabídky navíc bývají časově, někdy i množstevně omezené, což vytváří tlak na zákazníka, aby zaplatil co nejrychleji. Čtěte více: Hlavní rada při zakládání nového slevového serveru? Nezačínejte

V případě e-shopů s hmotným zbožím není rychlost transakce pro zákazníky tím rozhodujícím a mnohdy hlavně u neznámých obchodů raději volí dobírku. Navzdory tomu by však internetoví obchodníci měli nabídku možnosti platit kartou minimálně zvážit. Inspirovat se mohou u velkých hráčů na trhu. Obchodníci se snaží vyjít zákazníkům co nejvíce vstříc a nabízejí i platební možnosti, které jsou využívány malým procentem nakupujících. Platební karty využívá stále jen kolem 10 % zákazníků v ČR, přesto je nabízí většina (velkých) obchodů, píší autoři Studie platebních metod 2011, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Jak upozorňuje dále studie, v Česku byl nástup platebních karet do prostředí internetu opožděný a prošel několika etapami. Podobně jako ve světě i u nás dominuje systém 3D Secure, který prostřednictvím bank provozují kartové asociace Visa a MasterCard. Česká spořitelna má své vlastní řešení, ostatní banky (KB, ČSOB, Raiffeisenbank a UniCredit Bank) využívají systém GP webpay od společnosti Global Payments), upřesňuje se ve studii. Čtěte více: Která platební metoda konečně svrhne nadvládu dobírky?

Nováček v byznysu musí na karty zapomenout

Přestože odborníci e-shopům často doporučují, aby zákazníkům poskytly kromě dobírky i platbu kartou či případně další způsoby online převodu peněz, v reálu situace tak snadná není. Na problémy narážejí především začínající e-shopaři, kterým banky většinou nechtějí platbu kartou umožňovat. Představa mnohých podnikatelů, že jejich e-shop bude mít již při spuštění širokou paletu platebních možností, proto leckdy zůstává jen v říši snů. Nic naplat, že mají již třeba betaverzi e-shopu a nasmlouvané dodavatele. Banky se v tomto ohledu chovají velice opatrně.

Beta verze je minimální podmínkou. Ovšem neumožňujeme a nenabízíme E-commerce (platba kartou) každému. Existují urči­té restrikce karetních asociací a také interní rozhodnutí, komu E-commerce nenabídnout, uvedla serveru Podnikatel.cz Pavla Hávová, tisková mluvčí ČSOB. Ve fázi betaverze nemůže podnikatel přijímat platební karty ve svém e-shopu, protože nemá ještě ostré funkční stránky spuštěné do produkčního provozu. Nicméně už v této fázi se můžeme vyjádřit k tomu, zda betaverze odpovídá našim požadavkům na možné připojení na platební bránu, připojil se Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank.

Vyhráno nemusí mít ale ani zaběhnutý e-shop, banky si totiž každého žadatele řádně prolustrují. Například Raiffeisenbank musí žadatel předložit příslušné živnostenské oprávnění k předmětné obchodní činnosti, dále mít funkční internetové stránky obsahující vždy reklamační a obchodní podmínky, kontaktní údaje firmy a údaje způsobu placení. V průběhu schvalovacího procesu už jsme několikrát odhalili  i pokusy zahraničních hackerů o zřízení falešných e-shopů, které měly sloužit ke sběru informací o platebních kartách a jejich následnému zneužití, vysvětlil Tomáš Kofroň. Čtěte více: Jan Vetyška: Český zákazník je náročný, e-shopy si vychoval do nadstandardních slu­žeb

Nebojte se o poplatcích handlovat

Nutnou podmínkou všech bank, aby online platbu kartou obchodníkovi umožnily, navíc je zřízení účtu u příslušné banky. Pokud tedy chcete zprovoznit platební karty u jiné banky, než u které vlastníte účet, připočtěte si k nákladům i poplatky za založení a provoz nového účtu. Většinou se proto vyplatí zamířit k finanční instituci, kde máte účet již založený a kde jej používáte. Čtěte více: 10 věcí, kterými v e-shopu odradíte zákazníka od koupě (1.díl)

Samotnou výši poplatků za zřízení a provoz online terminálu pro platbu kartou stanovují banky individuálně. Zpravidla se platí implementační poplatek a dle banky také měsíční taxa. Všechny banky si pak strhávají několik procent z každé uskutečněné transakce. Konkrétní výše se stanovuje opět zákazník od zákazníka a závisí na průměrné výši transakce pomocí platební karet a měsíčního obratu skrze karty. Kolik si banky účtují přesně procent, však odmítají veřejně říci. Jak však uvádějí finanční odborníci, sazba se u jednotlivých e-shopů pohybuje zhruba v rozmezí od 1 do 4 procent. Standardní sazba se pohybuje okolo 2,5 %, po delší spolupráci se dá jít i pod 2 %. Obchodníci by se neměli bát s bankou smlouvat. Místo toho však často přijmou nevýhodné podmínky, doplnil pro server Podnikatel.cz Dalibor Z. Chvátal, šéfredaktor serveru Měšec.cz.

EBF17 Mayer

Ještě těžší pozici než začínající e-shopy mají u bank slevové servery. Česká spořitelna jim neumožňuje možnost úhrady platební kartou vůbec, a to ani funkčním portálům. Jako důvod spořitelna uvádí složité řešení případných reklamací, a tím i vysoké riziko škody na straně banky. UniCredit Bank zase vzhledem k rizikovosti transakcí u slevových serverů stanovila podmínku kauce na účtu ve výši 400 000 korun.

Pokud projdete úspěšně celým schvalovacím procesem a banka vám internetové přijímání platebních karet umožní, připravte se, že samotné zprovoznění ještě nějaký ten týden potrvá. Technická implementace sice zabírá pouze pár dní, avšak zprovoznění systému zpomalují i interní procesy u karetních asociací a společnosti Global Payments Europe (s výjimkou České spořitelny). Každopádně se dá konstatovat, že všechny banky vám zvládnou aktivovat systém pro platbu kartou do měsíce ode dne, kdy je poprvé s žádostí kontaktujete. Čtěte více: 10 věcí, kterými v e-shopu odradíte zákazníka od koupě (2.díl)

Našli jste v článku chybu?