E-shopy jsou pro podnikání ideální, je však potřeba hlídat si jejich specifika

Pohodlné podnikání prostřednictvím e-shopů, které je stále oblíbenější, má své zvláštnosti, které je třeba brát na vědomí. Připomínáme, které to jsou?

V dnešní době, která stále více přeje digitálním technologiím, je e-shop ideálním prostředkem pro provozování obchodu se zbožím všech kategorií. Nejenže je výsledný obchod rychlý, je možná okamžitá elektronická komunikace mezi obchodníkem a zákazníkem napříč (nejen) Českou republikou, ale zároveň obchodník šetří na nákladech za kamennou provozovnu a zákazník si může vybírat a nakupovat z pohodlí vlastního domova. Provozování e-shopu má však svá specifika a obchodování zde podléhá mírně odlišnému, pro podnikatele přísnějšímu, právnímu rámci. Tato specifika si v článku představíme. 

Čtěte také: Založit e-shop rozhodně není jednoduché, tvrdí profíci z oboru


Autor: 258398

E-shopy jsou pro podnikání ideální, je však potřeba hlídat si jejich specifika.

V prvé řadě je nutné si říci, že obchodování na internetu je ve své podstatě podnikání jako každé jiné. Při jeho provozování je tedy nutné mít živnostenské oprávnění, buď jako fyzická osoba nebo jako právnická osoba, nejčastěji společnost s ručením omezeným. Potřebná je i registrace na zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Nutné náklady, které má podnikatel v kamenné prodejně (nájemné, energie, vybavení interiéru atd.), u e-shopu odpadnou, nicméně potřebná bude investice do nutných nákladů spojených s provozem e-shopu. V prvé řadě se jedná o pořízení a udržování webové domény, v druhé řadě pak vlastní zpracování samotného rozhraní e-shopu jako takového a udržování stránek. Velká část obchodníků samozřejmě provozuje e-shop i kamennou prodejnu a kombinuje tak výhody i nevýhody obou typů prodeje. 

Základem jsou kvalitní všeobecné obchodní podmínky 

Většina e-shopů bude fungovat jako maloobchod a kupující budou vůči nim v postavení spotřebitelů. Ti jsou, jak je dobře známo, ze zákona chráněni a v případě e-shopů je jejich ochrana ještě širší. Na provozovatele e-shopu se vztahuje rozsáhlá informační povinnost sdělit spotřebiteli zákonem vyžadované údaje před uzavřením kupní smlouvy. Tyto informace jsou pak nejčastěji vtěleny do všeobecných obchodních podmínek, které jsou následně začleněny do kupní smlouvy.

Mohlo by vás zaujmout: Nový algoritmus vyhledávání od Googlu dolehne i na e-shopy. Co s tím?

Tyto podmínky musí obsahovat mimo jiné údaje o prodávajícím, jazycích, v nichž lze smlouvu uzavřít, označení zboží a služeb, údaje o jejich ceně včetně daní a poplatků, popis všech možných procesů uzavírání smlouvy, údaje o nákladech na dodání, platební a dodací podmínky, stanovení případné povinnosti zaplatit zálohu, platební a dodací podmínky a další zákonem stanovené údaje. Různé vzorové smluvní podmínky lze poměrně snadno vyhledat na internetu, nicméně lze jen doporučit tento pro e-shop zcela zásadní dokument nechat na míru sestavit, či alespoň zrevidovat odborníkem. Jen tak má provozovatel jistotu, že bude maximálně chráněn a nebude se dopouštět prohřešků, kterými by porušoval ochranu spotřebitele a za které hrozí i udělení nemalých sankcí. 

Pozor na práci s osobními údaji, jistotou je se registrovat u ÚOOÚ 

Na co provozovatel e-shopu často zapomíná, je fakt, že pracuje s osobními údaji, které ze zákona podléhají ochraně. Pokud tyto skutečně využívá jen pro zaslání objednaného zboží zákazníkovi, nestává se ze zákona správcem osobních údajů, nicméně při jakékoliv jiné operaci s nimi, kupříkladu zasílání newsletteru registrovaným zákazníkům, již ano. A jako správce osobních údajů je povinen se zdarma registrovat na Úřadě pro ochranu osobních údajů, kde v registraci oznámí záměr zpracovávat osobní údaje. Nedodržení této povinnosti může být sankcionováno jako správní delikt. 

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

I ono zasílání novinek a letáků je upraveno zvláštním předpisem a zákazník musí vždy mít možnost jej odmítnout. Souhlas se zpracováním osobních údajů pak bývá spolu s dalšími nezbytnostmi součástí všeobecných obchodních podmínek. Byť existují případy, kdy provozovatel není k registraci u ÚOOÚ povinen, je lepší předcházet případným nesrovnalostem tím, že tuto bezplatnou registraci vykoná rovnou při založení e-shopu a následně pak jen dbá příslušných zákonných pravidel. 

Reklamace jsou nejčastějším kamenem úrazu 

Ne vždy se obchod povede tak, jak by si zákazník přál, a tak nutně nastává fáze reklamací. Jejich vyřizování je pak nejčastějším podnětem k prošetření adresovaným České obchodní inspekci. Na rozdíl od kamenného obchodu má totiž e-shop pro spotřebitele tu výhodu, že zakoupené zboží může zcela bez udání důvodu do 14 dnů od jeho převzetí vrátit, odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Pravidla pro reklamace pak mohou být rovněž zahrnuta ve všeobecných obchodních podmínkách, praktičtější ale pro prodejce je mít je obsažena v samostatném reklamačním řádu. Ten vymezuje co, kdy, kde a jak je zákazník oprávněn reklamovat, jak při reklamaci postupovat, kdo hradí jaké náklady s reklamací spojené. Praktické je mít na webu kromě reklamačního řádu zveřejněný i formulář pro uplatnění práv z vadného plnění, aby prodejce mohl reklamace vyřizovat na základě typizovaného dokumentu a ne na mnoha verzích individuálních podání. 

E-shopy musí dodržet, co slibují 

Kromě reklamací je nejčastějším prohřeškem internetových obchodů dopouštění se určité formy nekalých obchodních praktik a klamání spotřebitele. Mezi ty často patří lákání na falešné slevy či nekompletní ceny. Spotřebitel má ale přímo ze zákona nárok na zboží přesně za tu cenu, která je inzerována na webu. Pro obchodníka jsou zavazující i ostatní deklarované údaje jako například doba doručení nebo kvalita zboží. Jakmile je objednávka uzavřena, podnikatel již nemůže podmínky jednostranně měnit. I pokud uveřejnil nesprávné informace, kupříkladu v ceně 6000 Kč zapomněl napsat poslední nulu, a zboží tak nabízel za pouhých 600 Kč, měl by údajům na webu dostát. 

widgety

Čtěte také: 4 opakující se prohřešky, kterými e-shopy porušují zákon

V dnešní době často velmi vysokých slev není po spotřebiteli možné rozumně požadovat, aby se orientoval v tom, zda nápadně nízká cena je záměrem či omylem. Pokud e-shop odmítne dodat zboží tak, jak bylo nabízeno, má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz nebo například identické zboží může zakoupit jinde a domáhat se na provozovateli e-shopu náhrady škody v podobě vyplacení rozdílu mezi cenou deklarovanou e-shopem a cenou, za níž zboží skutečně zakoupil.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+