Pokuta za 1 milion korun. Na české eshopy si posvítila ČOIka

Kontroloři České obchodní inspekce zkontrolovali na tři stovky českých e-shopů. Výsledek kontrol je žalostný. Pokuty dosahují milionu korun.

Téměř 300 českých e-shopů se dostalo do hledáčku České obchodní inspekce (ČOI). Některé na základě stížnostní jejich zákazníků, jiné byly podezřelé. Výsledky kontrol jsou tristní. Z 279 bylo pouhých 13 e-shopů, které vyšly z kontrol jako e-shopy bez závad.

E-shopaři ignorují nový občanský zákoník

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

E-shopy pod drobnohledem kontrol České obchodní inspekce, výsledek je žalostný.

Nový občanský zákoník je v účinnosti již více jak rok a půl. Provozovatelům internetových obchodů přinesl řadu změn. Velká část kontrolovaných e-shopů se však změnám stále nepodřídila: Část prodávajících stále do svých obchodních podmínek nezapracovala změny, které přinesl nový občanský zákoník a informuje spotřebitele o reklamačních podmínkách, možnosti odstoupení od kupní smlouvy a jejich dalších právech dle již neplatného občanského zákoníku, případně je informuje nesprávně, píše se v tiskové zprávě České obchodní inspekce.

Pokuty dosahují milionu korun

Inspektoři České obchodní inspekce uložili provozovatelům a majitelům internetových obchodů na 200 pokut. Jejich výše dosahuje téměř jednoho milionu korun.

widgety

Psali jsme: Už rok účinný NOZ někteří e-shopaři vůbec nezaregistrovali. Nepatříte mezi ně?

Kromě ověřování důvěryhodnosti e-shopu doporučuji spotřebitelům obezřetnost zejména při nákupech značkových výrobků. Vymoci zpět finanční nároky může být v těchto případech velmi problematické, při nákupu ve třetích zemích prakticky nemožné, říká Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

Zopakujte si, co NOZ e-shopům stanovuje:

  • Kupní smlouva se při nákupu v e-shopu uzavírá okamžikem odeslání objednávky. V praxi to znamená, že internetový obchodní musí dodat produkt, který si zákazník objednal. Jedinou výjimkou je vyprodání zásob. Povinnost potvrdit objednávku stále trvá. 
  • E-shop musí brát zřetel na dodatky a odchylky. Je nutné je vyslyšet, pokud objednávku prodávající neodmítne. Příkladem takovéhoto dodatku je objednání produktu v barvě, která není v nabídce. Není možné vymáhat smluvní pokutu, kterou provozovatelé požadovali po zákazníkovi, když například odmítne převzít objednané zboží. Nyní je nutné ji sjednat samostatně telefonicky nebo písemně. 
  • Nový občanský zákoník upravil i možnost odstoupení od smlouvy. Zákazník tak může učinit do 14 dní od převzetí zboží, tuto informaci je však nutné mu sdělit. Kupující musí ve stanové době vrátit zakoupené produkty, prodávají pak zašle peníze zpět zákazníkovi do 14 dní. Současně lze nově cenu ponížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním. Prodávající také zákazníkovi hradí náklady na nejlevnější dopravu při doručení. Poštovné při vrácení produktu pak platí kupující, který musí být poučen. V opačném případě to hradí prodávající. Nově nemůže zákazník vrátit ani zboží, u kterého porušil hygienický obal. 
  • Největšími změnami pak prošel proces reklamace. Prodávající odpovídá za to, že dodané zboží nemá vady. Pokud dodá kazové zboží, tak má zákazník právo na výměnu nebo opravu. Není-li ani jedno z tohoto možné, lze odstoupit od smlouvy. Nově může prodávající nabídnout při výskytu vady slevu z kupní ceny. V případě, že se v záruční dvouleté době vyskytla vada, je nutné nově rozlišit mezi podstatným a nepodstatným porušením kupní smlouvy. V prvním případě si zákazník může vybrat, zda chce zboží vyměnit, opravit, úplně odstoupit od smlouvy nebo slevu. U nepodstatného porušení smlouvy pak zákazník může žádat odstranění vady či slevu, odstoupit může, pouze pokud prodejce odmítne závadu odstranit nebo to nestihne včas.
1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 8. 2015 9:37

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+