#EET věří většina Čechů, tvrdí Babišův resort

Veřejnost je údajně nakloněna elektronické evidenci tržeb. Tvrdí to bleskový výzkum STEM, který si zadala Finanční správa spadající pod resort financí.

Tři čtvrtiny Čechů věří, že elektronická evidence tržeb (EET) napomůže lepšímu výběru daní. Zároveň 33 % z nich se domnívá, že k výrazně vyšším daňovým únikům dochází v pohostinství. Tvrdí to alespoň výzkum společnosti STEM, který si nechalo vypracovat Generální finanční ředitelství, které spadá pod ministerstvo finanncí Andreje Babiše. Podle výzkum navíc více než polovina Čechů (60 %) považuje daňovou morálku v Česku za špatnou.

Je zajímavé, že mladí jsou v tomto hodnocení vstřícnější, podíl poctivých a nepoctivých je podle nich „fifty-fifty“, tvrdí výzkum.


Autor: Finanční správa, podle licence: Rights Managed

I přesto STEM připouští, že respondenti si uvědomují určitá rizika, která s elektronickou evidencí tržeb souvisejí. Těch se obávají celkem dvě třetiny lidí. Vadí jim především to, že každé opatření se dá vždy obejít. Druhou výtkou je, že EET zlikviduje drobné živnostníky. Dále se lidé obávají finančních nákladů na zavedení elektronické evidence tržeb a zneužití informací piráty a hackery.

Čtěte také: Nejen živnostníci. Elektronické evidence tržeb se děsí i účetní

Připouštět si rizika je zdravé. Zkušenosti z Chorvatska ale ukazují, že hromadné krachy podnikatelů nenastanou. A do databází Finanční správy se dosud žádný hacker nenaboural. Není důvod se domnívat, že to nastane právě teď, u systému, který bude vybudovaný s podstatně vyšší mírou zabezpečení, říká k výsledkům průzkumu náměstkyně ministra financí Simona Hornochová.

Výzkum však jedním dechem dodává, že EET podle respondentů přispěje ke zvýšení důvěry zákazníků. Víru v upevnění norem a závazných pravidel hry vyjadřují častěji lidé v důchodovém věku. Navíc většina Čechů o EET již slyšela (čtyři lidé z pěti dotazovaných).


Autor: Finanční správa, podle licence: Rights Managed

Proti EET bojují ve sněmovně především opoziční strany jako je TOP09, ODS a Úsvit. Opatření se nelíbí ani Asociaci podnikatelů a manažerů. Její předseda a veřejný kritik EET Radomil Bábek pro server Podnikatel.cz již dříve upozornil, že na podporu elektronické evidence tržeb, kam spadá i tento výzkum, má ministerstvo financí vyhrazeno 130 milionů korun. Ty jdou z kapes daňových poplatníků. Aby ministr financí prosadil a vysvětlil podnikatelům a živnostníků něco tak „báječného“ a „revolučního“, jako je EET, na to potřebuje 130 milionů na propagaci, uvedl Bábek.

widgety

Čtěte také: Na propagaci #EET Babiš vyhradil 130 milionů Kč. Už začal, ale naivně a směšně

Elektronická evidence tržeb se nelíbí ani právníkům. Jak pro server Podnikatel.cz upozornil advokát Jiří Matzner (právně zastupoval Radka Šnábla, bývalého úředníka ministerstva financí), zákon obsahuje řadu chyb a je koncentrací moci. Dle právníků je norma, která je již veřejně dostupná, příliš krátká, aby dokázala postihnout všechny problematické oblasti. Problém Matzner vidí především v tom, že norma se ve svém obsahu odkazuje na vládní nařízení. Není tedy ze zákona jednoznačně jasné, jaké tržby budou spadat pod EET: Takto zásadní věc zákon ponechává k úpravě vládnímu nařízení, lze považovat za projev koncentrace moci, který je sám o sobě nežádoucí, připouští Matzner.

Čtěte také: Dali jsme zákon o #EET k nastudování právníkovi. Ten ho smetl ze stolu

Bleskový výzkum STEM byl proveden na vzorku 1097 respondentů, jednalo se o reprezentativní soubor obyvatel České republiky starších 18 let. Dotazovány byly z 52 % ženy a ze 48 % muži, kvótní výběr byl dále proveden podle kritérií vzdělání, věku a velikostního pásma obce/regionu. Technika dotazování proběhla pomocí standardizovaných telefonických rozhovorů a internetovým dotazováním.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 7. 2015 0:08

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+