Elektronicky poskytované služby se budou danit na jednom místě

Od příštího roku se mění některá pravidla pro určení místa plnění. Z pohledu DPH budou některé služby bez rozdílu vždy zdaňovány v místě příjemce služby.

Od příštího roku se u DPH mění pravidla pro určení místa plnění u poskytování telekomunikačních služeb, služeb rozhlasového a televizního vysílání a také nejvíce rozšířených elektronicky poskytovaných služeb. Nově budou tyto služby zdaňovány vždy v místě usazení koncového spotřebitele. Týkat se to bude těch poskytovatelů elektronických služeb, kteří poskytují službu prostřednictvím datové sítě nebo elektronické sítě, především pak jde o:

  • prezentace na elektronické síti (webové stránky) 
  • stahování aplikací 
  • stahování hudby, filmů 
  • stahování počítačových her 
  • přístup k online počítačovým hrám 
  • elektronické knížky 
  • antivirové programy 
  • online aukce

Aby se poskytovatel uvedených služeb vyhnul několikačetné povinnosti registrovat se v jednotlivých členských státech místa usazení jeho koncového spotřebitele, a v každém státě nemusel zvlášť přiznávat a odvádět DPH, má možnost se dobrovolně zaregistrovat jen jednou, říká Monika Čmelíková z Generálního finančního ředitelství. Jde o takzvaný zvláštní režim jednoho správního místa, pro který se vžil anglický výraz „Mini One Stop Shop“. Podnikatelům tedy bude stačit každého čtvrt roku podat prostřednictvím daňového portálu jedno shrnující daňové přiznání k DPH a Finanční správa ČR se postará o jeho přerozdělení do příslušných států usazení koncových spotřebitelů. Stejný postup se bude praktikovat i se souhrnnou platbou DPH ze všech služeb, kterých se tento režim týká. Výhodou je, že daň bude možné platit v jedné měně, a to v eurech, bez nutnosti přepočtů kurzů měn jednotlivých států.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Generální finanční správa pak uvádí i vzorový příklad pro podnikatele spadající do režimu v Evropské unii. Pokud má tento sídlo v České republice a na svých internetových stránkách prodává online noviny a časopisy, které kupují třeba i na Slovensku, od 1.1. 2015 by služba pro zákazníky ze Slovenska měla být fakturována s platnou sazbou DPH na Slovensku. Daň ve výši 20 % musí přiznat a odvést na Slovensku. Aby ale na Slovensku nemusel vyřizovat všechny formality s tím spojené, má možnost zaregistrovat se k zvláštnímu režimu jednoho správního místa v Česku. Finanční správě poté bude každé čtvrtletí elektronicky podávat daňové přiznání a platit daň spojenou s poskytnutím této elektronické služby. O zbytek, tedy o přeposlání daňového přiznání a daně se postará Finanční správa ČR.

Jak na daň z příjmů?

Přečtěte si daňový speciál, který poradí jak na daň z příjmů věcí krok za krokem.

 

Zájemci o tuto službu se mohou registrovat na daňovém portále Finanční správy ČR. Možnost využít zvláštního režimu jednoho správního místa se týká všech osob povinných k dani, které poskytují výše uvedené služby a poskytují je přeshraničně konečnému spotřebiteli bez ohledu na to, zda jsou z Evropské unie nebo mimo ni. Jestliže se ale osoba povinná k dani rozhodne používat režim jednoho správního místa, musí tento režim uplatňovat ve všech příslušných členských státech EU. Nejedná se o režim, který je volitelný na základě jednotlivých členských států.

EBF16

Do režimu EU se v České republice může registrovat osoba, která splňuje následující podmínky:

  • je v ČR registrována k DPH (z titulu plátce nebo identifikované osoby),
  • má v ČR sídlo nebo nemá-li sídlo v ČR ani v EU, má v ČR provozovnu,
  • není registrována k zvláštnímu režimu jednoho správního místa v jiném členském státě.

Do režimu mimo EU se v ČR může registrovat osoba, která splňuje následující podmínky:

  • nemá na území EU sídlo ani provozovnu,
  • nemá povinnost být registrována k DPH v žádném členském státě,
  • není registrována k zvláštnímu režimu jednoho správního místa v jiném členském státě.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+