Hlavní navigace

Exity internetových projektů. Jaká jsou jejich pravidla?

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Jiří Matzner

Vytvořit úspěšný internetový projekt a následně jej prodat. Praxe, která je stále častější. Tzv. exit online projektu má ale svá pravidla. Čtěte jaká.

S doznívající ekonomickou krizí začíná být opět aktuální snaha podnikatelů hledat nové výzvy a zkoušet prorazit s novými nápady. V prostředí internetu pak více než kde jinde platí, že právě nápad bývá klíčem k úspěchu. Internetové projekty v rané fázi realizace nápadu bývají předmětem obchodování, když se jejich zakladatel rozhodne celý projekt prodat, a tím dojde k tzv. exitu. Pro někoho je exit internetového projektu neočekávaným úspěchem, jiný se zabývá přímo jen vytvářením projektů k jejich dalšímu prodeji. Tak či onak, celý postup má určitá specifika. 

Čtěte také: Výběr e-shopového řešení není taková sranda, jak si všichni myslí

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Internet je prostředím naprosto specifickým, a to platí i ohledně podnikání. Mnoho věcí zde má specifická pravidla odvislá převážně od dynamičnosti rozvoje digitálního prostředí jako takového a tato pravidla se mohou v reakci na změny trendů měnit prakticky ze dne na den. Proto se na úvod článku sluší napsat, že ten čtenář, který by v něm snad hledal jednoznačný návod, jak si počínat při oceňování a prodeji internetových projektů, bude nejspíše zklamán. Už ze samého principu věci totiž takovýto definitivní návod nebo postup neexistuje a snad ani existovat nemůže. Jakýkoliv pokus o regulaci těchto postupů zákonnou cestou by totiž pohořel na tom, že na rozdíl od legislativního procesu je internet a věci s ním spojené velmi rychle a plynule se měnící a i proces exitování internetového projektu je ve své podstatě reakcí na okamžitý střet nabídky a poptávky.

Cena se odvíjí od mnoha faktorů 

Jedním z důvodů, proč nelze pro prodeje internetových projektů nastavit stejná měřítka, je i ten, že každý projekt je unikátní a často se stane, že i u dvou podobně zaměřených se může výsledná cena diametrálně lišit. Pro konkrétní ukázku je nutné se podívat na to, které projekty se u nás v nedávné době nejvíce prodávaly. Velmi časté byly exity v době, kdy vrcholil fenomén slevových portálů. Největší hráči často pro upevnění své pozice skupovali stránky své konkurence. Až z astronomického počtu podobných serverů zbylo do dnešní doby životaschopných jen několik, nejčastěji se jedná o takové, jejichž vlastníci odkoupili server konkurence a jeho nabídky přemístili na server vlastní. 

Čtěte také: E-shop na vedlejšák může vydělávat, i když mu věnujete jen pár hodin denně

U podobného portálu je potom hned několik měřitelných faktorů, podle kterých lze alespoň přibližně určit jeho hodnotu. Těmi jsou mimo jiné počet prokliků, počet návštěv, počet registrovaných uživatelů a počet denně reálně zakoupených voucherů. Samozřejmě hlavním ekonomickým indikátorem pak bude reálný obrat a hospodářské výsledky daného serveru. K tomu ještě hraje roli historie, kterou za sebou server má, povědomí o značce, cena domény jako takové a i to, s jakými partnery má server navázaný obchodní styk a ochota těchto partnerů pokračovat ve spolupráci s někým jiným. Oceňování může probíhat násobením měsíčních tržeb, jejich průměrováním z nejlepších čtvrtletí, nebo i úplně jinou metodikou, na níž se kupující s prodávajícím dohodnou. 

Obchodování s internetovými projekty se podobá spekulacím na burze

Ti, kteří se v prostředí internetových projektů pohybují, vědí, že v lecčem si toto odvětví a orientace v něm nezadá s obchodováním na burze. I zde je nutno sledovat aktuální trendy, mapovat jednotlivé hráče v daném segmentu a jejich aktuální postavení a stejně jako na burze i zde mnohdy jeden den dokáže zcela změnit situaci. Pokud u již zmíněných slevových portálů zakladatel projektu dobře odhadl dobu, kdy situace v dané oblasti kulminovala, mohl svůj portál prodat i za mnohem vyšší hodnotu, než původně předpokládal, neboť konkurence byla natolik ochotná ovládnout relevantní trh, že se nezdráhala zaplatit i více, než byla reálná hodnota projektu. 

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

Dnes je však již situace zcela jiná, a tak nezbývá než opět čekat na trendovou oblast, v níž jednotlivé projekty naleznou uplatnění. Poměrně nedávno jí byly potravinové servery, a to jak s hodnocením restaurací, tak s rozvážkou jídel, o něž projevil s velmi nadstandardní nabídkou zájem zahraniční investor, s cílem vybudovat si mezinárodní majoritu podobně zaměřených serverů. Odhadovat, jaké zaměření projektů bude nejvíce progresivní do budoucna, je však věštěním z křišťálové koule a spoléháním na štěstí. V neposlední řadě nesmíme zapomínat na sociální sítě, kde se fenomén kupování například fanouškovských stránek či skupin rovněž začíná rozmáhat. 

Každý exit je individuální a odvážným štěstí přeje

Obchodování s internetovými projekty je velmi zajímavým a progresivním novým odvětvím, které čeká velká budoucnost, vzhledem k tomu, že čím dál větší část lidské činnosti se přesouvá právě na internet. Zároveň tento způsob podnikání je ve své podstatě naprosto ideální tržní záležitostí, kde finální cenu určí, klidně i reálným ukazatelům navzdory, jen střet nabídky s poptávkou. V pozadí každého obchodu je riziko, zda vydrží zákazníci a zda vůbec vydrží v době exitu prosperující odvětví samo o sobě. Co rozhodně nehrozí, je stereotyp, neboť každý exit je jedinečný. Velmi záleží i na osobě prodávajícího, často tentýž projekt jsou dva různí lidé schopni prodat za diametrálně odlišnou částku. 

Mohlo by vás zaujmout: Jak prodávat své výrobky a nemít přitom vlastní e-shop. Tady jsou 3 tipy

Čím více sebevědomí a marketingových trumfů prodávající má, tím lepší obchod je schopen uzavřít. Obecně lze říci, že v oblasti prodeje internetových projektů bývají nejúspěšnější mladí lidé, neboť právě oni patří ke generaci, která na internetu vyrostla a nejlépe ho zná. Kromě toho – s věkem přicházející pragmatismus a střízlivější uvažování při uzavírání obchodů může být právě zde, v tomto poněkud bouřlivém prostředí, spíše na škodu.

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: „Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

„Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Podnikatel.cz: Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?

Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?

Vitalia.cz: Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem