Firmy kašlou na povinné zveřejňování účetních závěrek, hrozí jim přitom pokuta

Zákon o účetnictví nařizuje firmám povinně zveřejňovat účetní závěrky. Jen v Praze nedodržuje zákon až 70 procent subjektů, hrozí jim přitom i zpětně pokuta.

Především malé firmy a eseróčka nedodržují zákon o účetnictví. Nezveřejňují povinné účetní závěrky. Od roku 2006 tak neučinilo až 63 % subjektů. Vyplývá to z nového průzkumu Komory certifikovaných účetních.

Čtěte více: Účetní závěrka se zasílá do obchodního rejstříku

Nejhůře jsou na tom firmy z Prahy, kde nedodržuje zákon až 70 % subjektů. V Brně neplní svou povinnost téměř 64 %. V Ostravě nezveřejňuje závěrku 54 % firem.

Největšími hříšníky jsou eseróčka

Disciplína firem se navíc rok od roku zhoršuje. To platí pro společnosti s ručením omezeným, ale výjimkou nejsou ani akciové společnosti. Tento jev se vyskytuje ve všech zkoumaných regionech. V první řadě dochází k porušení zákona. Na jedné straně slýcháme obavy podnikatelů z reakcí konkurence na zveřejněné účetní závěrky, na druhé straně bychom měli chránit i odběratele, pro které jsou často zveřejněné účetní závěrky jediným zdrojem informací o společnosti, komentovala Alice Šrámková, předsedkyně Komory certifikovaných účetních.

Čtěte více: Které výkazy účetní závěrky je nutné zveřejnit?

Že nejvíce povinnost podceňují společnosti s ručením omezeným potvrdily i údaje společnost Czech Credit Bureau (CCB). Podle ní za rok 2008 zveřejnilo účetní závěrku 44 procent z celkového počtu aktivních společností. Za rok 2009 to bylo 47 procent a za rok 2010 jen 33 procent. 

Čtěte více: Účetní v účetních závěrkách na příkaz vedení či klientů lžou

Avšak nejhorší situace je kupodivu v případě státních podniků. Nejlépe se s povinností zveřejňovat účetní závěrky vyrovnávají akciové společnosti. Za rok 2008 jich účetní závěrku uveřejnilo 69 procent, za rok 2009 zveřejnilo závěrku 68 procent a za rok 2010 zatím 48 procent, komentovala statistiky analytička CCB Věra Kameníčková.

Firmám hrozí pokuty od rejstříkového soudu

Podle ní je situace navíc alarmující hlavně z důvodu, že firmám za nedodržení zákona hrozí pokuta. Firmy totiž musí účetní závěrku zveřejnit do 30 dnů od schválení. Nejpozdější datum dodat účetní závěrku a tedy jí i oficiálně zveřejnit je konec bezprostředně následujícího účetního období.

Čtěte více: Přiznáním to nekončí, nezapomeňte zveřejnit účetní závěrku

Pokud tak neučí, mohou firmy očekávat pokutu od rejstříkového soudu, který sankce může dávat i zpětně a opakovaně. 

EBF16

Co obsahuje účetní závěrka

Účetní závěrka musí vždy obsahovat tzv. bilanci neboli rozvahu, účet zisků a ztrát nazývanou taky výsledovka a neméně důležitou přílohu k účetní závěrce, která analyzuje hodnoty uvedené v již zmíněných výkazech a popisuje účetní pravidla použitá při zpracování účetní závěrky, a která jsou nezbytná pro správné pochopení finanční situace a výkonnosti účetní jednotky.

Čtěte více: Jak na doložení účetní závěrky? Vysvětlujeme podrobně

Zákon o účetnictví stanovuje: 

Účetní jednotky uvedené v § 20 zveřejňují účetní závěrku i výroční zprávu po jejich ověření auditorem a po schválení k tomu příslušným orgánem podle zvláštních právních předpisů,16) a to ve lhůtě do 30 dnů od splnění obou uvedených podmínek, pokud zvláštní právní předpisy nestanoví lhůtu jinou, nejpozději však do konce bezprostředně následujícího účetního období bez ohledu na to, zda byly tyto účetní záznamy uvedeným způsobem schváleny.

Dle paragrafu 21a zákona o účetnictví musí všechny subjekty zapsané v obchodním rejstříku (ty které jsou ze zákona účetní jednotkou) zveřejnit svou účetní závěrku ve sbírce listin OŘ a to do 30 dnů od jejího schválení a ověření auditorem, nejpozději však v poslední den následujícího účetního období. Obchodní zákoník vymezuje lhůtu pro zveřejnění účetní závěrky jako lhůtu „bez zbytečného odkladu“.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 6. 2012 15:32

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+