Hlavní navigace

Většina firem kvůli krizi přehodnotila systém nákupu

Hospodářská krize přinutila firmy zavést nové opatření v oblasti nákupu. Mezi nejčastější opatření patří optimalizace procesů v nákupním oddělení, přehodnocení podmínek s klíčovými dodavateli včetně revize dodavatelských smluv, jednání o platebních a dodacích podmínkách a cenová vyjednávání. Vyplývá to z pravidelného průzkumu Ernst & Young Praxe v oblasti řízení nákupu a zásobování provedeného mezi předními společnostmi v České republice. Jak dále z průzkumu vyplývá, skoro polovina společností kvůli tomu přistoupila ke snižování počtu zaměstnanců v nákupním oddělení, přitom by bylo možné řadově větší přínosy získat užší spoluprací s dodavateli.

Firmy průměrně nakupují od deseti největších dodavatelů většinu všech nákupů (65 %). Současně 40 % respondentů má více než 500 aktivních dodavatelů, což svědčí podle Ernst & Young o velké roztříštěnosti dodavatelského portfolia. Stabilita vztahů s dodavateli a jejich dlouhodobý rozvoj mají přitom výrazný dopad na celkovou výkonnost a konkurenceschopnost firem.

Konsolidace dodavatelského portfolia by umožnila jak snížení nákladů na jeho správu, rozvoj vztahů s dodavateli, tak i dosažení výhodnějších cenových, platebních a dodacích podmínek. Roztříštěnost dodavatelského portfolia zároveň poukazuje na nedostatečně rozvinutý proces řízení dodavatelů, vysvětluje Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství Ernst & Young v České republice.

Našli jste v článku chybu?