Grant Cardone: „Chcete-li být milionářem, musíte přestat myslet jako chudák“

Lítal v drogách a nedokázal si udržet práci. Dnes je úspěšným mužem, který svými radami pomáhá tisícům podnikatelů. Zajímavé tipy má i pro vás.

Podmínky pro začínající podnikatele v Česku mají až neuvěřitelně nízké hodnocení: 146 místo ze 189 sledovaných zemí. Jak se v takovém prostředí prosadit a hlavně, jak ho posunout dopředu? 

Je zřejmé, že cílem velkých médií je děsit lidi; tak je vyděsit, aby se jim ani nechtělo opustit svůj dům. Pokud jste vyděšení tak, že nechcete opustit svůj dům, jak byste mohli překonat strach ze zahájení podnikání, nebo se po neúspěchu zkusit vrátit na vrchol? To je typ média, které odrazuje lidi od toho, aby něco dělali a stali se úspěšnými. Zpráva SBA Fact Sheet za rok 2014 říká, že Češi se bojí selhání méně než v průměru Evropané.

Odvaha je vlastnost mysli (mentality/ způsobu myšlení), jenž nutí lidi, aby čelili zastrašujícím situacím navzdory strachu. A o lidech se málokdy říká, že jsou odvážní před událostí, která je nutí jednat – spíše dostanou tento titul v důsledku konání nebo provedení nějakého činu, bez ohledu na jejich strach. Vojáci a hrdinové se nikdy nepovažují za statečné před tím, než prodělali utrpení. Mají pocit, že dělají jen to, co v tom okamžiku musí. Úspěšní lidé vědí, že okamžiky prožívání strachu, kdy se bojíme, jsou vlastně příležitosti k posunu. Lidé obvykle ustupují, pokud je přepadne strach, a neudělají nic, nebo dokonce utečou. Ale vy musíte jít tam, kam jiní odmítají jít a dělat to, co oni odmítají dělat. Úspěch přichází k těm, kteří projevují odvahu na trhu i přes riziko, strach, nebo odmítnutí.

Současný ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek jednou prohlásil, že živnostníci jsou paraziti. Setkal jste se s podobným přístupem i v jiných zemích? Jak tomu čelit? 

Musíte se naučit, jak se vypořádat s těmi, co něco nenávidí, a s odpůrci. Postavte se tomu čelem a smiřte se s tím, že existuje více lidí, kteří říkají, „nemůžete, neměli byste, je to příliš riskantní, v žádném případě to nejde“ než kolik máte příznivců, kteří ve vás věří. Zapamatujte si těchto 5 věcí o odpůrcích a těch, co nenávidí: 

1) Vzdávají se – a chtějí, abyste to vzdali také; 

2) Jsou to jen diváci – jejich kritika vychází z lavičky, ne ze hry; 

3) Nikdy neprojevujte emoce – držte se svého směru a zůstaňte racionální; 

4) Nikdy se nebojte těch, co nenávidějí, obávejte se těch, kteří jim naslouchají; 

5) Nikdy se nezbavujte někoho, kdo nenávidí, používejte je jako palivo pro inspiraci vaší motivace.

Chcete být opravdu úspěšní? Pamatujte si, že nikdy nebyl člověk úspěšným, aniž by nebyl kritizován, nenáviděn, nebo podceňován. Udělejte si z toho váš životní citát pro zacházení s těmi, co nenávidí, "Jeden týden mě mají rádi, další týden mě nenávidí, ale oba týdny dostanu zaplacené“.

Ilustrační obrázek
Autor: archiv Granta Cardone, podle licence: Rights Managed

Grant Cardone

V České republice mají podnikatelé stále ještě pověst gaunerů. Jak by s tím měli bojovat a napravit si reputaci? 

Kvůli hrstce neetických podnikatelů, kteří zkreslují vlastnosti svých výrobků nebo služeb, nemusí zákazníci zcela věřit všemu, co jim říkáte. Platí to pro všechny obchodníky a prodejce po celém světě. Bez ohledu na příčinu, je důležité, že jste si toho vědomi, a že se s tím vypořádáte. Musíte se zavázat k tomu, že budete vysoce etičtí v každé oblasti vašeho života. Říká se „Mohl bych prodat led Eskymákovi“. Ale já bych to nikdy neudělal, protože je to neetické – Eskymák nepotřebuje led. Nemohl bych a neprodával bych psychiatrické léky jakéhokoli druhu, bez ohledu na to, kolik peněz byste mi zaplatili. Nikdy bych sám sebe nedokázal přesvědčit, že by omámení lidí léky mohlo vyřešit jejich problémy. Mohu prodávat jen to, čemu naprosto věřím, co bych si sám koupil. Ale jen vy můžete rozhodnout, co je etické právě pro vás. Nicméně bych navrhl, že jakýkoli rozdíl mezi tím, co víte, co můžete dělat, a tím, čeho dosahujete, je otázkou etiky. Ti nejúspěšnější mezi námi jsou poháněni etickou povinností, závazkem a motivací k něčemu významnému, jenž jde ruku v ruce s jejich potenciálem.

Grant Cardone (57) je mezinárodní byznysový expert a obchodník. Na svém kontě má mimo jiné čtyři odborné publikace a je autorem vzdělávacích programů vytvořených na míru pro společnosti ze seznamu Fortune 500, malé a střední podniky, pro podnikavé osobnosti i podnikatele. Je jedním z nejprodávanějších autorů New York Times. Pravidelně se objevuje na Fox News, Fox Business, NBC a MSNBC a svými komentáři a postřehy pokrývá široké spektrum ekonomických a podnikatelských témat včetně leadershipu a záležitostí, které mají dopad na střední třídu. Coby dynamický a velmi vyhledávaný mezinárodní řečník poutá publikum svým praktickým a zábavným stylem vyjadřování. Řeší aktuální témata týkající se prodeje, marketingu, brandingu a podnikání. Klade důraz na to, co potřebujete k tomu, abyste se v nové globální ekonomice úspěšně prosadili.

Řada lidí sní například o provozování vlastní kavárny, ale bojí se udělat rozhodující krok. Co je potřeba, aby se lidé svých strachů zbavili? Měli by takoví lidé vůbec začít s podnikáním? 

Když mi bylo 29, bál jsem se. Měl jsem produkt a podnikání a musel jsem klepat na dveře, telefonovat a příliš se bál posouvat se kupředu. Žádné peníze, žádné kontakty, žádný obchodní plán nebo podnikatelský záměr – měl jsem děti, byl ženatý se závazky, nemohl se pohnout, ale to jsou jen výmluvy. Pamatujte si, že „Úspěch je vaše povinnost, odpovědnost a závazek.“
A vraťte se zpět k mé odpovědi na první otázku ohledně strachu.

Měli bychom se v podnikání řídit především vlastní intuicí nebo být racionální?

Obojí. Strach není racionální myšlení – přivádíte minulost do přítomnosti, i když to nemá nic společného s okamžikem, ve kterém se právě nacházíte. Musíte zůstat racionální, když čelíte strachu, odmítnutí, argumentům a čemukoli, co kdo na vás hází. Příliš často lidé používají emoce jako obětního beránka a důvod pro nečinnost. Nicméně, je to v pořádku prodávat s emocemi a nadšením, ale chcete a musíte uzavírat obchod s logikou, daty a fakty.

Intuice – definovaná jako "Schopnost porozumět něčemu ihned, bez nutnosti vědomého odůvodnění“ – zní to nerozumně, ale není tomu tak. A nemůžete se stát ohromně úspěšnými bez nějaké formy intuice – nebo bez schopnosti předvídat – na vašem trhu. Prostřednictvím opakování a zvýšené oddanosti vašemu řemeslu budete pomalu získávat schopnost předvídat. Stalo se mi to, aniž bych si to uvědomoval, ale jakmile jsem to poznal, zdálo se, že věci a události probíhaly zpomaleně, a já věděl, co každý hráč na hřišti dělá, a to, co se chystá udělat v nadcházejících okamžicích.

Filosof Ludwig Josef Johann Wittgenstein řekl: „Cesta k úspěchu je v zásadě jednoduchá, to jen my si ji ztěžujeme. Nejdůležitější patníky přehlížíme, protože se nám zdají příliš obyčejné.“ Souhlasíte? Dodal byste k tomu něco?

Rozhodně souhlasím. To je důvod, proč se musíte začít koukat na vše, co se děje, pozorovat to, správně, bez emocí či viny, a vše si poznamenat. Schopnost předvídat pochází z převzetí odpovědnosti za to, co se děje kolem vás, a že věříte tomu, že to můžete ovládat. Musíte věnovat plnou pozornost tomu, čemu čelíte, s čím a kým se setkáte, a provádět si o tom záznam; pak začnete vidět svá schémata a své milníky-

Chcete-li být bohatý, musíte jako bohatý přemýšlet. Je to pravda nebo ne? Proč?

Neexistuje žádný nedostatek peněz na planetě Zemi, jen nedostatek lidí, kteří o nich smýšlí správně. Chcete-li se stát milionářem z ničeho, z nuly, musíte přestat myslet jako chudák. Vím to, protože jsem to musel udělat. Byl jsem vychován svobodnou matkou, která dělala všechno možné, aby tři chlapci zvládli a dokončili školy i za pomoci účelných setkání. Mnoho z toho, co mě učila, vzbuzovalo pocit nedostatku a strachu: „Snězte všechno jídlo; jiní lidé hladoví“, „S ničím neplýtvej“, „Peníze nerostou na stromech“. Skutečné bohatství a hojnost se nevytváří na základě takového uvažování

Přednášíte po celém světě. Upravujete své přednášky pro jednotlivé země nebo kontinenty, nebo platí jedna stejná pravidla pro to, jak být úspěšným podnikatelem, všude na světě? Jaká jsou ta základní, která platí kdykoli a kdekoli?

Základy prodeje a být podnikatelem jsou univerzální. Jedním z příkladů jsou vaše základna kontaktů. Nečekejte na lidi, které neznáte, nebo nevolejte lidem, které neznáte, zatímco zcela ignorujete své vlastní linie vlivu. Využijte všechny možnosti v rámci své vlastní sítě rodiny a přátel. Pak to rozšiřte na spolupracovníky a dále.

Dalším základem je podnikání masivních akcí, jednat ve velkém. Tato jediná a samotná věc vám zaručí mnohem větší úspěch, než cokoli jiného. Zavažte se, že budete jednat ve velkém, abyste dosáhli cíle, a brzy zjistíte sami, že již nejde o dosažení cíle, ale o zvládnutí hojnosti, kterou z toho vytěžíte. V mé knize Sell or Be Sold (Prodávejte nebo budete prodáni) se tomuto věnuji a mnoha dalším základům, které vám pomohou dosáhnout úrovně úspěchu, o kterém jste jen snili.

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

Co ve svém profesním životě považujete za největší úspěch a proč?

Ve chvíli, kdy jsem spatřil Elenu, věděl jsem, že je to ta pravá pro mě. Říkejte tomu láska na první pohled, říkejte tomu, jak chcete, prostě jsem věděl, že je to ona. Bohužel pro mě, neměla tu stejnou reakci při našem prvním setkání … ani na druhém … ani na třetím … ani dokonce po 13 měsících zkoušení … ani jednou nezavolala zpátky. Ale já jsem se nevzdal, protože jsem tak silně věděl, že to bylo to pravé pro mě i pro ni. Nicméně, bez mých prodejních dovedností by se to vůbec nikdy nepřihodilo.

Jako odolávající zákazník, myslela si nejprve, že se mnou nechce mít nic společného. Musel jsem být vytrvalý, využít svoji základnu kontaktů, oddělit stížnosti od námitek, a nakonec využít svou schopnost dávat – dávat – dávat, abych měl možnost první schůzky, kde jsem měl příležitost ukázat jí, co jsem mohl nabídnout..to jsou dovednosti, kterých je zapotřebí pro uzavření dohody a obchodu, dokonce i ve vztahu, který chcete. Pro mě to byl největší prodej mého života, větší než jakákoli provize nebo výplata. Získání vztahu bylo důležitější než to, co by mohly nabídnout peníze.

Vaše přednášky jsou motivující a plné optimistických názorů. Měl jste je ale vždycky? Jak jste zvládal začátky vlastní kariéry?

Většina let mého dospívání a rané dospělosti jsem byl označován, jako že se neovládám, že jsem problematický a hyperaktivní. Jako většina dětí jsem měl, co se zdá být nekonečnou energií se zájmem o život. Můj otec zemřel, když mi bylo deset, takže jsem vyrůstal bez vedení otcem, což znamenalo, že dostat se přes pubertu až do dospělosti bylo náročné. Ve věku od 15 do 25 se mi život zkomplikoval a začal jsem mít více než jen své vlastní problémy. První se objevil na střední škole, když jsem zjistil, že nevycházím s vlastními vrstevníky. Pak nastaly problémy s autoritami, což mělo za následek rychlé užívání drog a alkoholu a neschopnost udržet si práci. Trvalo mi pět let, než jsem získal titul v účetnictví. Dlužil jsem vládě desítky tisíc dolarů a věděl o alkoholu a drogách více, než o tom, jak získat práci, nebo jak udržet vyváženou šekovou knížku.

widgety

Ve věku 25 let jsem opustil drogy, náhle, bez absťáku, a bylo mi doporučeno, abych si nechal předepsat léky, které mi pomůžou zvládnout mé „jiné“ problémy. Místo toho využil jsem veškerý čas, energii a špatný směr, vše, čím jsem předtím plýtval a věnoval to své práci. Téměř okamžitě jsem se stal nejproduktivnější osobou, kde jsem pracoval. Poprvé v životě jsem byl vítězem a čím víc jsem vyhrával, tím víc jsem chtěl vyhrávat.

Uvědomil jsem si větší obraz – neměl jsme žádnou nemoc nebo deficity, měl jsem dary. Neměl jsem zdravotní postižení. Měl jsem jedinečné a mimořádné schopnosti. Neměl jsem nutkání nebo posedlost. Měl jsem uvnitř nehynoucí touhu naplnit své sny. Neměl jsem poruchu pozornosti. Měl jsem tisíc koňských sil, které jen potřebovaly smysl a směr. Měl jsem v životě problémy jen tehdy, když jsem začal věřit, že je něco se mnou špatně, když jsem se snažil zapadnout a být jako ostatní. Můj nesouhlas s autoritami nebyla špatná věc, ale touha být autoritou svého vlastního života. Než mi bylo 31, vytvořil jsem svou první úspěšnou firmu, a od té doby vytvořil tři další z pouhých nápadů, díky velké energii a jednoznačnému odhodlání.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 4. 2015 10:16

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+