Hlavní navigace

Hazardují dopravci s našimi životy? Dá se jim věřit?

 Autor: 258398
Michael Hovorka

Čtyři mrtví a dvacet zraněných, taková je bilance nehody žlutých autobusů na Slovensku. Kdo za tragickou událost nese odpovědnost, policie zatím nezveřejnila. Obvinila však nezkušeného řidiče, který seděl za volantem.

Mnohé klienty společnosti Studenty Agency zřejmě šokovala již druhá nehoda žlutých autobusů po sobě. Tentokrát si však vyžádala čtyři lidské životy slovenských cestujících. Před týdnem přitom přitom havaroval autobus firmy rovněž za našimi hranicemi s českými turisty v Itálii. O život přišla stevardka a jeden z řidičů se zranil.

Police kvůli nehodě na Slovensku již obvinila řidiče, který seděl v inkriminovanou dobu za volantem. Podle všeho nebyl řidič příliš zkušený, autobus směl řídit pouhých šest měsíců a podle dosavadního šetření policie, která vyloučila alkohol v krvi či mikrospánek, teprve 25letý řidič zabloudil a v neznámém terénu sjel do příkopu, kde se s autobusem převrátil. I když Student Agency zdůrazňuje, že všichni řidiči procházejí náročnými testy, nehoda potvrzuje fakt, že řídit autobus plný cestujících by měli lidé zkušenější.

Luxus dravce, který drtí konkurenci

Pokud se zamyslím nad dosavadním působením společnosti, musím jednoznačně přikývnout, že přinesla do českého podnikání svěží vánek. Ukázala českým klientům, že i za málo peněz se dá dělat hodně muziky. Ve svých žlutých spojích nabízí cestujícím luxus v podobě pohodlných sedaček, online rezervace, malého občerstvení zdarma včetně denního tisku a ještě k tomu pustí dobrý film, a to vše ve srovnání s cenami Českých drah či jiných dopravců za pár korun. O něčem takovém se nám před desítkou let mohlo jenom zdát.

Ne nadarmo nasadila mnohým, dříve státním, dopravcům pořádného brouka do hlavy. Služby začali houfně vylepšovat všichni z nich. Jenže některé Student Agency dokázala zlikvidovat ještě dříve, než se o to pokusili. Vezměme si sporný příklad Liberce. I když mi kolega Petr Krčmář ze serveru Root.cz tvrdí, že ničím jiným by stejně nejezdil, je trochu smutné, že člověk nemá už po silnici z Liberce v ničem jiném na výběr. Že jsou žluté spoje dravé, dokázaly už několikrát. Dalším ukázkovým příkladem je spor se společností Asiana Global Travel Service, která prohrála boj na linkách do Brna. Když Student Agency kvůli konkurenční válce nasadila lístky za padesát korun, Asiana neměla šanci. Proto si také už párkrát na firmu Radima Jančury posvítil antimonopolní úřad.

Také kvalitní ovoce se rychle kazí

Že žluté spoje čeští klienti vzali doslova útokem, dokazují některé vyprodané linky už několik dní před svým odjezdem. Aby firma o své klienty nepřišla, nasazuje stále více spojů, včetně těch doplňkových, kdy už se nevezete žlutým autobusem a navíc i s jiným dopravcem, který však vystupuje pod žlutou vlajkou. Jenže kvantita neznamená vždy kvalitu. Protože se pravidelně pohybuji mezi Prahou a Brnem, mohu jako stálý klient žlutých spojů potvrdit, že porucha toalet, nefunkční kávovar či zamrzlý úsměv stevardek na tváři se stával častým jevem. Není se čemu divit. Autobusy mezi Prahou a Brnem doslova pendlují a opotřebení strojů i lidí začíná být znát.

Anketa

Máte stále důvěru ve Student Agency?

Myslím, že firma si tuto skutečnost velmi dobře uvědomuje a investuje nemalé prostředky do obnovy svého vozového parku. (Mimochodem Student Agency vyhrála tendr na rozvážení politiků během předsednictví v Radě EU. Politici si vychutnají nové stroje, které ještě ani firma nestačí natřít nažluto.) Jenže pouze stroje firmu neuživí. Velkou zásluhu na zisku mají především její zaměstnanci a ti jeví známky opotřebení ještě rychleji, hlavně co se týká řidičů. Najít dnes kvalitního řidiče, který vydrží takový nápor, je opravdu unikát. A dopravci jsou si toho vědomi. Jenže slovo zisk je silný magnet, a proto prostě sáhnou po lidech, které by běžně za volant neposadili.

Určitě jste slyšeli případy řidičů s propadlým oprávněním, nebo řidičů s teprve rychle dosychajícím papírem na velká kola. Bohužel až bilance tragických nehod tuto skutečnost odhalí, a to je právě i případ nehody na Slovensku. Řidič, který měl s řízením autobusu teprve několikaměsíční zkušenosti, neměl za volantem co dělat. Žádné testy nedokážou vynahradit praktickou zkušenost, a proto by si žádný dopravce, který dává v sázku lidské životy, neměl dovolit řidiče bez dostatečných zkušeností vůbec zaměstnat. Riskuje tím své dobré jméno i důvěru svých klientů.

Jak by někdo mohl namítnout, risk je v podnikání zisk, ale zisk zpečetěný lidskou krví určitě netěší žádného podnikatele, ani Radima Jančuru. Toho ostatně považuji za jednoho z nejschopnějších podnikatelů v Česku, a proto má i nadále moji důvěru a doufám, že se z nehod posledních dní dostatečně poučil.

Našli jste v článku chybu?

5. 10. 2008 22:06

drsnacek (neregistrovaný)
Presne tak. Ocividne se proste ve tme a desti spletl a neodbocil na spravnou cestu a pote dostal smyk v necekane zatacce.
Ridic jezdil pred tim sedm let s kamionem - to je docela dost dlouha zkusenost s jeste veltisim vozem...
Neco podobneho se mi stalu uz take, ale bez nehody. Jen otaceni autobusu CSAD na panelakovem sidlisti, kam zabloudil, bylo docela dobrym zazitkem :-)

5. 10. 2008 15:07

Brtník (neregistrovaný)
Nelze to dělat tak, že nezkušeného řidiče nezaměstnám. Kde by potom tu zkušenost získal? Otázka je, zda nemá jezdit nejprve jen za světla a na kratší trase. Asi to tak je i v Student Agency. Otázka zní, kolik měsíců má strávit na trase Brno Vídeň, než ho pošlou do Bardejova.
Jiný argument je, že jel jako druhý řidič spolu se zkušenějším kolegou. Byl tedy do jisté míry pod dohledem. Smyk v deěti je ovšem něco, na co reálně dohlédnout nejde.
Jediný závěr je, že má smysl zveřejňovat údaje o tom, ko…

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Skylink: zpožděný kanál Prima +1

Skylink: zpožděný kanál Prima +1

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Vitalia.cz: Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Podnikatel.cz: Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí