Hlavní navigace

Heslo „Národ sobě“ znovu ožívá. Zákazníci jdou po českém tovaru

 Autor: www.isifa.com
Zdeněk Vesecký 23. 10. 2014

Pokud zakládáte nový obchod, zkuste vsadit na domácí produkty. Právě ty podle posledních zjištění hrají mezi českými zákazníky prim.

Češi drží při sobě. Ač se to nezdá a na první pohled se celý národ žene do obchodů nadnárodních řetězců nabízejících nižší ceny, podle průzkumu je pro dvě třetiny Čechů důležité, zda výrobky a služby, které nakupují, pocházejí od českých rodinných firem. Vyplynulo to z průzkumu, který vznikl v rámci soutěže Rodinná firma roku. Za české produkty je ochotno připlatit si 9 z 10 Čechů. Nejčastěji jdou zákazníci po tuzemských potravinách, nepohrdnou ani řemeslnými výrobky nebo službami. Téměř 40 % lidí si také rádo koupí české oblečení a obuv. 

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Význam rodinných firem v České republice pomalu roste a zákazníci dávají stále častěji přednost jejich produktům a službám. Současně jsou tyto firmy pro národní hospodářství velice důležité, neboť umí flexibilně reagovat na změny poptávky, či respektují specifika dané oblasti. V některých západoevropských zemích produkují až 80 % HDP, okomentoval náladu zákazníků David Řehoř, jeden z pořadatelů soutěže.

Mohlo by vás zajímat: Nakoukněte s námi do vyhlášeného lahůdkářství, kde vyrábějí tradiční chlebíčky

Pokud je zboží nebo služba nabízena malou rodinnou firmou české provenience, zákazník rád zaplatí i o pětinu vyšší cenu. Někteří lidé jsou ochotni zaplatit i o třetinu více. Rodinné firmy jsou pro Čechy především symbolem tradice. Každý druhý považuje výrobky a služby rodinných firem za kvalitní a stejně tak lidé uvádí, že tyto firmy se vyznačují spolehlivostí. Nejčastějšími důvody, které Čechy motivují k vyhledávání výrobků a služeb rodinných firem, jsou pak kvalita, osobní přístup k zákazníkovi a podpora místní produkce.

Zatímco zákazníci mají k tuzemským službám a zboží kladný vztah, podpora ze strany státu je podle některých kritiků minimální. Když se v České republice mluví o obchodě, tak je spojován téměř výhradně s pojmem obchodní řetězce. Je to zásadním způsobem zkreslený pohled na tuto oblast podnikání. Vždyť u nás přece stále ještě působí ryze česká maloobchodní sféra, a to ne bezvýznamná. V prodeji potravin například reprezentuje čtvrtinový podíl na trhu. Když mluvíme o obchodu, tak se bavme o obchodnících v obecné rovině, ale zároveň berme v potaz, že česká část maloobchodu má svá specifika, na která se snažíme upozornit i poslance Parlamentu a hledat pro ně, ale i pro stát lepší úroveň spolupráce na rozháraném českém trhu, upozorňuje Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu.

A jaké jsou vaše zkušenosti? Chodí k vám lidé nakupovat proto, že nabízíte tuzemské produkty? Hraje pro ně roli cena nebo původ zboží?

Dále čtěte: Obchod pro politiky znamená zahraniční řetězce. Na naše obchodníky nikdo nemyslí

Našli jste v článku chybu?

24. 10. 2014 0:12

Jiří (neregistrovaný)

"Tradice". Jak se to vezme. Tradici tu zabili komouši, když nahnali lidi do účelově zbudovaných měst a sídlišť. Z toho se bohužel ještě dlouho nevzpamatujeme.

Jsem ale rád, že si mohu koupit Nivu a tvaroh z Otinovsi, máslo na váhu, nebo třeba kuře (které nevypadá a neváží jako krůta) chované ve volném výběhu. Taky se mi líbí, že mohu zavolat přímo vinaři a on mi doveze nejlepší bílé víno na světě (tedy víno z Moravy :-)) Rád si za to připlatím, když vím, že za tím je poctivá práce. Taky si rád …

2. 11. 2014 1:22

T... (neregistrovaný)

Problém je ten, že tady tě ten řezník nebo jiný prodejce chce odrbat ještě víc než supermarkety. Co jsou mi platné tyto obchody, když odpoledne už nic nemají pokud vůbec mají otevřeno. Většinou jsou na místě, kde se ani nedá zaparkovat, tak se na to každý ve větším městě raději vykašle a zajede si do marketu a v místě bydliště dokoupí tak maximálně ve večerce co zapomene nebo nějaké to pečivo, naštěstí stále existují kvalitní pekárny. Bohužel, poboček mají málo a většina rádoby "řemeslných" peká…

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Chytré hodinky Pebble úplně končí

Chytré hodinky Pebble úplně končí

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno: Hisense a Sencor

ČRa DVB-T2 ověřeno: Hisense a Sencor

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase