Heslo „Národ sobě“ znovu ožívá. Zákazníci jdou po českém tovaru

Pokud zakládáte nový obchod, zkuste vsadit na domácí produkty. Právě ty podle posledních zjištění hrají mezi českými zákazníky prim.

Češi drží při sobě. Ač se to nezdá a na první pohled se celý národ žene do obchodů nadnárodních řetězců nabízejících nižší ceny, podle průzkumu je pro dvě třetiny Čechů důležité, zda výrobky a služby, které nakupují, pocházejí od českých rodinných firem. Vyplynulo to z průzkumu, který vznikl v rámci soutěže Rodinná firma roku. Za české produkty je ochotno připlatit si 9 z 10 Čechů. Nejčastěji jdou zákazníci po tuzemských potravinách, nepohrdnou ani řemeslnými výrobky nebo službami. Téměř 40 % lidí si také rádo koupí české oblečení a obuv. 

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Význam rodinných firem v České republice pomalu roste a zákazníci dávají stále častěji přednost jejich produktům a službám. Současně jsou tyto firmy pro národní hospodářství velice důležité, neboť umí flexibilně reagovat na změny poptávky, či respektují specifika dané oblasti. V některých západoevropských zemích produkují až 80 % HDP, okomentoval náladu zákazníků David Řehoř, jeden z pořadatelů soutěže.

Mohlo by vás zajímat: Nakoukněte s námi do vyhlášeného lahůdkářství, kde vyrábějí tradiční chlebíčky

Pokud je zboží nebo služba nabízena malou rodinnou firmou české provenience, zákazník rád zaplatí i o pětinu vyšší cenu. Někteří lidé jsou ochotni zaplatit i o třetinu více. Rodinné firmy jsou pro Čechy především symbolem tradice. Každý druhý považuje výrobky a služby rodinných firem za kvalitní a stejně tak lidé uvádí, že tyto firmy se vyznačují spolehlivostí. Nejčastějšími důvody, které Čechy motivují k vyhledávání výrobků a služeb rodinných firem, jsou pak kvalita, osobní přístup k zákazníkovi a podpora místní produkce.

Zatímco zákazníci mají k tuzemským službám a zboží kladný vztah, podpora ze strany státu je podle některých kritiků minimální. Když se v České republice mluví o obchodě, tak je spojován téměř výhradně s pojmem obchodní řetězce. Je to zásadním způsobem zkreslený pohled na tuto oblast podnikání. Vždyť u nás přece stále ještě působí ryze česká maloobchodní sféra, a to ne bezvýznamná. V prodeji potravin například reprezentuje čtvrtinový podíl na trhu. Když mluvíme o obchodu, tak se bavme o obchodnících v obecné rovině, ale zároveň berme v potaz, že česká část maloobchodu má svá specifika, na která se snažíme upozornit i poslance Parlamentu a hledat pro ně, ale i pro stát lepší úroveň spolupráce na rozháraném českém trhu, upozorňuje Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu.

widgety

A jaké jsou vaše zkušenosti? Chodí k vám lidé nakupovat proto, že nabízíte tuzemské produkty? Hraje pro ně roli cena nebo původ zboží?

Dále čtěte: Obchod pro politiky znamená zahraniční řetězce. Na naše obchodníky nikdo nemyslí

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 11. 2014 1:22

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+