Hlavní navigace

Luděk Pfeifer: Intuitivně jednající vlastník se v krizi často chová jako nekompetentní manažer

26. 10. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: 258398
(KOMENTÁŘ) Rok 2009 přinesl obrovskou změnu do myšlení a postojů manažerů. Pracnost a někdy i reálnost naplnit plánovaný obrat společnosti se skokově změnila takřka ze dne na den. Pořád sice existují společnosti, jejichž obchodní úspěšnost se prakticky nezměnila, ale rozhodně nejsou ve většině.

Čelíme únavě, někdy i frustraci a demotivaci lidí spojených ve firmě s obchodem. Možnosti rychlých úspor jsou již ve firmách vyčerpány, další úspory by pak znamenaly konec firem v podobě, jak je známe. Současně je evidentní, že myšlenka „budeme ještě více a usilovněji pracovat” je scestná a nevede k úspěchu, naopak jen k prohloubení frustrace. Jak tedy reagovat na krizi v obchodě, do čeho se pustit jako první?  

Z praxe je znát, že se během krize velmi často opakují čtyři stejné slabiny, typické právě pro firmy v rukou malých a středních podnikatelů, na které je potřeba se zaměřit.

První z nich je „Uspávající vliv prosperity”, který je příčinou a díky kterému jen málo malých a středních podnikatelů programově pamatovalo na „zadní kolečka” a počítalo s případným krizovým plánem. Další slabinou je absence zkušeností s řízením krize – často umocněná tím, že vlastníci firmy, opírající se především o svou zkušenost a intuici, jsou současně ve vrcholovém vedení a lehce ztrácejí nadhled. Intuitivně jednající vlastník se v krizi často chová jako nekompetentní manažer.

Dalším běžným pochybením je ostych vlastníka dělat razantní nepopulární opatření – obava ze „ztráty tváře” – prestiže, pověsti úspěšného  podnikatele, vede ke ztrátě nejcennějšího aktiva, kterým je jeho čas.  Snaha řešit vše vlastními silami  - koncentrace odpovědnosti a pravomoci ve vyčerpaných rukou vlastníka je často kontraproduktivní a vede do začarovaného kruhu.

Prověřte Váš business model, zrevidujte obchodní strategii. Zaměřte se na motivaci zaměstnanců, na obchod. Zvažte zavedení krizového řízení obchodu. Inovujte, hledejte nové cesty a přístupy. Nebojte se využít externí pomoci. Řešení obtíží bývá obvykle v koktejlu nové invence, důslednosti a rychlosti změn a efektivní interní komunikaci.

Luděk Pfeifer, partner M.C. TRITON

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).