Hlavní navigace

Hypermarketům příliš nepomohly v tržbách ani Vánoce, dobře jim tak

 Autor: 258398
Michael Hovorka

Maloobchodníkům se vloni nedařilo, na rozdíl od e-shopů. Ty si naopak výrazně polepšily, na což dojely hypermarkety. Čechům se zřejmě zmatečné pobíhání po prostoru o velikosti fotbalových hřišť už zajídá.

Čeští maloobchodníci budou muset hledat nové cesty k zákazníkovi. Krize nutí Čechy šetřit a to se projevuje v tržbách maloobchodníků. Čísla mluví jasně. Za rok 2009 zaznamenali obchodníci propad o 4,3 procenta. Jenže teď už nemluvíme o celosvětové hospodářské krizi, letos bude naše ekonomika podle analytiků mírně nad bodem mrazu. Bohužel se však budeme potýkat s velkou nezaměstnaností, mzdy už také nejsou, co bývaly, a dojedeme také na inflaci, která bude vyšší kvůli vyšším daním. Viník? Jednoznačně stát. Neumí šetřit a místo toho, aby ukrojil ze svých výdajových položek na přebytečné úředníky, jejichž počet měl klesnout se spuštěním datových schránek, přehazuje svoji neschopnost na daňové poplatníky.

Ve volbách jim jasně ukážeme, co si o tom myslíme, možná zní ve vaší hlavě v reakci na tato slova. Dovolím si tvrdit, že neukážete. K finančnímu „korytu“ se zřejmě dostane vláda, která se státním rozpočtem opět zamává a bude ještě hůř. Čtěte více: Maloobchod se nezahojil ani o Vánocích

Nicméně to nevyřeší problém maloobchodníků, kteří se potýkají s tím, že Češi prostě nenakupují. Jednak nemají z čeho a také očekávají, že když už nakupují, tak za dobrou cenu. Už dávno nejsou zárukou dobré ceny hypermarkety, nově je v plné míře nahradily e-shopy. K porovnání nám opět poslouží aktuální data, podle kterých e-shopy vloni přidaly na svých tržbách oproti předchozímu období 21 procent a hypermarkety jen pouhá 4 procenta. Je to prosté. Je jednodušší objednat si po internetu a pro zboží, které je výrazně levnější než v kamenných obchodech, si dojet přímo na sklad, kde už je připraveno k vyzvednutí. Takový způsob ostatně nazývá Jan Samko ze společnosti Alza.cz jako hybridní obchodní model. Ten ostatně budou internetoví obchodníci stále více rozvíjet, protože pro nakupující je takový model přitažlivější.

Anketa

S nákupy přes internet máte zkušenosti:

Vezměte to z konkrétního příkladu. Potřebuji koupit novou LCD televizi. Když půjdu do hypermarketu či běžného obchodu, narazím na několik kusů pár značek, které nejsou zrovna příliš cenově výhodné a není ani jisté, zda ho má obchodník aktuálně na skladu, tedy že si ho můžu rovnou odvézt domů. Když si kliknu na e-shop, mohu vybírat z větší nabídky, porovnat ceny u jednotlivých obchodníků během minuty, odeslat objednávky a třeba za půl hodiny vyrazit do obchodu, kde už na mě zboží bude čekat ve výdejním skladu. Samozřejmě ne všichni obchodníci na internetu takto fungují, ale podobný hybridní model nabízejí alespoň ti největší z nich, jako již zmiňovaná Alza.cz, Mall.cz nebo Kasa.cz. Čtěte více: Velké e-shopy chtějí letos posílit svou pozici, připravily novinky

Ostatně hypermarkety už nejsou to, co bývaly. Ceny rozhodně nejsou ty nejnižší, navíc hledat jeden kus zboží na ploše srovnatelné s fotbalovým hřištěm také není zrovna žádný med. Nové refity, tedy předělání prodejní plochy do modernějšího hábitu, jsou sice možná dobrým marketingovým tahem, ale zákazníka to leda ještě více pobouří, protože zboží, které bylo v přesně vymezeném regálu, musí hledat nanovo. Připomeňme, že touto změnou prošly prakticky všechny velké hypermarkety a příliš si s tím nepomohly. Nabízet nejnižší cenu pozornost určitě přiláká, ale Češi vyžadují už také kvalitu a komfort. I když budou mít hluboko do kapsy, vždy budou hledat lepší cesty, jak se ke svému nákupu dostat. A to jim právě e-shopy nabízejí. Čtěte více: E-shopy čeká změna: Než prodáte zboží za hranice, nastudujte si tamní legislativu

Je pochopitelně rozdíl v nakupování potravin a například elektroniky, ale dokážu si představit, že pokud bych našel dobrý internetový obchod, kde si objednám svoje oblíbené housky, šunku a rajčata v online náhledu na sklad, následně objednám a pak už jen zabalené v tašce ve výdejním skladu vyzvednu, budu velmi šťastný, že jsem si ušetřil čas, peníze i zmatečné pobíhání. Pokud si dobře vzpomínám, něco podobného mělo nabídnout Tesco Stores, jenže zůstalo to jen u planých slibů a příšerného projektu, kterým je tesco-shop.cz. Snad se maloobchodníci, ti kamenní, vzpamatují a uvědomí si skutečné potřeby Čechů a zkusí se alespoň v něčem inspirovat od těch internetových.

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Měšec.cz: Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

DigiZone.cz: Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Vitalia.cz: Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Lupa.cz: Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Vitalia.cz: Perníčky: na uležení i hned měkké

Perníčky: na uležení i hned měkké