I malá firma může obstát ve světě. Nesmí se ale bát novinek

Malé firmy začínají stále více kopírovat velké konkurenty. Snaží se víc proniknout na zahraniční trhy a nebojí se investovat do novinek.

Malé a střední firmy stále víc sází na technologické inovace a větší spolupráci se zahraničím. Jsou to důležité kroky k tomu, aby uspěly v silné konkurenci. Firmy napříč různými odvětvími výrazným způsobem mění své obchodní modely, produkty a strategie přístupu na trh. Díky tomuto přizpůsobení se pak zvyšují efektivitu a navíc konkurují větším společnostem. Ukázala to celosvětová studie společnosti SAP a Oxford Economics, do které se zapojili i podnikatelé z České republiky. 

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Majitelé menších firem si stále více uvědomují, že globální konkurence roste. Je proto potřeba taky vyrazit do světa.

Potěšitelným zjištěním bylo, že už dávno neplatí zažité stereotypy. Především už není pravdou, že malé firmy využívají technologie až do konce jejich životnosti a neinvestují do nových. Majitelé těchto podniků mají naopak velmi dobrý přehled o novinkách ve svém oboru a ve většině případů jsou přesvědčeni, že jsou dostatečně technicky a technologicky vybaveni na takové úrovni, která je může stavět i do pozice konkurentů větších firem. Méně než třetina respondentů uvádí, že jejich firma postrádá technologické schopnosti větších konkurentů a jen o něco více než čtvrtina říká, že má potíže s pochopením toho, jakým způsobem může technologie jejich firmě přinést měřitelný prospěch.

Mohlo by vás zajímat: Polovina firem po celém světě zvyšuje investice do cloudu

Úspěšné malé a středně velké podniky jsou stejně jako velké nadnárodní korporace ovlivněny rostoucí globalizací, nelítostnou konkurencí a informovanějšími zákazníky na nových trzích. V novém mezinárodním, respektive globálním, prostředí potřebují SME stále častěji k dosažení svých cílů, rozvoji obchodu a konkurenceschopnosti prostředky, které poskytují technologické inovace a obchodní sítě, komentuje situaci Eric Duffaut ze společnosti SAP. Edward Cone, hlavní analytik Oxford Economics, dodává: Cesta vpřed je pro malé a středně velké podniky dobře značená. Typickými znaky úspěšných malých a středně velkých společností budou globalizace, transformace a technologie.

Je evidentní, že investice do nových technologií je při přizpůsobování se globálnímu trhu hlavní strategickou prioritou. Téměř dvě třetiny dotazovaných společností jsou přesvědčeny o tom, že jim technologie pomůže dosáhnout dlouhodobého fungování a udržitelného růstu. A to se odráží na přístupu k novinkám. 35 % oslovených podnikatelů uvedlo, že nejnovější technologie se snaží ve svém podniku zavést ihned po zahájení jejich prodeje. K těmto technologiím patří především business management software, analýza dat, mobilita, sociální média a cloud. Konkrétně v České republice klade zvláště velký důraz na inovaci 55 % podniků a oproti světu máme větší očekávání zúročení takovéto investice. Jsou to hlavně vyšší prodej a možnost nabídky nových produktů a služeb. Hlavním katalyzátorem konkurenční výhody pro malé a středně velké podniky je podle studie mobilita. Respondenti jako největší přínos implementace mobility uvádějí rozvoj inovací. Mobilita má podle nich větší přínos než jakékoli jiné zvažované technologie.

widgety

Čtěte více: 5 vychytaných aplikací, které by neměly chybět ve firemním smartphonu

Pouze investice do technologií by ale nestačila. Malé a střední podniky nikdy nebudou schopné investovat v takové míře jako jejich větší konkurenti. Více než čtvrtina respondentů řadí mezi tři nejdůležitější trendy ovlivňující jejich dnešní podnikání globální konkurenci. Téměř 60 % jich tvrdí, že se konkurence ze strany společností z jiných zemí v posledních dvou letech značně zvýšila. SME proto formují globální sítě. Řada z nich proto spoléhá na expanzi do zahraničí a uzavírání partnerství s dodavateli a odběrateli mimo jejich domácí trh. SME chtějí v tomto ohledu těžit stejné výhody jako velcí konkurenti. Počet firem, které očekávají, že vytvoří 40 % svého obratu v zahraničí, vyskočil pro tři následující roky o 36 %. Dnes například podniká v šesti a více zemích 15 % malých a středních firem. Dalších 20 % už pracuje na tom, aby se k nim v následujících třech letech připojilo.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 7. 2013 21:04

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+