Internetové papírnictví je těžší byznys, než se zdá

Zdá se, že otevřít si papírnictví na netu může být docela fajn. Podnikatelé to ale vidí trochu jinak – konkurence je totiž v oboru ostrá. Velkou roli hrají originální nápady.

Na konci prázdnin či v září, kdy jdou děti do školy, potřebují papírenské zboží i ti, co ho jinak nechávají jako spotřebitelé ladem. V Česku je stále poměrně hodně kamenných papírnictví, ale toto podnikání se samozřejmě rozjelo také na internetu.

Založit papírnictví na internetu přitom není po formální stránce nic těžkého. Podnikateli stačí mít živnostenské oprávnění na volnou živnost obor číslo 48 – Velkoobchod a maloobchod. A to v případě, že bude papírenské zboží jen nakupovat a pak na svém e-shopu prodávat. Pokud je součástí e-shopu také zboží, které podnikatel sám vyrábí, spadá tato činnost také pod volnou živnost, tedy do výroby, obchodu a služeb neuvedených v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona.

Kdo není vidět, neprodává

Někteří podnikatelé v oboru vidí domácí internetový trh s papírenským zbožím jako poměrně nasycený. Stačí si zadat ve vyhledávači papírnictví nebo velkoobchod a máte spoustu nabídek. Dle mého názoru je v Česku dost velká nabídka a každý má na www stránkách e-shop, dokonce i velkoobchody, které dodávají nám maloobchodům, mají e-shopy pro koncové zákazníky, uvádí pro business server Podnikatel.cz Petr Kučera z internetového obchodu Papírnictví Kučera.

Tomu, kdo se tento obor přesto rozhodne vyzkoušet, radí: Pro zřízení internetového papírnictví by měl podnikatel mít alespoň základní znalosti sortimentu papírenských potřeb a dobrého člověka, který se o stránky stará a rozumí e-shopům. Dobré internetové stránky musejí zaujmout a být přehledné pro vyhledávání zboží, které zákazník poptává. Upozorňuje, že je e-shop nutné stále aktualizovat, jak kvůli cenám, tak novinkám. V neposlední řadě musí podle něj mít podnikatel kvůli konkurenceschopnosti dobré dodavatele s výhodnými cenami zboží.

Shledávám trh kancelářských potřeb jako silně saturovaný. Sice ne tolik jako v oblasti výpočetní techniky, ale jelikož se jedná o podnikání podporující jiné podnikání, nastal boom hned po revoluci a tudíž se trh značně zaplnil, uvádí pro server Podnikatel.cz také Jan Havlík, Online Marketing Specialist společnosti Office Depot. Domnívá se, že je tomu tak na všech úrovních, od malých papírnictví pro koncové spotřebitele až po velké společnosti nabízející komplexní řešení pro veliké firmy.

Kamenný obchod má podle Petra Kučery oproti internetovému klasické nevýhody: V kamenném obchodě musí mít podnikatel zboží skladem, což znamená velké zásoby, je třeba platit nájem a energie, mzdy zaměstnancům… V internetovém obchodě je naproti tomu možné objednat zboží podle objednávek zákazníků, stačí do e-shopu vložit katalog se zbožím a zaplatit pronájem www stánek. To přináší v porovnání s kamenným obchodem zanedbatelné náklady. Petr Kučera ale dodává, že je na internetu zároveň nutné počítat s větší konkurencí. E-shop musí být vidět, jinak zkrátka neprodává.

Za výhodu internetového papírnictví považuje Jan Havlík snadnost a rychlost oslovení potenciální klientely při vynaložení minimálních nákladů. Nevýhodou je obtížnější navázání trvalého vztahu se zákazníky, absence přímé možnosti si produkt před koupí osahat, doplňuje. Z pohledu SWOT analýzy pak považuje za největší hrozbu nízkou skladovou dostupnost zboží (rychlý přeprodej) většiny začínajících či menších podnikatelů, kteří buď nemají dostatečný kapitál a know how nebo odvahu jít do podnikatelského rizika a riskovat ochromení svého cash-flow. Čtěte více: Rizika a příležitosti v podnikání pomůže odhalit SWOT analýza

Konkurenční výhodou e-shopu mohou být také přidané služby, které svým zákazníkům poskytuje. U větších shopů může jít například o rychlé dodání objednávky, různé klientské věrnostní programy (vše dobře spočítané), nebo třeba o technickou „vychytávku“ jako jsou seznamy často objednávaných produktů, které si může zákazník sestavit. Tyto seznamy disponují také funkcí „připomenutí“, kde si zákazník zvolí vhodnou periodicitu pro připomenutí další objednávky. Pro pravidelné objednávání může rovněž využít historii objednávek, uvedl před časem pro server Podnikatel.cz Marcel Schmidt ze společnosti Office Depot. Čtěte více: Chytrým nákupem kancelářských potřeb můžete ušetřit na dárcích pro obchodní partnery

Design v papíru

E-shop musí být vidět, (a)nebo musí stát na značce, o které již mají spotřebitelé povědomí a jež je například z nějakého důvodu prestižní. Jednou z možností, jak se na trhu odlišit, je vsadit na vlastní značku a originální výrobu. Takovým českým příkladem dobré praxe je Papelote se svým marketingovým mottem „nové české papírnictví“. Papírnictví vzniklo z původně diplomové práce Kateřiny Šachové na vysoké umělecké škole, dnes do svého sortimentu zařazuje jak běžné papírenské zboží, tak autorské limitované série.

Papelote nejprve vsázel na prodej ve svém butiku a na distribuci do kamenných knihkupectví nebo designových obchodů (už tím se firma posunula do trochu jiného kontextu), nyní spouští také svůj e-shop. Kamenný obchod je pro nás důležitý především proto, že funguje zároveň jako jakýsi showroom pro naše zákazníky. Před pár dny jsme ale naší distribuční síť rozšířili i o e-shop, díky kterému se k našemu zboží dostanou i lidé z míst z České republiky i ze zahraničí, kde zatím zastoupeni nejsme, vysvětluje Denisa Havrdová strategii Papelote.

Budování papírenské značky v době, kdy nejdůležitějším aspektem je cena stlačená na úkor kvality materiálů a zpracování, není jednoduché. Přesto se domnívám, že místo na trhu je, a že lidí, pro které je důležitá nejen cena, ale i kvalita, bude stále přibývat, říká pro server Podnikatel.cz Denisa Havrdová. Právě designové pojetí i zdánlivě obyčejného zboží a přesah papírnictví k life stylu je tím, s čím Papelote obsadil své místo na trhu. Ukazuje, že co stále zabírá, je i v tomto oboru hledání nik. Snaha přijít na trh s něčím novým.

Jak rozjet papírnictví na netu

Při rozjezdu internetového papírnictví je třeba se v první řadě chovat jako jakýkoliv jiný podnikatel. Znamená to mít například byznys plán. Obecně to pro podnikatele není povinnost, může být ale nezbytný v případě, že firma žádá o úvěr v bance. V podnikatelském plánu jde o zodpovězení čtyř hlavních otázek: Proč by měl váš byznys existovat? (Poslání); Kam se s ním chcete dostat? (Cíl); Jak se tam chcete dostat? (Strategie) a Kolik vás to bude stát? (Rozpočet). Čtěte více: Jak napsat chytrý byznys plán? Přinášíme pár základních tipů, jak na to

1. krok: Vypracujte si podnikatelský plán a svůj byznys dobře promyslete.

Dalším krokem je zajištění financí. Ideálně z vlastních zdrojů, při nejhorším lze využít půjčku (podnikání ale bude hned na začátku zatížené povinností splátek). Nejde ale jen o to všechno rozjet a vydat se do koruny ze všech peněz, které má podnikatel k dispozici. Jak radí zkušení podnikatelé, důležité je v byznyse také cash flow. Čtěte více: Chcete kavárnu? Počítejte s tím, že je to 24hodinový byznys

widgety

2. krok: Zajistěte si financování, pokud si půjčíte, nastavte si splátky realisticky a dbejte i na cash flow.

Pak je třeba pořídit si samotný e-shop, a to buď jako hotové unifikované řešení nebo na míru. Ve druhém případě to bude náročnější jak na samotný proces vzniku e-shopu, tak na peníze. Na druhou stranu, pokud chce podnikatel vsadit na originalitu, těžko ji může nasadit na „provařené“ kopyto. Každý e-shop musí obsahovat dostatek informací pro nakupujícího (obchodní podmínky a reklamační řád, informace o provozovateli e-shopu, kontakty, na nichž je dostupný, informace o platebních metodách a způsobu doručení zboží ad.). Ruku v ruce s tím jde také nutnost zajistit si dodavatele a dohodnout si s nimi podmínky odběru zboží. Čtěte více: Jak si založit vlastní e-shop?

3. krok: Pořiďte si e-shop a zajistěte si dodavatele.

S jednotlivými kroky souvisí také marketing. Způsob, jak se má nový e-shop odlišit od konkurence, by měl prostupovat celou jeho přípravou. Může souviset s jeho specializací na konkrétní druh sortimentu (například luxusnější pera a bloky vázané v kůži; originální a netradiční papírenské zboží přímo od tuzemských nebo zahraničních výrobců), s cílením na jasně vymezenou zákaznickou skupinu (třeba na malé firmy, které nechtějí odebírat veliké množství zboží, ale zároveň chtějí dobrou cenu a přiměřený servis; na maminky s malými dětmi apod.).

4. krok: Jakmile začnete e-shop promýšlet, plánujte také jeho marketing.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak vytvořit video a na co si dát pozor
  • Jak ho naplnit vhodným obsahem
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+