Hlavní navigace

Internetoví prodejci zkouší novou fintu na zákazníky, tvrdí dTest

 Autor: http://www.isifa.com
Zdeněk Vesecký

Někteří internetoví prodejci se snaží zákazníkům upřít možnost vrácení zboží do 14 dnů. Jedná se o další porušování zákona, varuje sdružení spotřebitelů dTest.

Podle § 53 odst. 7 občanského zákoníku má zákazník nakupující na internetu možnost zboží do 14 dnů bez udání důvodu vrátit. Je to z toho důvodu, že při online nákupu není možnost si vybrané zboží reálně prohlédnout a vyzkoušet. Stejné podmínky platí i při nákupu přes telefon nebo z katalogu. Sdružení spotřebitelů dTest ale upozorňuje, že někteří internetoví prodejci svým zákazníkům tuto zákonnou možnost odpírají. Nabízí jim dva typy smluv. 

Za klasickou koupi přes internet považují jen takový obchod, při kterém si zákazník zboží objednal přes internet a nechal si ho zaslat. V tomto případě žádný problém není. Objeví se ale ve chvíli, kdy zákazník zboží objedná přes internet, ale vybere si možnost jeho převzetí v kamenném skladu nebo prodejně obchodníka. Internetoví prodejci v tomto případě tvrdí, že se nejedná o nákup přes internet, ale o pouhou internetovou rezervaci s možností vyzvednutí zboží.

Kupní smlouva se v tomto případě uzavírá až v samotném obchodě. Záměr obchodníků je zřejmý. Předání balíčku s objednaným zbožím prezentují jako nákup v kamenném obchodě, aby nemuseli zákazníkovi přiznat zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Je ovšem zjevné, že se přesto o elektronický nákup jedná, říká vedoucí spotřebitelské poradny dTestu Lukáš Zelený.

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Někteří internetoví prodejci na zákazníky stále zkouší nové a nové finty. 

Podle zákona je rozhodující forma uzavření kupní smlouvy, ne způsob převzetí zakoupeného zboží. Proces uzavření kupní smlouvy je dokončen v okamžiku, kdy je potvrzení objednávky ze strany prodejce doručeno zákazníkovi. Nejčastěji je toto potvrzení zasíláno elektronickou poštou. Pokud dojde k uzavření smlouvy tímto způsobem, jedná se tedy o uzavření smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku ve smyslu ustanovení § 53 odst. 7 a spotřebitel má právo od smlouvy odstoupit bez udání důvodu do 14 dnů a s ním i nárok na vrácení peněz. Zákon v žádném případě nestanovuje výjimku pro osobní odběr. Pokud dojde k pouhému předání balíčku v kamenné prodejně, je to stejné jako například převzetí na poštovní přepážce. Doporučujeme zákazníkům, aby namítli, že prodejce postupuje v rozporu se zákonem, a trvali na svém právu na odstoupení od smlouvy, radí Lukáš Zelený.

Internetoví obchodníci se brání

Proti nařčení dTestu se však ohradila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Podle ní vždy záleží na způsobu a momentě uzavření kupní smlouvy. Ve většině případů je smlouva uzavřena pomocí komunikačních prostředků na dálku a tedy nárok na odstoupení od kupní smlouvy dle § 53 občanského zákoníku platí nezávisle na způsobu dodání zboží, řekl serveru Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. 

Ten zároveň připomněl, že existují samozřejmě případy, kdy si zákazník zboží pouze rezervuje a ke koupi a tedy i uzavření kupní smlouvy dochází na prodejně. Pak nárok na odstoupení nevzniká. 

V praxi tento způsob prodeje využívají například velcí prodejci nábytku, u kterých zákazník často uzavírá smlouvu až písemně přímo na prodejně, a to nezávisle na způsobu rezervace zboží. 

Obchodníci, kteří své zboží spotřebitelům přes webovou stránku pouze rezervují, by ovšem měli zákazníka na tuto skutečnost jednoznačně upozornit. Podle APEKu se nesmí zapomínat na smysl zákonného práva na odstoupení od kupní smlouvy. Spotřebitel díky tomuto právu má možnost si zboží prohlédnout a vyzkoušet stejně jako v kamenném obchodě. Jestliže si tedy zboží rezervuje přes internetovou stránku a prodávající mu následně ve svém kamenném obchodě zboží předvede a prodá běžným způsobem, není ani důvod odstoupení od kupní smlouvy uplatňovat, doplnil Vetyška.

Jak je chápána 14denní lhůta

Prvním dnem 14denní lhůty se podle občanského zákoníku rozumí první den poté, co spotřebitel zboží převzal. Jedná se o kalendářní dny, přičemž pokud by poslední den lhůty připadl na sobotu, neděli nebo státní svátek, prodlužuje se lhůta na první pracovní den. A navíc, 14 denní lhůta může být prodloužena až na 3 měsíce v případě, že obchodník nepředal zákazníkovi informace, které je povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem podle §53, odst. 4 a 6. Jestliže však jsou informace řádně předány v jejím průběhu, dochází k ukončení tříměsíční lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní. Tolik citace z občanského zákoníku.

Nezapomeňte, že…

Odstoupení od smlouvy se nevztahuje na firemní zákazníky. Nákup na IČO se u nás řídí obchodním zákoníkem a ten odstoupení od smlouvy do 14 dnů nedefinuje. Tuto službu firemním zákazníků nabízí jen omezený počet e-shopů. Firmy, které jsou pravidelnými a většími klienty si mohou toto ustanovení nechat zapsat do smlouvy.

Zákazník, který chce zboží zakoupené přes internet do dvou týdnů vrátit bez udání důvodu, musí ho vrátit nepoškozené, se vším příslušenstvím a také původním obalu včetně výplně krabice. V případě, že některou z těchto podmínek nedodrží, může mu obchodník při vracení peněz jejich část strhnout. Zákazník musí při vrácení zboží také počítat s tím, že ponese náklady na dopravu.

Aktualizováno 29.3.2013 ve 14:36

Našli jste v článku chybu?

2. 4. 2013 17:59

Martin (neregistrovaný)

Smysl zákona, respektive důvod jeho existence, je zmíněný. Bohužel pro obchodníky se platná legislativa opravdu zabývá pouze jedním rozhodujícím bodem, kterým je moment uzavření kupní smlouvy. Je-li tedy smlouva uzavřena přes internet (pomocí prostředků komunikace na dálku), nárok na odstoupení od kupní smlouvy existuje bez ohledu na způsob odběru zboží. Jiné vyjádření, než to které je v souladu s platnou legislativou, podle mého názoru nejde očekávat.

2. 4. 2013 17:50

Martin (neregistrovaný)

Spotřebitel má nárok na vrácení dopravného, které zaplatil za zboží směrem k němu. Vrácení zboží zpět, ať už dopravné či poštovné, hradí spotřebitel.

Nárok na poštovné v nutné výši má v případě uznané reklamace.

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

DigiZone.cz: „Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

„Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

Vitalia.cz: Perníčky: na uležení i hned měkké

Perníčky: na uležení i hned měkké

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

DigiZone.cz: Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření