Hlavní navigace

Internetový byznys je dražší, než to vypadá (NÁZOR)

7. 12. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 329515
Znáte hlavní nevýhody internetového podnikání? Výhody jsou všeobecně známé, ale z nich současně vyplývají i nevýhody, které se někomu mohou stát osudnými.

Znáte hlavní nevýhody internetového podnikání? Ptám se na ně, protože výhody jsou obecně známé. Jenže právě z nich plynou i současné nevýhody.

Jestli se chcete pustit do internetového obchodu, nebo o něj chcete rozšířit stávající prodejní kanály, děláte jistě dobře. Měli byste však vědět, že láce jeho provozování není taková, jak si možná myslíte. Internet totiž nevybočuje ze zákonů přímé úměry. To znamená, že čím chcete být větší, nebo lepší, tím dražší jeho provoz je. Nemám přitom na mysli náklady účetní personál. Nicméně se tím najednou kamenný a internetový obchod, celkem nečekaně, vzájemně přibližuje.

Bude zajímavé sledovat, kdy někdo udělá studii, která odhalí, od jaké velikosti se náklady na provoz e-shopu a kamenného obchodu začínají přibližovat. A to přibližování není právě pomalé. Druhá studie by se pak mohla věnovat určení hranice, do jakého objemu prodeje může malý internetový obchod levnější než ten větší. Zdá se vám to nesmyslné? Čtěte také: Tomáš Richter: Co můžeme dělat proti korupci? Je to jednoduché

Základní výhodou na internetu je to, že neplatíte za prodejní prostory a prodavače. To stále platí. Jenže jestli chcete růst, musíte – vynechejme nyní náklady na IT, ty mají kamenné obchody nakonec také – získat větší skladovací prostory. Spolehnout se na síť nějakých průběžných subdodavatelů totiž nebývá úplně funkční. Nemáte je plně pod kontrolou. A jejich možná selhání, která dříve či později přijdou, vyváží náklady na vlastní sklad.

Ten ovšem časem musí růst. S tím také roste počet personálu, investice do skladových technologií a pak už jen čekáte na chvíli, kdy nevystačíte s dosavadním výdejním místem. To z počátku mívá velikost kanceláře, pak se z něj stane něco velikosti vrátnice většího podniku a pak už následuje výdejní místo zvíci slušného supermarketu. Při započtení příručních skladů, samozřejmě.

A najednou jste v situaci, která většinu lidí vůbec nenapadne. Máte internetový obchod, ale zabýváte se stejnými věcmi, jako v tom kamenném. Jak vypadá vstup do obchodu, tedy výdejního místa? Jak se chová personál za pultem? On totiž pult je zásadní prvek i ve výdejně elektronického obchodu. A takových věcí najednou je… Manažeři klasických prodejen by mohli vyprávět. My z internetu bychom naopak mohli přidat problémy s „ajťáky“, kteří jsou v naší branži přeci jen o dost důležitější.

Samozřejmě pořád ještě velký internetový obchod nemusí sídlit v několika patrové budově, ani nemusí být na Václavském náměstí. Ale provozní náklady už jsou tak velké, že rozdíl oproti kamenné konkurenci je celkem malý. Čtěte také: Tomáš Richter: Polovina manažerů si svůj plat nezaslouží

Hlavní výhoda velkého internetového obchodu tak zůstává v tom, že do něj zákazníci nemusí chodit. Ovšem nejen pro zákazníky, ale i pro jeho provozovatele. Jen díky tomu může dosáhnout takového odběru zboží od svých dodavatelů, že může mít konkurence schopné ceny. A tedy vydělávat.

Brand24

A proč to píšu? Vlastně jen chci říct, že lacinost internetového obchodu má také své meze. Ty představuje především růst takového obchodu. Revoluce požírá své děti, internetový obchod sám omezuje svoji výhodnost. Je to náhoda, nebo je ta souvislost v něčem symbolická?

Tomáš Richter, generální ředitel společnosti Internet Retail (zahrnuje několik internetových obchodů, například Kasa.cz, Obchodní dům.cz, Hej.sk)

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).