Jak by měla vypadat elektronická evidence tržeb? Známe představy ministerstva

Elektronická evidence tržeb se opět dostává do popředí. Na koncepci systému začalo ministerstvo financí spolupracovat i s podnikateli. Známe jeho představy.

Přestože se elektronická evidence tržeb nezvládne podle některých odborníků zavést ani za 10 let, ministerstvo financí se svého plánu nevzdává. Inspirovat se chce hlavně v Chorvatsku a na koncepci a přípravě systému spolupracuje s podnikatelskými asociacemi. Přečtěte si, jak by měla elektronická evidence podle ministerstva vypadat a jaké charakteristiky a parametry ministerstvo plánuje.

O chorvatském modelu se hovoří již od počátku

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ministerstvo předestřelo představy o elektronické evidenci tržeb.

Elektronická evidence tržeb má patřit mezi jeden z hlavních nástrojů, kterými chce ministerstvo financí bojovat proti daňovým únikům. Že se připraví opatření, která budou směřovat k efektivní kontrole vykazovaných tržeb z maloobchodního prodeje zboží a služeb, slíbila vláda už ve svém programovém prohlášení. Následně se objevily informace, jakým způsobem toho chce docílit. Ministerstvo financí prakticky už od počátku tvrdilo, že chce podobný systém, jako mají v Chorvatsku. Příliš detailně ale o elektronické evidenci tržeb ministerstvo nehovořilo. Bylo jen zveřejněno, že by pokladny obchodníků byly napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Transakce ze všech pokladních terminálů by se pak zapisovaly do centrálního úložiště dat na ministerstvu financí.

Čtěte také: Registrační pokladny budeme mít nejdřív za tři roky. Budou ale chytřejší

Na systému se budou podílet i podnikatelé

Nyní ministerstvo zveřejnilo další své představy, které se s elektronickou evidencí pojí. Na konkrétní podobě elektronické evidence tržeb, respektive příslušného zákona, se ministerstvo rozhodlo spolupracovat s podnikatelskými asociacemi. Minulý týden došlo k prvnímu setkání zástupců ministerstva a podnikatelské veřejnosti. Panelové diskuze na téma elektronické evidence tržeb se zúčastnili zástupci Ministerstva financí ČR, Finanční správy ČR, Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Hospodářské komory ČR (HK ČR), velkých obchodních řetězců i středních a malých podnikatelů. Jsme v procesu přemýšlení a potřebujeme zpětnou vazbu, abychom dokázali postihnout všechny aspekty a rizika, správně předem nastavit parametry celého systému tak, aby nám přinášel požadovaný efekt a zároveň nezatížil podnikatele tam, kde to není nutné, uvedla náměstkyně ministra financí Simona Hornochová.

Právě Simona Hornochová představila během setkání stávající plány a návrhy ministerstva. Co se týče rozsahu systému, počítá se s následujícím:

  • Tržby (příjmy) povinných subjektů realizované v hotovosti
  • Povinné subjekty = podnikající fyzické osoby a právnické
    osoby přijímající platby v hotovosti
  • Platba v hotovosti = platba jiným způsobem než bankovním
    převodem, tj. hotovost, platební karty, stravenky, šeky,….
  • Vztahuje se i na transakce mezi podnikateli

Celý systém by měl podle Hornochové probíhat takto:

  1. Podnikatel zašle datovou zprávu o transakci finanční správě
  2. Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky
  3. Podnikatel vytiskne účtenku (včetně potvrzovacího kódu)
  4. Zákazník má povinnost převzít účtenku
  5. Evidenci dané tržby si zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace
    finanční správy

Elektronická evidence tržeb poběží primárně na online bázi. Pouze v případě výpadku spojení se serverem finančních správ bude umožněno následné zaevidování tržby. Finanční úřady by též měly moci dovolit malým podnikatelům, kteří nemají možnost připojení k internetu, náhradní off-line řešení.

Jak uvedla dále Hornochová, ministerstvo aktuálně zvažuje rozsah údajů, které by finanční úřady od podnikatelů dostávaly. Minimálně půjde o tyto údaje:

  • identifikace subjektu
  • datum a čas transakce
  • celková tržba
  • základy DPH a částky DPH dle sazeb
  • identifikace provozovny a pokladního místa
  • číslo účtenky

Ohledně celého systému samozřejmě zůstává celá řada nevyřešených otázek. Jedná se například o definici obsahu účtenky, registraci do systému – registraci provozovny vs. registraci jednotlivých pokladních míst nebo o technickou podporu ze strany finančních úřadů. Samostatnou otázkou jsou pak e-shopy a různé mobilní provozovny.

widgety

Podnikatelé systém podpoří, pokud jim nezpůsobí extra náklady

Diskuze s podnikateli z minulého týdne rovněž podle ministerstva ukázala, že většina účastníků z řad podnikatelů elektronickou evidenci tržeb podporuje. Vesměs ale zástupci podnikatelů jedním dechem dodávají, že systém nesmí příliš zatížit firmy a způsobit jim nějaké vysoké náklady. Dlouhodobě podporujeme elektronizaci dokumentů mezi byznysem a státní správou, ovšem připomínáme a doufáme, že zmíněná elektronizace nepůjde ruku v ruce s extra náklady, které by pro některé podnikatele, zejména ty malé, mohly být problematické. Dále v rámci diskutovaného považujeme za důležité následující – garanci ochrany osobních údajů a kompatibilitu i na globální úrovni, komentoval prezident HK ČR Vladimír Dlouhý.

Ačkoli si podnikatelé systém elektronické evidence tržeb dokáží představit v praxi, někteří z nich se domnívají, že k jeho zavedení jen tak nedojde. Tento model, který nikoho zásadně nezatíží a přispěje ke snížení podvodů, je v určité podobě akceptovatelný. Přesto si troufám tvrdit, že jej budeme v našem prostředí zavádět deset let, řekl například v rozhovoru pro server Podnikatel.cz Karel Havlíček, šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 3. 2015 10:07
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+