Hlavní navigace

Jak dobře vybrat jméno firmy? Poradíme vám

Marketingová kancelář

Zakládáte novou firmu a hledáte vhodný název? Na první pohled snadný a příjemný úkol s sebou přináší také řadu úskalí, na které byste neměli zapomenout.

S výběrem správného názvu firmy se pojí hned několik úskalí. Jde zejména o marketingový potenciál názvu firmy a jeho využití na internetu. Řada podnikatelů si s volbou jména své firmy hlavu neláme a během chvilky vymyslí název, který se jim zdá pěkný a zajímavý. Otázkou však je, zda předem domyslí všechny souvislosti, které jsou se jménem firmy a jejím marketingem spojeny. Čtěte více: Jak vybrat název vaší firmy? Víme, z koho si příklad neberte

Název firmy je totiž velmi důležitou volbou, protože často zachycuje činnost firmy či vytváří klíčové asociace, a to velmi rychlým způsobem. Názvy firem mohou být velice užitečným prostředkem komunikace. Jména firmy, nejčastěji ve formě loga, si totiž zákazníci povšimnou během několika sekund a právě tolik času by mělo v ideálním případě stačit na to, aby pod názvem firmy představili to, co potřebujete.

Je těžké přijít s novým názvem firmy?

Jméno firmy je v myslích spotřebitelů často úzce spjato s produktem, který firmy nabízí. Jeho výběr je třeba dobře zvážit také proto, že může být velice komplikované ho změnit.
V českém slovníku existuje zhruba 300 tisíc slov, průměrný Čech jich rozezná pouze asi 20 tisíc, většinou se v běžné komunikaci používá asi 7 tisíc slov. I když se zdá, že i tak je výběr velký, každý rok jsou zaregistrovány tisíce firem (například v roce 2011 to bylo 22 333 nových firem). Nalezení uspokojivého jména pro firmu tak může být složitý problém. Když si uvědomíme, že většina žádoucích názvů už je pryč, mohou podnikatelé občas hledat dlouho.

Výběr názvu firmy pro novou firmu či produkt je tedy rozhodně dílem umění i vědy a je dobré se při tom poradit s odborníky na marketingovou komunikaci. Všeobecně se věří, že povědomí o firmě se zlepší, je-li název vybrán jako jednoduchý, snadno vyslovitelný i napsatelný, známý a smysluplný, ale také odlišný a osobitý. Dobrý název by měl mít také snadnou výslovnost, která je důležitá pro dobré použití v mluveném předávání informací.
Výběr jména samozřejmě záleží také na tom, jaké máte se svou firmou a se svým produktem záměr.

Pokud se svým produktem míříte potenciálně nejen na český, ale i na zahraniční trhy, mělo by jméno firmy či produktu mít mezinárodní potenciál. Čtěte speciál Marketingové tipy

Možnosti výběru jména firmy

Podle obchodního zákoníku název firmy nesmí porušovat dobré mravy – to znamená, že nesmí obsahovat vulgární či dvojsmyslné výrazy a podobně. Název firmy také nesmí narušit práva jiných osob. Jako název pro svou firmu tedy nesmíte vybrat jméno už existující firmy. Většinou neprojde ani malá úprava v takovémto jméně, například zdvojení písmena nebo změna jeho velikosti. Obchodní soud tedy velmi pravděpodobně nezapíše firmu StavoTrade či Stavottrade, pokud už existuje firmy Stavotrade a podobně. Název firmy totiž musí splňovat kritérium nezaměnitelnosti – zejména tehdy, pokud jde o firmy podnikající v témže oboru. Čtěte více: Poradna: Pojmenování byznysu je zákonem regulováno

Pokud budete hledat nové jméno pro firmu, můžete vybírat z těchto nejobvyklejších skupin jmen:

Popisná

  • popisují doslova činnost firmy, např. Moravská fekální a kanální, Centrum čistící techniky, Marketingová kancelář.cz.

Složeniny

  • kombinace dvou čí více slov, např. Dřevoland, Okentěs. 

Libovolné

  • skutečná slova bez zřejmé souvislosti s činností firmy, např. Hranostaj, Zvonek.

Imaginární

  • vymyšlená slova bez zřejmého významu, např. Dywidag, Snaggi, Kalvei

Nezapomeňte na internet

V současné době hraje prezentace na internetu velmi významnou roli pro naprostou většinu firem. Než se pro nějaké jméno rozhodnete, měli byste tedy prozkoumat, zda je pro něj volná internetová doména. Není nic horšího, pokud si někdo zapamatuje název vaší firmy, zadá ho ve tvaru www.nejakafirma.cz a ocitne se na stránkách, se kterými nemáte nic společného. Navíc lze očekávat, že prakticky v jakémkoli oboru podnikání se význam dobré a funkční domény bude zvyšovat.

Autor článku: Vladimír Kuchař, poradce pro marketing a rozvoj firem, MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ

Foto: www.isifa.com

Našli jste v článku chybu?

6. 6. 2012 9:23

feese (neregistrovaný)

Dobrý den, mohu se prosím uctivě zeptat, v čem byl odkaz nepovolený? Ostatní příspěvky rovněž obsahují odkazy a ten můj vedl na nekomerční stránku se souvisejícím neškodným obsahem. Dívám se na body 1 až 7 vašich pravidel a nevidím žádné porušení. Chodím na tento portál pravidelně a nad tímto zůstává rozum stát... Děkuji za vysvětlení.

4. 6. 2012 20:55

feese (neregistrovaný)
5. 6. 2012 1:19 smazal Admin Podnikatel.cz, důvod: Nepovolený odkaz
Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Podnikatel.cz: Hospody a EET? Mají technické problémy

Hospody a EET? Mají technické problémy

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Komu musí od ledna zvýšit mzdu?

Komu musí od ledna zvýšit mzdu?

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

DigiZone.cz: „Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

„Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

Vitalia.cz: Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Vitalia.cz: Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Cena stejného léku se liší i o tisíce

Cena stejného léku se liší i o tisíce

Měšec.cz: Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Stavební spoření: alternativa i pro seniory