Jak dopadá řecká krize na české podnikatele? Problémy mohou mít jen exportéři

Problémy Řecka se české ekonomiky bezprostředně nedotýkají. Problémy ovšem mohou mít exportéři, kteří mají v Řecku pohledávky za více než miliardu korun.

Zatímco tuzemské cestovní kanceláře a importéři mohou být v souvislosti se situací v Řecku v klidu, exportéři by si měli raději začít hledat nová odbytiště. Vyplývá to z Analýzy dopadů řecké krize na podnikatelské prostředí, kterou dnes zveřejnila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP).

Exportéři mají v Řecku pohledávky za miliardu korun

Přestože vývozy českých podnikatelů do Řecka nedosahují ani čtvrt procenta celkových exportů a případné výpadky se na české ekonomice takřka neprojeví, činí pohledávky tuzemských exportérů v Řecku více než jednu miliardu korun. Tyto pohledávky jsou nyní značně ohrožené. Většina z nich je vázána na dodací podmínky dokumentárního akreditivu, který je vázán na plnění řeckých bank. Situace je komplikovaná i proto, že i když neplnění podmínek dokumentárního akreditivu ze strany řeckých bank by částečně mohlo přejít na banky domácí, tak není zřejmé, jak se bude postupovat při případném bankrotu země, vysvětlila AMSP v tiskové zprávě.

Protože pohledávky do Řecka nyní nejde zajistit, exportéři žádají tzv. hladkou platbu, která ale v řadě případů kvůli nedostatečnému cash – flow řeckých firem nejde poskytnout. Výrazně tak klesají vývozy do Řecka. Pokud by navíc Řecko přešlo na novou měnu, export do Řecka by se propadl ještě významněji. Z hlediska typu zboží vyvážíme do Řecka hlavně ICT a také výrobky spojené s dopravou.

widgety

Importérům a cestovkám by se nová měna hodila

Zatímco exportéři by si již měli hledat nové destinace, importéři zatím mohou být v klidu. Ze strany Řecka sice dochází ke zpomalování dodávek, dovozcům ale zatím nehrozí žádné finanční problémy. Co se týče druhů zboží, tak převládají potraviny. Případné zhoršování pozice Řecka nebo i přechod k vlastní měně by pro naše importéry mohl znamenat zajímavé obchodní příležitosti, neboť by pravděpodobně došlo ke snížení cen vlivem oslabení nové řecké měny, uvedla AMSP.

Dokud budou Řekové schopni zajistit i základní obslužné služby, jako je lékařská péče, chod lékáren a běžný turistický servis, nemusí se obávat ani tuzemské cestovní kanceláře. Ceny v Řecku se navíc snižují a případný přechod k nové měně by cenu zájezdů ještě snížil. Poptávka po zájezdech v Řecku by tak spíše stoupala.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+