Jak jsem byla v Maroku: rozkvétající byznys, který je nově v hledáčku teroristů

Čeští podnikatelé hledají nové trhy a obchodní příležitosti. Ty se rýsují i v severozápadní Africe, v Maroku. Jenže to je nyní zřejmě cílem teroristů.

Do Maroka ročně přijede více jak dvacet tisíc českých turistů. A jak říká Khalid Mimi, ředitel pro Polsko a východní Evropu Marocké národní kanceláře pro turismus, ambicí Maročanů je přivítat Čechů alespoň dvojnásobek. Česko je také v hledáčku marockých byznysmenů. A naopak, čeští podnikatelé hledají příležitosti v Maroku, ve stabilní a rozvíjející se zemi severozápadní Afriky. Maroko jsem osobně navštívila a povídala si i s českými podnikateli, kteří se na tuto destinaci obchodně orientují. Se zděšením jsem však sledovala čtvrteční zprávy o tom, jak v Maroku kooperují teroristé napojení na Islámský stát, kteří se chystali unášet a vraždit turisty. 

Země bez děr na trhu

Uspět na marockém trhu není zrovna snadné, i když ne nemožné. Podle Jaroslava Vrbenského, který vede kancelář agentury na podporu exportu CzechTrade v Maroku, na marockém trhu může uspět i živnostník nebo malá firma, podobně jako ta velká. Klíčové je to, aby výrobek nebo služba, kterou nabízí, byly při srovnání ceny a kvality lepší, než výrobky konkurence. A také, aby o této skutečnosti uměl český vývozce přesvědčit marocké partnery, tvrdí Jaroslav Vrbenský pro server Podnikatel.cz.

Někde v Maroku
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Někde v Maroku

Na Maroku je podle jeho zkušenosti specifické, že tu nejsou žádné díry na trhu. Marocká ekonomika je otevřená, takže když na trhu něco chybí a je po tom poptávka, okamžitě je sem zboží dovezeno. Kromě toho je vstup na marocký trh časově a finančně hodně náročný. To je další specifikum marockého trhu, které pravděpodobně může do určité míry omezovat vstup živnostníků a malých firem, informuje Jaroslav Vrbenský. Tvrdí, že v Maroku může trvat měsíce i rok, než se začnou realizovat navázané obchodní vztahy. Maročané navíc očekávají osobní kontakt, což může být finančně náročné.

Přesto ví Jaroslav Vrbenský o malých českých firmách, které si cestu na marocký trh našly. Doslechl jsem se například o českých výrobcích skleněné bižuterie, kteří mají v Maroku své partnery, říká s tím, že příklady dobré praxe se mu hledají hůř, protože při své práci přichází do kontaktu hlavně s firmami, které na trhu začínají, nebo se dostaly do potíží. Ty již úspěšné služby CzechTrade nevyhledávají. 

Česká podnikatelka v Marrákéši

Lenka Lachmanová dnes podniká v Česku, kam dováží marocké zboží, od kosmetiky po interiérové doplňky. Osmnáct let ale prožila přímo v Maroku, a to jako podnikatelka v Marrákéši. V roce 1993 tam odletěla přes anglickou pracovní agenturu. Marrákéš ji nadchla, tak si tu našla byznys, který jí byl blízký. V roce 2001 jsem otevřela svůj první kosmetický salón, a poté jsem si pronajala lázně v hotelu Le Palais Rhoul, vzpomíná podnikatelka, která má bohaté zkušenosti i s tradičními marockými lázněmi hammam.

3 zajímavosti o podnikání v Maroku

  • obchodním jazykem Maroka je kromě arabštiny francouzština
  • v Maroku je nulové nebo velmi nízké clo na většinu zboží
  • Maročané nespěchají a dlouze vyjednávají, což od uspěchaných Evropanů vyžaduje zvolnit tempo a posílit trpělivost

Českým podnikatelům, kteří uvažují o tom, že navážou obchodní vztahy v Maroku, Lenka Lachmanová doporučuje vybudovat si na místě okruh důvěryhodných kontaktů. Mohou podnikateli pomoci řešit pro nás neobvyklé situace, vyjednávat se zaměstnanci nebo dodavateli. Když navíc znají správné lidi, mohou ušetřit spoustu nedorozumění, říká pro server Podnikatel.cz.

Podle její zkušenosti je samozřejmě rozdíl, zda se do byznysu v Maroku pouští žena nebo muž, i když se z jejího pohledu situace v posledních letech pro ženy hodně zlepšila. Přesto záleží, na koho při jednáních žena narazí. Rozhodně by však žena v tomto prostředí měla mít vyjednávací schopnosti, neměla by se nechat zastrašit, měla by si stát za svým a mít oči všude, radí. Podnikatelka v Maroku by prostě měla mít kuráž a také disponovat dobrou znalostí prostředí.

Byznys jen pro trpělivé

Nyní Lenka Lachmanová podniká v Česku, kde provozuje e-shop s marockým zbožím Orientalista.cz a také dováží z Maroka výrobky přímo na přání zákazníků. Říká, že vybudovat si v Maroku okruh kvalitních dodavatelů je trochu složitější. Myslím, že úplně nejlepší řešení je mít nejdřív osobní kontakt s člověkem, se kterým budete spolupracovat, uvádí a dodává, že objednat něco přes internet bez osobní návštěvy dodavatele a prohlídky zboží na místě by se podnikateli nemuselo vyplatit. Je třeba si také uvědomit, že v Maroku lidé nespěchají, prostě mají čas. To znamená, že zboží může mít zpoždění a že je úplně zbytečné se rozčilovat, pokud se vše nevyvíjí podle plánu, usmívá se a doporučuje podnikatelům zapracovat na své trpělivosti. Tu je možné ostatně vybrousit i během běžných turistických cest do Maroka, kdy se lze například u obchodníků v medinách seznámit s tamní květnatější a pomalejší obchodní kulturou založenou na dialogu a vyjednávání.

Podnikatelce samotné se trpělivá práce s marockými výrobci vyplácí. O zboží, které nabízí přes internet, je zájem. A vzhledem k tomu, že Maroko Češi objevili teprve nedávno, věří, že se zájem bude dál zvyšovat. 

EBF

Příroda spojuje

Maroko je Česku blízké svou lázeňskou tradicí (tamní tradiční lázně se nazývají hammam), kolem které se nyní točí i podnikání v oblasti wellness, včetně přírodní kosmetiky a fytoterapie. 

Pověst marockého „tekutého zlata“, arganového oleje, se nese Evropou čím dál silněji a tamní výrobci toho nejkvalitnějšího oleje, často venkovská ženská družstva, hledají odbytiště i v Česku.  

A například marocká firma Nectarome rodiny Belkamel má filozofii, která je i na tuzemském trhu velmi trendy: vychází z umění tradičních marockých bylinkářů a aromaterapeutů a jejich detailní znalosti přetavuje do moderní, zcela přírodní kosmetiky. Zaměstnává šedesátku lidí; v její pro veřejnost otevřené ukázkové bio-aromatické zahradě v údolí Ourika, které je obklopené vrcholky Vysokého Atlasu, pracují především obyvatelé tamní vesnice.  

Maroko je cíl podnikatelských misí

Podporovat české podnikatele v Maroku se snaží i stát. Ekonomické spolupráci Česka a Maroka se věnoval například předseda Senátu Milan Štěch, který byl v Maroku na oficiální návštěvě letos v únoru a s ním také doprovodná podnikatelská mise. Další podnikatelská mise připadla na začátek června, a to pod vedením ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka. Mise navázala na pražské dubnové Česko – marocké podnikatelské fórum. Určená byla především pro firmy, které už v Maroku mají rozpracované projekty a také podnikům z oblasti energetiky, zdravotnictví, dopravních prostředků, zemědělských technologií, obranného, těžebního, leteckého, automobilového a elektrotechnického průmyslu.  

Maroko je zřejmě cílem teroristů

Po dopsání tohoto článku jsem se zděšením zjistila, že islamisté se v Maroku chystali unášet turisty. Tamní policie ve čtvrtek večer uvedla, že zadržela sedm členů teroristé buňky napojené na Islámský stát. Jak píšou Lidovky.cz, teroristé plánovali teroristické útoky včetně únosů a likvidace turistů, kteří navštěvují přímořská letoviska. Jejich terčem byly také osoby, které považovali za nepřátele své víry, uvedl úřad. Je tedy otázkou, jak se podpora českých podnikatelů v Maroku bude rozvíjet dál. Každopádně jsem i přesto ráda, že jsem měla možnost tuto zemi navštívit. 

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+