Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Jak na předvánoční newsletter, aby zaujal a neskončil v koši

Zdeněk Vesecký

Před Vánocemi přijde do e-mailových schránek až čtvrtina ročního objemu obchodních sdělení. Víme, jak zajistit, aby si lidé přečetli právě to vaše.

V lavině obchodních sdělení a newsletterů není jednoduché na sebe upozornit. Jen ten, kdo to dokáže, má šanci, že se příjemce pošty změní v zákazníka.

Nejdůležitější je předmět

Aby hodiny vaší práce na přípravě newsletteru nepřišly vniveč, je potřeba hned v první chvíli upoutat adresátovu pozornost. Musíte proto být nápadití, jiní než v průběhu roku a jiní než ostatní. To samozřejmě platí nejen o samotném sdělení, ale v první řadě také o předmětu rozesílané zprávy. Pokud nezaujme předmět e-mailu, tak to často nezachrání ani kvalitní obsah nebo nabídka, varuje Eva Zouharová, vedoucí marketingového oddělení společnosti Shean. Těm nejšťastnějším, kteří zastupují lovebrandy, stačí do předmětu napsat název firmy nebo konkrétní značky. Spousta lidí se obdržené informaci bude věnovat už jen proto, že je to jejich oblíbená značka a z nějakého důvodu k ní mají vztah. Ti, kteří obchodují méně populární značky, si pak musí pomoci triky. A právě políčko předmět e-mailu je pro ně jako stvořené.

Pamatujte na to, že správný předmět odpovídá příjemci zprávy na otázku, co najde uvnitř, ale zároveň je potřeba zachovat předmět zprávy takový, aby odhalil co nejméně. Buďte struční také z praktických důvodů. Krátké předměty v e-mailovém marketingu navíc fungují lépe i z toho důvodu, že některé schránky ukazují omezený počet znaků. Nejdůležitější informaci je tedy nutné umístit vždy na začátek. Hlavním účelem předmětu zprávy je přimět čtenáře, aby e-mail vůbec otevřel. Když mu hned v předmětu vyzradíte, o co jde, tak si zbytečně škodíte. Stejně tak, když do předmětu přidáte moderní emotikonu, tak mu je hned jasné, že jde o nabídku. Zkuste připravit předmět, který vzbuzuje zvědavost a v hlavě čtenáře vytvoří otazník, na který chce odpověď, radí Václav Krajňák, jednatel společnosti Clipsan. 

V době, kdy se na sebe každý snaží upozornit výrazy, jako jsou akce, sleva, dárky nebo Vánoce, může být prospěšné se jim vyhnout. Předmět e-mailu by teď určitě neměl obsahovat klasická prodávající slova jako nabídka, kupte nyní, doporučujeme koupit, naše novinky a podobně. Tato slovní spojení vyvolávají tlak v kupujících a nenabízí jim nic, co by už několikrát neviděli. Oproti tomu by měl už předmět e-mailu vyvolávat pozitivní emoce a chuť zprávu otevřít, říká Zuzana Klimková, ředitelka společnosti KK agency. Příkladem ideálního předmětu e-mailu podle ní může být třeba „Vánoční dárek pro…“ nebo „Získáváte 100 Kč ve vánočních kreditech a navíc vám usnadníme výběr dárků pro vaše nejbližší.“ Na škodu není použít ani šokující spojení, třeba „Ježíšek to vzdal. Letos je to na Vás!“ Čím blíž ke Štědrému dni, tím mohou být předměty důraznější. Zatímco jiné úkoly můžeme posouvat, datum 24. 12. je deadline naprosto pevný a neměnný. Pád dní před Vánocemi tedy v předmětu zaujme i informace o doručení zboží do Štědrého dne.

Zcela fatální chybou, kterou teď může marketér udělat, je odeslání e-mailu bez předmětu. Takové sdělení velmi pravděpodobně zamíří rovnou do spamu. Podobnou chybou, kterou podnikatelé také často dělají, jsou univerzální předměty typu „Newsletter firmy Mrázek“ nebo „Zpravodaj Tondy Nováka“. Uživatel se sice dozví, co že mu to vlastně v e-mailové schránce přistálo, pokud ovšem není váš velký fanoušek, e-mail opět nejspíš neotevře a rovnou ho vyhodí do koše. Pak je lépe použít obehraná hesla jako novinka, akce či poslední nabídka. Na část lidí stále fungují velice dobře. Jak správně tvořit předměty, o tom více v článku Newsletter prodává předmět e-mailu. Čtěte 5 tipů, jak předmět napsat poutavý. 

Dobrý newsletter nahradí i kamarádku na nákupech

Sdělení, která mají podpořit předvánoční prodej, by měla být jiná než ta rozesílaná v průběhu roku. Buďte proto ve vánoční korespondenci vtipnější a použijte víc obrázků. Každý si váš newsletter vybaví snáz, když si zapamatuje něco zajímavého z celého obsahu sdělení. Vánoční newsletter prostě dělají detaily. Stále ale zachovávejte formu newsletteru a držte se vašeho firemního layoutu. Člověk raději otevře a prostuduje tu zprávu, u níž ho zaujme známé logo nebo grafika.

Pokud jde o formu newsletteru, v posledních letech jsou oblíbení rádci. Každý před Vánocemi cítí velký tlak a má problémy vybrat ideální dárek pro partnera, děti nebo klienta. Pomocná ruka od prodejce je tedy vnímána jako přidaná služba, která může výrazně ovlivnit nákupní proces, připomíná Zuzana Klimková a Václav Krajňák dodává: V průběhu roku kupují lidé hlavně pro sebe a v době Vánoc naopak nakupují hlavně pro druhé. Když budete při rozesílání kamarád, který radí čtenáři, co má pořídit pro svého manžela, manželku, syna, dceru, babičku, dědu, přítele, přítelkyni, tak zvítězíte. Ale dával bych si pozor na obyčejný seznam věcí, který se hodí pro manžela. Přidejte k produktu i motivaci, proč zrovna tento dárek udělá radost a jakému typu chlapa přesně. Riskujete sice, že dárek nekoupí každá žena, ale ty, které v popisu poznají svého chlapa, u vás budou stát fronty. Neuvádějte tedy jen vlastnosti výrobku, ale poukažte na jeho přednosti a možnosti využití. Je důležité zákazníkovi vysvětlit, proč produkt vůbec potřebuje a probudit v něm zájem.

Dále čtěte: Jak vyladit vánoční newsletter, aby si ho všiml i Ježíšek

EBF17

Při přípravě newsletteru se snažte motivovat k rychlému nákupu. Většina lidí totiž shání něco, nic konkrétního. A ten, kdo na začátku přemýšlel nad koupí spodního prádla, se nakonec může rozhodnout pro wellness víkend, televizi nebo půlku prasete. Lidé před vánočními svátky tápají a vezmou zavděk každou dobře mířenou a míněnou radou. Neohlížejte se proto na přímou konkurenci. Konkurentem je v tomto období naprosto každý obchodník. Pomoc při nákupu dárků je pro mnohé důležitější než jejich cena a vaše šance se tedy zvýší, pokud budete dobrými rádci.

Že jsou Vánoce v mnoha ohledech výjimečné, to dokazuje další fakt. Současným nejvýraznějším trendem e-mailingu je úprava nabídky podle zájmů a potřeb konkrétního člověka, ovšem před Vánocemi to tak docela neplatí. Dárky si totiž lidé nekupují pro sebe, kupují je pro druhé. Toho využijte a rozesílejte i nabídky, které by v jiném ročním období byly pro konkrétního člověka zcela nezajímavé. Náctiletá dívka, která se zajímá o líčidla pro mladé, teď ocení upozornění na krém proti vráskám, který může jako dárek pořídit mamince nebo babičce. Stačí jí poskytnout dostatek informací a přesvědčit, že nabízený produkt je právě tím nejvhodnějším dárkem.

Našli jste v článku chybu?