Hlavní navigace

Několik rad a tipů, jak najít a udržet kvalitní zaměstnance

15. 1. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 258398
Finanční ocenění už zaměstnancům ke spokojenosti zdaleka nestačí. Důležitou se stává také firemní kultura, zajímavost a různorodost práce a pocit soužití s firmou. Neméně podstatná je i kvalitní komunikace a individuální přístup.

Finanční krize si již vybírá mezi tuzemskými firmami svou daň. Automobilový průmysl hlásí propouštění zaměstnanců a časté omezování výroby, developerům zase scházejí finance na dokončení projektů a jejich akcie „trhají rekordy“ v poklesech hodnoty. Řady společností se však zatím krize nedotýká a žádné větší problémy nepociťují. Přesto i tito podnikatelé by do budoucna měli počítat s horšími vyhlídkami a dobře se na ně připravit.

Odborníci upozorňují, že ubývá pracovních míst, klesá počet zakázek a situace se má dále zhoršovat. Očekává se, že se zostří boj o kvalitní pracovníky. Pro firmy všech velikostí se tak stane velice důležité, aby dokázaly najít nové dobré zaměstnance a hlavně, aby zvládly udržet ty stávající. Všechna tato témata diskutovali účastnicí úterního semináře pořádaného firmou Tuesday Business Network.

Ubývají volná pracovní místa

Česko již sice zažívá zpomalení svého hospodářského růstu, ale za katastrofická se čísla o stavu tuzemské ekonomiky zatím označit nedají. Vzhledem k celosvětové finanční krizi však v řadě ukazatelů dochází a zajisté ještě dojde ke zhoršení. Zatímco například nezaměstnanost se drží stále nízko (v prosinci činila 6 %), k velkému propadu došlo u volných pracovních míst. Čtěte také: Víte o povinnosti hlásit volná pracovní místa úřadům práce?

Zatímco v lednu 2008 česká ekonomika disponovala 146 000 volnými pozicemi, v prosinci jich bylo už pouze přes 90 000. Zaměs­tnavatelé nové pracovníky příliš nenabírají a spíše vyčkávají, jak se situace bude dále vyvíjet. Díky poklesu počtu volných míst, stoupl počet uchazečů o jednotlivé pozice. V roce 2007 jsme měli průměrně 9 odpovědí na inzerát nabídky práce, v srpnu 2008 jich bylo už 12 a v prosinci loňského roku jsme dokonce zaznamenali v průměru 18 odpovědí, potvrdil Petr Šrámek, HR Marketing Manager firmy LMC.

Zaměstnancům nejde pouze o peníze

Přestože roste zájem i kvalita uchazečů, zaměstnavatelé začínají být ve svém výběrů velice opatrní. Na důležitosti v dobách krize nabývá i udržení současných zaměstnanců. Aby se podnikateli podařilo své zaměstnance udržet a případně další nové získat, musí disponovat ve firmě kvalitními nástroji motivace a řízení lidských zdrojů. Časy, kdy stačilo pracovníkovi pouze přidat na penězích, jsou nenávratně pryč. Zaměstnance v dnešní době již nezajímá pouze peněžní ohodnocení, ale přikládají také důležitost např. atmosféře ve firmě, její kultuře, zajímavosti práce či nefinančním bonusům. Čtěte více: Motivujte své zaměstnance volitelným začátkem pracovní doby.

Mezi nejoblíbenější motivátory mezi zaměstnanci podle ankety společnosti Le Chèque Déjeuner stále patří finanční bonusy a prémie (91 % respondentů), druhé místo patří služebním autům a mobilům a třetí příspěvkům na stravování. V současnosti české firmy využívají hlavně finanční benefity (až 89 %) a jen málo z nich motivuje zaměstnance benefity nefinančními. Nefinanční benefity jsou poměrně málo využívány, a proto v nich vidíme velký budoucí potenciál. Pro zaměstnavatele jsou totiž daňově výhodnější, než finanční bonusy a prémie, uvedl Petr Pacas, obchodní ředitel společnosti Le Chèque Déjeuner. Čtěte více: Zaměstnanecké benefity zvyšují vyměřovací základ

Finanční benefity podléhají dani z příjmu a odvodům zdravotního a sociálního pojištění jak na straně zaměstnavatele tak na straně zaměstnance. Nefinanční benefity oproti tomu zákon daňově osvobozuje na straně zaměstnance a na straně zaměstnavatele jdou ze sociálního fondu, či ze zisku po zdanění. V současnosti se tak jako výhodnější zdají z hlediska nákladů nefinanční motivátory. Vše však může být jinak. Ministerstvo financí v návrhu nového zákona daně z příjmů navrhuje zrušit řadu daňových výjimek, včetně stravenek. Proti se ale postavily odbory, firmy i některá jiná ministerstva a tak zůstává otázkou, zda vůbec tento návrh zůstane součástí plánovaného zákona. Čtěte více: Daňová revoluce požírá své děti. Stravenky čeká gilotina.

Právní úprava poskytování zaměstnaneckých benefitů:

Nespokojenost zaměstnanců způsobuje hlavně systém motivace

Motivace a udržení zaměstnanců není rozhodně jednoduchá věc. Až 40 % zaměstnanců neustále zvažuje změnu zaměstnavatele, neznamená to, že by zaměstnání zrovna chtěli změnit, ale spíše je tato myšlenka občas napadá, říká Petr Pacas. Spokojenost zaměstnanců může být při jejich rozhodování klíčová. Podstatné je, aby pracovník kromě finančního ohodnocení cítil i naplnění z práce a uznání. Podle Pacase tvoří nejčastější důvod nespokojenosti v práci právě systém motivace a vnitrofiremní kultura. Naopak minimu zaměstnanců vadí délka pracovní doby.

Každý podnikatel by se měl zaměřit na řízení lidských zdrojů a samotnou firemní kulturu. Systém motivace by neměl být statický a měl by odpovídat potřebám a požadavkům zaměstnavatele i zaměstnanců. Podnikatel si musí uvědomit, že každý zaměstnanec požaduje něco jiného. Diverzifikace motivace podle cílových skupin zaměstnanců se stává takřka nezbytnou. Velice záleží na konkrétní pozici zaměstnance. Například u dělnických profesí je hlavním motivátorem mzda. U intelektuálních pozic musíte zase pracovníky motivovat jinak, než pouze penězi, doplnil Alexandr Jedrysek, personální ředitel společnosti MAFRA.

Dbejte na komunikaci a firemní kulturu

Odborníci, kteří se sešli na úterním semináři, doporučili podnikatelům i další kroky, které povedou ke spokojenosti a dobré motivaci zaměstnanců. Vesměs se všichni shodli na nutnosti kvalitní komunikace se zaměstnanci. Zaměřte se na komunikace a poskytujte svým pracovníkům informace. Nenechávejte si je rozhodně jen pro sebe, dobrá komunikace je opravdu základem, doporučila Katarína SmrčekováPricewaterhou­seCoopers.

Důležitým prvkem spokojenosti zaměstnanců tvoří také obsah práce a firemní kultura. Práce musí především bavit a pracovník by neměl mít pocit, že do práce „se holt musí“ a že tam chodí pouze kvůli penězům. Zaměstnanec byl měl mít možnost firmu někam směřovat, měl by mít možnost její chod nějak ovlivnit. Firmu musí chápat, jako že je i jejich, ne pouze vaše, radí podnikatelům Petr Šrámek z LMC. Čtěte více: Pozor, možná nevědomě demotivujete své zaměstnance.

Zaměstnanci chtějí mít také možnost profesního růstu, pocit, že se vyvíjejí. Často nejde jen o vertikální růst (tj. povýšení), ale i o růst horizontální. Podnikatel by proto měl svým pracovníkům měnit náplň práce, aby zabránil stereotypu a napomohl jejich dalšímu rozvoji.

Myslete dlouhodobě a sledujte trh práce

Krize podnikatelům zkrátila rozhodovací horizont a to by se podle odborníků také mělo změnit. Většina firem nyní uvažuje jenom v krátkodobém úseku, což může být velice neefektivní. Dlouhodobý pohled je zásadní i při hledání zaměstnanců, i zde to chce pečlivě a dlouho hledat.

Pokud se firma rozhodne přijmout nového pracovníka, dá se využít několika rad, které jí mohou ušetřit čas a náklady. Jestliže chce podnikatel hledat zaměstnance sám, zadá si inzerát a ozvou se mu zájemci, měl by provést nejdříve tzv. „preselekci“ po telefonu. Touto metodou může dopředu zjistit důležité informace o uchazeči a případně mu včas oznámit nezájem. Pokud zvolíte při hledání zaměstnanců partnera, vyberte si toho, kdo vám nejen rozumí, ale kdo vám i rozumět může, dodala Jana Vichrová, Senior Consultant firmy Williams & Partner.

Podnikatelé by také neměli podceňovat při hledání pracovníků doporučení svých současných zaměstnanců. Každý zaměstnanec by měl být také částečně rekrutátorem, firmě to podle odborníků prospěje.

Brand24

10 rad, jak docílit spokojenosti svých zaměstnanců:

  1. komunikujte se zaměstnanci,
  2. diverzifikujte motivátory podle druhu zaměstnání,
  3. myslete dlouhodobě,
  4. měňte zaměstnancům obsah práce,
  5. vytvořte příjemnou firemní kulturu,
  6. snižte na minimum firemní byrokracii,
  7. motivujte zaměstnance peněžními i nepeněžními bonusy,
  8. sledujte výši platů na trhu,
  9. dopřejte zaměstnancům možnost růstu,
  10. zainteresujte zaměstnance do směřování firmy.

Zaměstnanci jsou především lidé

Přes všechny rady o různých motivacích zaměstnanců by však neměli podnikatelé zapomínat ani na peníze. Plat by měl být srovnatelný s trhem. Menší nesrovnalosti platových hladin lze dohnat jinými motivátory, avšak při velkém rozdílu dají zaměstnanci přednost konkurenci. Vyplatí se proto sledovat platy na trhu.

Na závěr ještě jedna rada, která může někomu přijít banální a samozřejmá, avšak často se na ní zapomíná. Chovejte se a věnujte se svým zaměstnancům především jako lidem, uzavřel Ratibor Líbal, výkonný ředitel společnosti Spravnykrok.cz.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).