Hlavní navigace

Jak poznat, zda máte špatný web, a jak získat dobrý

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Vladimír Kuchař 19. 11. 2015

Devět z deseti firemních webů neplní svou funkci tak, jak by měly. Zákazníci odcházejí a podnikatel se diví. Víme, jak špatný web rozeznat a čím ho nakopnout.

Naprostá většina webových stránek českých firem je špatná. Situace se sice pomalu mění a nově vznikající weby jsou lepší, než v minulosti, přesto je podle mého názoru 9 z 10 webů mizerných a neplní to, co od nich firmy očekávají. Většinou tedy to, že jim budou přivádět nové zákazníky.

Čtěte také: Firemní web děláte pro své zákazníky, ne pro sebe

Problémů a častých chyb je celá řada a rozebírat jeden po druhém by trvalo hodně dlouho. Nicméně ten nejčastější a nejzávažnější je, že web nedokáže rychle svému návštěvníkovi odpovědět na základní otázky, kterými jsou: Co to je? Co nabízí? Proč bych zde měl zůstat a nejít jinam? Kde mám začít? A pokud to nedokáže, návštěvník zklamaně odchází.

Přátelské monology musí zemřít

Na běžných webech českých firem jsou většinou k vidění texty, které se dají nazvat jako přátelský monolog. „Vítejte na stránkách firmy ABC. Našim posláním je poskytovat kvalitní služby, zakládáme si na péči o zákazníka bla bla bla…“

Inspirujte se: Nejlepší firemní web má Vodafone, u webů mobilních vede Globus

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Čili weby předkládají propagační balast místo toho, aby stručně a jasně řekly, čím mohou potenciálnímu zákazníkovi pomoci a proč je firma lepší než ostatní. Ve stručnosti je síla. Texty by neměly obsahovat žádná zbytečná slova a nadbytečné věty. Přátelské monology prostě musí zemřít.

Naznačit přitom nestačí. Když už vaše potenciální zákazníky na váš web přivedete, třeba z ne úplně levné internetové reklamy, rychle z vašeho webu zase odejdou. Nebudou totiž vědět, co vlastně děláte, s čím jim můžete pomoci nebo co mají udělat. A jak takováto chybná homepage nejčastěji vypadá?

  • Líbivý, ale obecný či nic neříkající slogan, například: “Na nás se můžete spolehnout” či “Kvalitní služby pro vás”. 
  • Obrázek v horním banneru neukazuje váš produkt, službu nebo vás, ale je tam fotka z fotobanky. 
  • Položky v menu jsou obecné: Domů, Služby, Kontakt. 

Čím se vyznačuje dobrý web

Nejlepší a nejnavštěvovanější webové stránky jsou ty, které jsou jednoduché, přehledné a intuitivně ovladatelné. Běžné weby naopak často trpí tím, že nejsou přehledné, jsou přeplácané a návštěvníci neví, kam mají kliknout, aby získali informace, které hledají. Nejhorší problémy se tedy týkají samotných základů každého webu, tedy jeho nabídky, vyhledávání, navigace a celkového rozmístění prvků na stránce.

Mohlo by vás zaujmout: Po pěti letech se z firemního serveru stane líný otesánek. Je čas se rozloučit

Samostatnou kapitolou je grafika a typografie. I obsahově dobrý web spolehlivě zazdí zastaralá grafika, fotografie z fotobanky či nečitelné písmo. A naopak, špatný text může zcela znehodnotit i jinak graficky povedený web.

Dalším pilířem dobrého webu je obsah. Lidé chodí na weby kvůli obsahu, tedy kvůli informacím, které hledají, ne proto, aby se kochali nad grafikou. Čím zajímavější, originálnější a užitečnější obsah je, tím lépe. Dobrá grafika pouze podporuje to, aby se lidé na webu cítili dobře, byl přehledný atd. Čili nepomůže žádné zázračné oživení typu blikajících prvků či změna barev.

Čtěte také: 7 trendů, které se v poslední době prosazují na firemních webech

Odlišit se od konkurence tak, že poskytnete lidem lepší obsah. Pod obsahem si představte něco, co je pro zákazníky zajímavé a užitečné, ať už je to článek o nových trendech na trhu, video o tom, jak používat nějaký výrobek, či srovnávací test nejčastěji kupovaných produktů. Naopak to není zpráva v aktualitách, že jste měli firemní školení na chatě v Beskydech.

Co způsobí špatný web

Pokud živnostníkovi nebo malé firmě stačí zakázky, které získává po známosti, pak v zásadě ani web a internetový marketing nepotřebuje. Jakmile se však firma chce trochu rozrůst a získat více zákazníků, jsou dobrý web a online marketing naprostým základem. Dobrý web již není výhoda proti konkurenci, ale nutnost, aby firma mohla vůbec obstát.
Co udělá většina lidí, když potřebuje malíře? Hledá ho na Googlu či na Seznamu. Jak postupujete, když si vybíráte kam jet na dovolenou? Začnete hledat na internetu. Stejně jako 90 procent lidí. Většina domácností má dnes přístup k internetu a aktivně ho používá. Dávno už neplatí, že se když někdo potřebuje řemeslníka, tak obíhá sousedy a vyptává se, kdo jim loni dělal elektriku a na jaře zateplení. Rychlejší a pohodlnější je prostě najít nabídky na internetu. Ten přinesl obrovské změny i v nákupním chování lidí.

Připomeňte si: Web na míru nebo šablonu? Nepokazte si jméno na internetu

Proto pokud nemá firma dobrý web, který návštěvníky zaujme, tak se připravuje o velké množství potenciálních zákazníků. Na zaujetí má přitom web jen pár sekund. Vzhledem k tomu, že je hrozně jednoduché nějaký web opustit a najít okamžitě jiný, tak šance na to, že se k nim tito zájemci někdy vrátí, je prakticky nulová.

Jak získat nový dobrý web?

Spousta lidí zadá výrobu webu u grafika. Ten chce, aby to bylo kreativní a hezké, ale ví jen málo o tom, jak web funguje. Jestli vám tedy nějaký grafik na vaši poptávku po webu odpoví pěti různými návrhy designu, jste pravděpodobně na špatné cestě.

Jiní lidé si nechají vyrobit web u svého známého ajťáka. Programátor preferuje, aby měl web hodně různých funkcionalit a správně fungoval po technické stránce, ale to, jak bude na lidi působit, už tak neřeší.

Proto je nejlepší začít u tzv. webdesignéra. Ten určí, kde co na webu bude, jaké budou základní texty, zda tam bude fotka nebo video, jak se budou návštěvníci na webu orientovat atd. Vychází přitom z vašich potřeb a cílů a výstupem jeho práce je projekt a model webu.

Představte si to jako architektonický projekt domu. Grafik je pak v roli bytového designéra, který určí, zda mají být závěsy béžové nebo modré, ale už nemůže přemístit okno na opačnou stěnu pokoje. No a programátor je jako zedník, který dům postaví. Samozřejmě existují lidé, kteří spojují všechny tyto dovednosti, nicméně je to spíše výjimkou. Firmy, které dělají weby, mají všechny tyto profese ve svém týmu.

Našli jste v článku chybu?

20. 11. 2015 16:02

Mám tu zkušenost, že firmy, které nedbají na svou webovou prezentaci, obvykle poskytují ve svém oboru velmi kvalitní služby. Webová prezentace není to, co je živí, takže na ni nedbají, o to více se ale pak věnují právě kvalitě jimi odvedené práce. Většinou ani nereagují na nabídky firem, které jim říkají, že jejich web stojí za prd a že jim ho udělají tak, jak to má být, protože to obvykle nepotřebují - mají práce už tak až nad hlavu a nové zákazníky by neutáhly - a ani nepotřebují utáhnout.

30. 11. 2015 13:57

Špatný web se pozná podle tykání zákazníkovi.

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Měšec.cz: 6 změn v novele občanského zákoníku

6 změn v novele občanského zákoníku

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč