Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Jak proměnit fanoušky na Facebooku ve své zákazníky?

Autor: 329515
Vojtěch Bednář

Má-li vaše firma prezentaci na Facebooku či na Twitteru, pravděpodobně jste již zjistili, že není obtížné získat množství fanoušků či následovatelů, ale zato je velmi nesnadné je přimět k nákupu. Jak přesvědčit fanoušky, aby se stali zákazníky?

Nějaká forma prezentace na sociálních sítích je pro firmu podnikající v oblasti nabídky zboží nebo služeb koncovým spotřebitelům v současnosti již nutnost. Mnoho firem se může pyšnit stránkami, skupinami či Twitter profily, které sleduje, respektive které se „líbí“ úctyhodnému počtu uživatelů sociální sítě. Realita je ale ve skutečnosti často taková, že tato masa virtuálních fanoušků nenachází patřičnou odezvu v objemu prodaného zboží nebo služeb. Tento fakt je příčinou, proč jsou někteří podnikatelé z úspěšnosti své sociální prezentace trochu frustrováni. Co udělat proto, abyste nebyli i vy? Čtěte také: Jak vytvořit efektivní reklamu na Facebooku? Poradíme vám

Co chcete?

V prvé řadě je potřeba si položit otázku, co od prezentace na sociální síti vlastně očekáváme. Získání zákazníků může být jedním z cílů, nikoli však cílem jediným. Mezi další patří například udržení komunikace se stávajícími klienty, zvýšení obecného povědomí o značce, nebo krizová komunikace s veřejností po mediálním problému. Každému z těchto cílů se musí přizpůsobovat jak samotná prezentace v prostředí sociální sítě, tak i to, jak se zde chováme. Je-li cílem získat nové zákazníky a podpořit tak prodej výrobku či služby, musíme se mu přizpůsobit již předtím, než se do tvorby prezentace pustíme. Nestane-li se tak, můžeme ji začít přizpůsobovat i později. Důležité ovšem je, abychom měli jasnou vizi.

Jak na to?

Základem úspěchu každé prezentace na sociální síti je, pokud jejím prostřednictvím komunikujeme pravidelně a obousměrně. Sociální sítě jsou založeny na zpětné vazbě uživatelů. „Vysílat“ do nich tiskové zprávy rozhodně nestačí a chceme-li tak získat nové zákazníky, nestačí to tím spíše. Prvním doporučením tedy je být aktivní a informace fanouškům nejenom sdělovat, ale s nimi o nich i diskutovat. Časté aktualizace stránek ve kterých je zpětná vazba navíc vedou k tomu, že se jejich fanouškům častěji zobrazují. Čím více tedy budete komunikovat, tím více budete potenciálním klientům „na očích“.

Je velice snadné stát se fanouškem prezentace firmy nebo produktu (stačí stisknout jedno tlačítko), ale o to těžší je něco si koupit online či dokonce zavítat do kamenné provozovny. Své fanoušky k tomu ale můžeme poměrně účinně motivovat. Nejjednodušší cestou je vytvořit speciální akce, které jsou svázány se sociální sítí. K účasti na akci může zákazníka kvalifikovat například znalost kódu ze stránky (pozor na pravidla Facebooku, zobrazení by nemělo být podmíněno tím, že uživatel je fanoušek) nebo hesla šířeného po Twitteru. Je dobré dát jasně najevo, že srovnatelná akce jinde neplatí. To dá fanouškům určitý pocit exkluzivity a motivuje je to k nákupu. Čtěte také: Vytváříme stránky pro Facebook: Využijte pomůcky pro navýšení počtu fanoušků nebo návštěvnosti

U časově omezených nabídek svázaných se sociální sítí bychom měli fanoušky pravidelně upozorňovat na blížící se konec nabídky. Pozor ale na to, aby naše upozorňování nebylo příliš časté, mohlo by mít opačný účinek. Ideální je, dokážeme-li nabídnout fanouškům dvojitou výhodu. Jednu v případě, že nakoupí na základě informací z naší prezentace na Facebooku, druhou, když se pak tamtéž podělí o svou radost z nákupu nebo pořízení služby. V takovém případě se totiž budou nejen ochotněji vracet na naši prezentaci, ale také šířit informace dalším uživatelům a tím rozšiřovat naši uživatelskou základnu.

Pokud jste tak doposud neučinili, je dobrý nápad uvažovat o integraci stránky na Facebooku a tradiční webové prezentace. Jednou možností jsou vzájemné odkazy na stránkách respektive FB tlačítko na webu, tím ale možnosti takové prezentace nekončí. Na web je možné umístit tzv. likebox, který přímo propojuje komunitu na Facebooku s návštěvníky webu a tím posiluje efektivitu obojího. Pozor ale, ne všem firmám se likebox hodí a u určitých typů zboží a služeb (za něž se fanoušci nechtějí ostatním moc chlubit) může působit i obráceně. Čtěte také: Vytváříme stránky pro Facebook: Jak si vytvořit vlastní záložky a zapamatovatelnou adresu 

U firem, které prodávají zboží s vyšší přidanou hodnotou, je možné, a v praxi využitelné používat sociální sítě jako nástroj přímého marketingu. Jeho princip v tomto případě spočívá v tom, že bezprostředně oslovíme konkrétního fanouška a nabídneme mu exkluzivní osobní nabídku. V této oblasti existuje poměrně veliký doposud nevyužitý prostor.

test

Ostatní firmy, jímž se nevyplatí s nabídkami oslovovat konkrétní uživatele, protože jejich zboží je příliš „obyčejné“ mohou přinejmenším podporovat diskuzi fanoušků a pravidelně do ní přispívat upozorněními na své akce. Je to minimum, které lze udělat, avšak je to minimum účinné. Čtěte také: Vytváříme stránky pro Facebook: Jak přidat správce a novou aplikaci

Nebojte se

Udělat z fanoušků zákazníky není snadné, ale je to možné. Dobře zorganizovaná soutěž (Facebook nedávno rozvolnil podmínky pro jejich organizaci) přiláká mnoho uživatelů sociální sítě a část z nich může přimět k nákupu. Aktivní komunikace a kreativita je ale základem. Cestou k úspěchu je v každém případě se nebát a na sociálních sítích se prosazovat, ne zde pouze „být“.

Našli jste v článku chybu?
8. 8. 2011 21:48
Jindřich (neregistrovaný)
Dle mého názoru to má určitě smysl vyzkoušet :-) Ne každému nabídne obchodování na facebooku nějaký potenciál, ale pokud Vás nastavení a správa "dalšího" obchodu procesně ani administrativně nezatíží, a nebude za řešení platit žádné významné prostředky, můžete to minimálně vyzkoušet. Ze zkušenosti mohu říct, že např. naše Facebook eshop řešení klientům objednávky tvoří.
20. 12. 2010 21:46
uživatel si přál zůstat v anonymitě
Dobry den, clanek pro sebe hodnotim jako velmi prinosny. Chtel bych se zeptat autora, jak vidi perspektivu tvorby e-shopu pro Facebook. Ma to smysl do toho jit? a jeste jsem se chtel zeptat, zda je 4000 Kc, za ktere to nabizeji jako nadstavbu/modul nad svym shopem primerena pracnosti. Dekuji Libor Da.21. 12. 2010 0:37 redakčně upravil Admin serveru, důvod: SPAM