Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Spočítali jsme, že změny u paušálů mohou některé OSVČ přijít na statisíce korun

Daniel Morávek

Strop na výdaje u paušálů klesne o 50 %. Zároveň se OSVČ vrátí zvýhodnění na dítě. Spočítali jsme, jak se tyto změny projeví na odvodech OSVČ.

Zjednodušeně se dá říci, že platí, že čím menší má OSVČ příjem a čím více má dětí, tím jsou pro ni změny výhodnější. Zatímco někteří podnikatelé mohou na novinkách vydělat desítky tisíc korun, jiné mohou připravit až o statisíce. Daňový balíček každopádně bude brzy projednávat Senát.

Co se mění u paušálů

V rámci daňového balíčku se sice OSVČ s paušály vrátilo daňové zvýhodnění na dítě a sleva na manželku (manžela), zároveň se však opět omezily výdajové paušály. Mezní hranice příjmů, ze které se maximální výdaje počítají, klesne o 50 % na 1 milion korun. Paušál půjde využít i při vyšších příjmech, maximálně jím ale budete moct uplatnit výdaje odvozené z mezní hranice příjmů. Konkrétně půjde o následující stropy:

  • u 80% paušálu půjde uplatnit výdaje maximálně do částky 800 tisíc Kč
  • u 60% paušálu půjde uplatnit výdaje maximálně do částky 600 tisíc Kč
  • u 40% paušálu půjde uplatnit výdaje maximálně do částky 400 tisíc Kč
  • u 30% paušálu půjde uplatnit výdaje maximálně do částky 300 tisíc Kč

Novela zákona má nabýt účinnosti 1. dubna 2017. U novinek týkajících se paušálů ale bude platit přechodné ustanovení, dle kterého si podnikatelé budou moct za zdaňovací období 2017 vybrat, zda využijí novou úpravu (tedy nižší strop pro výdaje a návrat zvýhodnění a slevy), či stávající (vyšší stropy a bez zvýhodnění a slevy).

Zvýhodnění opět vzroste

Pokud novela projde, zároveň se pro rok 2017 zvýší daňové zvýhodnění na druhé, třetí a každé další dítě. Na první dítě sice zvýhodnění zůstane na 13 404 korunách ročně, na druhé se však má zvýšit na 19 404 korun a na třetí a každé další dítě na 24 204 korun. Maximální výše daňového bonusu zůstává nezměněna.

Ruku v ruce se zvýšením ale rovněž došlo ke zpřísnění podmínek pro vyplácení daňového bonusu na vyživované děti. Nově se do limitu příjmů, který je nutný splnit pro získání bonusu, nebudou započítávat příjmy z nájmu a kapitálového majetku.

Jak se změny projeví na odvodech OSVČ

Server Podnikatel.cz spočítal, jak se tyto změny projeví na dani z příjmů OSVČ a sociálním a zdravotním pojištění. V tabulkách je počítáno s výší záloh na pojistné v roce 2017 a rovněž již se zvýšeným daňovým zvýhodněním. Jak ukazují výpočty, pro bezdětné (či pro ty, kteří nemají v domácnosti vyživované dítě) jsou změny při nižších příjmech neutrální, při vyšších pak nevýhodné. Pro některé podnikatele by dokonce mohly znamenat ztrátu až statisíců. Je nutné ale připomenout, že mohou místo paušálů začít uplatňovat skutečné výdaje.

V případě OSVČ s jedním nebo dvěma dětmi jsou změny výhodné přibližně ještě do 1,1 milionu korun příjmů a pak i pro ně znamenají ztrátu. Pro OSVČ s třemi dětmi se vyplatí pak zhruba do hranice 1,3 milionu korun příjmů. Zjednodušeně se dá říci, že platí, že čím více dětí, tím jsou změny pro OSVČ výhodnější. Samozřejmě ovšem stále platí omezení, že daňový bonus činí maximálně 60 300 korun.

EBA_24.5.

Na druhou stranu, zdaleka ne každá rodina OSVČ o daňové zvýhodnění přišla, jelikož zvýhodnění mohl a stále může uplatňovat jen jeden z rodičů. V řadě případů tak zvýhodnění místo OSVČ uplatňoval její protějšek, který byl například v pracovním poměru. Návrat zvýhodnění za cenu omezení paušálů se jim tak v konečném důsledku nemusí vyplatit, a to i když mají více dětí.

Kdo z OSVČ s paušály má v domácnosti ještě manželku/manžela bez příjmů, může navíc nově uplatnit i slevu na ni/něho. Daňová povinnost v tabulce by pak klesla ještě o dalších 24 840 korun.

OSVČ s 80% paušálem

OSVČ s 80% paušálem bez dítěte (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 0 5160 12 660 20 160 35 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 0 0 5160 42 660 80 160 155 160
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 47 604 52 072 59 372 66 672 85 400
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 47 604 52 072 96 075 149 450 256 200
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 0 0 0 -66 703 -142 778 -290 800
OSVČ s 80% paušálem s jedním dítětem (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 0 5160 12 660 20 160 35 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 –13 404 –13 404 –8244 29 256 66 756 141 756
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 47 604 52 072 59 372 66 672 85 400
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 47 604 52 072 96 075 149 450 256 200
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 13 404 13 404 13 404 -53 229 -129 374 -277 396
OSVČ s 80% paušálem s dvěma dětmi (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 0 5160 12 660 20 160 35 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 –32 808 –32 808 –27 648 9852 47 352 122 352
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 47 604 52 072 59 372 66 672 85 400
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 47 604 52 072 96 075 149 450 256 200
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 32 808 32 808 32 808 -33 895 -109 970 -257 992
OSVČ s 80% paušálem s třemi dětmi (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 0 5160 12 660 20 160 35 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 –57 012 –57 012 –51 852 –14 352 23 148 98 148
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 47 604 52 072 59 372 66 672 85 400
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 47 604 52 072 96 075 149 450 256 200
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 57 012 57 012 57 012 -9291 -85 766 -233 788

OSVČ s 60% paušálem

OSVČ s 60% paušálem bez dítěte (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 5160 35 160 50 160 65 160 95 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 0 5160 35 160 72660 110 160 185 160
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 52 072 85 400 106 750 128 100 170 800
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 52 072 85 400 138 775 192 150 298 900
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 0 0 0 -54 525 -109 050 -218 100
OSVČ s 60% paušálem s jedním dítětem (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 5160 35 160 50 160 65 160 95 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 –13 404 –8244 21 756 59 256 96 756 171 756
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 52 072 85 400 106 750 128 100 170 800
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 52 072 85 400 138 775 192 150 298 900
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 13 404 13 404 13 404 -41 121 -95 646 -204 696
OSVČ s 60% paušálem s dvěma dětmi (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 5160 35 160 50 160 65 160 95 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 –32 808 –27 648 2352 39 852 77 352 152 352
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 52 072 85 400 106 750 128 100 170 800
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 52 072 85 400 138 775 192 150 298 900
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 32 808 32 808 32 808 -21 717 -76 242 -185 292
OSVČ s 60% paušálem s třemi dětmi (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 5160 35 160 50 160 65 160 95 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 –57 012 –51 852 –21 852 15 648 53 148 128 148
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 52 072 85 400 106 750 128 100 170 800
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 52 072 85 400 138 775 192 150 298 900
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 57 012 57 012 57 012 2487 -52 038 -161 088

OSVČ s 40% paušálem

OSVČ s 40% paušálem bez dítěte (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 20 160 65 160 87 660 110 160 155 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 0 20 160 65 160 102 660 140 160 215 160
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 66 672 128 100 160 125 192 150 256 200
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 66 672 128 100 181 475 234 850 341 600
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 0 0 0 -36 350 -72 700 -145 400
OSVČ s 40% paušálem s jedním dítětem (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 20 160 65 160 87 660 110 160 155 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 –13 404 6756 51 756 89 256 126 756 201 756
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 66 672 128 100 160 125 192 150 256 200
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 66 672 128 100 181 475 234 850 341 600
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 13 404 13 404 13 404 -22 946 -59 296 -131 996
OSVČ s 40% paušálem s dvěma dětmi (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 20 160 65 160 87 660 110 160 155 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 –32 808 –12 648 32 352 69 852 107 352 182 352
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 66 672 128 100 160 125 192 150 256 200
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 66 672 128 100 181 475 234 850 341 600
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 32 808 32 808 32 808 -3542 -39 892 -112 592
OSVČ s 40% paušálem s třemi dětmi (v Kč)
Roční příjem 250 000 500 000 1 000 000 1 250 000 1 500 000 2 000 000
Daň z příjmů nyní 0 20 160 65 160 87 660 110 160 155 160
Daň z příjmů od 1. 4. 2017 –57 012 –36 852 8148 45 648 83 148 158 148
Sociální a zdravotní pojištění nyní 47 604 66 672 128 100 160 125 192 150 256 200
Sociální a zdravotní pojištění od 1. 4. 2017 47 604 66 672 128 100 181 475 234 850 341 600
Rozdíl pro OSVČ od 1. 4. 2017 57 012 57 012 57 012 -21 062 -15 688 -88 388
Našli jste v článku chybu?
3. 2. 2017 17:18
Pepa (neregistrovaný)

Tak že to opět dopadne na ty relativně úspěšné. Ti kteří makají budou opět trestáni za práci. Tady by měla být alespoň degresivní daň, čím víc budeš makat a vydělávat, tím méně budeš platit. Poslední dobou mi ty změny jen znechucují podnikání, to je buzerace s kontrolním hlášením, EET, snížení paušálů. Jděte se už bodnout politici, nechte lidi v klidu podnikat, vše zjednodušte a né takový vosery proti lidem, co dělají sami na sebe, za všechno si ručí, nemají pomalu ani dovolenou (tedy já ji nemě…

25. 1. 2017 11:37
Martin (neregistrovaný)

Další významný dopad bude mít zdravotní a sociální pojištění - ve výpočtu chybí zvýšení základu pro tyto "daně".