Hlavní navigace

Jak stmelit pracovní tým? Zažijte přepadení v Pacifiku. Začíná sezóna teambuildingových akcí

17. 5. 2011
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 258398
V Česku roste po teambuildingu hlad. Květen je pro agentury, které připravují akce pro firmy na klíč, startovním měsícem v sezóně. Přečtěte si tipy, jaká dobrodružství budou letos v oblasti teambuildingu hitem.

Začíná období akcí pro zaměstnance, které by měly podpořit jejich týmového ducha. Agentury, které organizují teambuildingové a teamspirové akce, hlásí zvýšený zájem ze strany firem o tento bonusový prvek.

Akce pro zaměstnance jsou na vzestupu

Finanční krize se podepsala na vztahu mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci. Ti totiž přišli o většinu bonusů a byli vůbec rádi, pokud si udrželi své místo. Nyní se karta obrací. Podniky se snaží opět o motivaci svých zaměstnanců, která by zároveň měla napomoci ke zvýšení jejich produktivity. Do popředí se tak dostávají teambuildingové, teamspiritové a fun akce, díky kterým je na vzestupu byznys agentur, které se touto činností na klíč zabývají. Zvýšený zájem potvrdily serveru Podnikatel.cz všechny oslovené agentury. Čtěte také: Dochází vám nápady? Vyvětrejte si hlavu na moři

Jaký je rozdíl mezi teambuildingem a teamspiritem?

Akce pro zaměstnance se dají připravit v různých délkách a formách. Podle toho se jednotlivé typy rozlišují a od toho se odvíjí také cena. Obecně však lze říci, že zatímco teambuilding můžeme charakterizovat jako rozvojový program, teamspirit by měl být spíše akce o zábavě či týmovém duchu. V případě teambuildingu se jedná o akci pro omezený počet osob, v průběhu programu jsou zařazovány zpětné vazby, upřesnil pro server Podnikatel.cz Tomáš Glos z olomoucké agentury Andra training. Trenér a kouč společnosti Adventura Teambuilding Ladislav Habásko rozlišuje tyto 3 typy:

  • kurzy typu fun a zážitkové akce: pomáhají posilovat v zaměstnancích pocit, že pro ně firma něco dělá, podporuje loajalitu zaměstnanců k firmě (50 – 250 účastníků, trvání od 0,5 do 1 dne)
  • kurzy typu teamspirit: pomáhají kolegům se trochu poznat. Mnohdy se znají jen jako kolegové, či dokonce jen po telefonu nebo e-mailu (25 – 60 účastníků, trvání od 1 do 2 dnů)
  • kurzy typu teambuilding: rozvíjí jednotlivce i teamy. Jejich cílem je něco se naučit. Může to být práce s časem, projektový management, zlepšení komunikace, zefektivnění týmové spolupráce (nejčastěji 8 – 25 účastníků, trvání 2 až 3 dny)

A právě kurzy typu teambuilding Habásko vyzdvihuje. Podle něj si pracovníci u této akce najdou to “pravé” řešení pro sebe: Nikdo jim zde nevykládá, že komunikovat by se mělo tak a tak, že ti nejlepší to dělají takhle. Principem zážitkového vzdělávání, je umožnit účastníkům zažít situaci, z níž budou schopni se poučit, doplnil Habásko. Podle něj trenér poté vede moderovanou diskusi, kde účastníci slyší jak to vnímali ostatní a společně hledají prostor pro zlepšení do budoucna. Výhodou teambuildingových akcí jsou dlouhodobé výsledky takového stylu učení a navíc jsou prakticky jednoduše aplikovatelné. Čtěte více: Teambuilding – účinná forma vzdělávání zaměstnanců a zvyšování týmového potenciálu

Sezóna teambuildingových akcí v červnu a září

Letošní rok bude pro agentury z oblasti zážitkového vzdělávání úspěšný. Již nyní hlásí vysoký zájem ze strany firem. Jak serveru Podnikatel.cz potvrdil Ladislav Habásko, největší zájem o akce je nyní, tedy v průběhu dubna až června. Potom je to období září až říjen. Na přelomu července a srpna poté následuje velký útlum, který je způsobený vybíráním dovolených ve firmách. A bez kompletního týmu ztrácí tyto akce smysl, doplnil Tomáš Glos z agentury Andra training.

Největší nápor pak mají agentury podle Jana Hájka ze společnosti Zážitky.cz v měsících červen a září. Ale existují i osvícené firmy, které preferují třeba únor, připomněl Hájek. Paradoxně v loňském roce jsem pořádali více teambuildingu na podzim, upřesnil Karel Šulc ze společnosti eventisimo.

Ten zároveň potvrdil, že poslední dobou je vysoký zájem především o teambuildingy. Firmy navíc ustupují od požadavků na adrenalinové zážitky typu lanová centra a zorbing, které už mají podle něj všichni za sebou a nejsou tak populární. Klienti začínají také více přemýšlet nad komplexností konceptu samotného teambuildingu a doprovodného programu. Ve chvíli, kdy teambuilding navazuje např. na školení nebo konferenci, hledáme vhodné propojení s tématy či headline daného klienta, uvedl Karel Šulc. Zájem o jednotné propojené téma potvrdil i Jan Hájek ze společnosti Zážitky.cz: Zájem je například o 30. léta, ale také o programy na bázi „Mystery Murder” (večeře s vraždou).

Pokud se firma o zajištění akce pro své zaměstnance rozhodne, měla by zvážit několik faktorů. Těmi nejzákladnějšími jsou podle Jana Hájka zodpovězení dvou otázek: proč chceme akci pořádat a kolik za to chceme utratit. Tomáš Glos ze společnosti Andra training navíc doporučuje si vyžádat nabídku od více teambuildingových agentur. V dnešní době je na trhu mnoho agentur, které mají s pořádáním teambuildingových akcí mnohaleté zkušenosti, které se na akcích samozřejmě projeví, zdůraznil Glos. Čtěte více: Outdoor aktivity jako prvek budování týmu

Nespoléhat se pouze na jednu agenturu a dát přednost osvědčeným doporučuje i Ladislav Habásko ze společnosti Adventura Teambuilding: V dnešní době pořádá kurzy leckdo a jejich kvalita je různá a může i výrazně kolísat. Proto vzniklo nezávislé Profesní sdružení pro zážitkové vzdělávání, které díky svým přísným kritériím a interním vzdělávacím mechanismům, dokáže do určité míry garantovat bezpečnost, kvalitu a efektivní využití prostředků, řekl serveru Podnikatel.cz Habásko. Čtěte také: Odhalte lháře ve svém týmu, návod je jednoduchý

Ukázková zážitková akce

Server Podnikatel.cz požádal všechny oslovené agentury o hrubou kalkulaci zážitkové půldenní akce, která bude mít společné téma: vodu. Odhad ceny je stanoven pro firmu s 20 zaměstnanci. Akce by měla obstarat program na páteční odpoledne (od 13:00 do 17:00 hodin). Vybrali jsme 3 nejlepší nabídky.

Zážitky.cz

Hledání pokladu z 2. světové války

Poklad bude ukryt na dně přehrady, kam se týmy dostanou pouze pomocí vlastnoručně sestrojených plavidel. Akce bude doplněna o aktivity jako je jízda motorovým člunem, vodní lyže.

Stroj času

Při akci budou účastníci dovezeni do nebezpečných situací ze světových filmů, s kterými si musejí vypořádat a které mají souvislost právě s vodou. Vžijí se tak do rolí filmů, jakým byl Titanic, Přepadení v Pacifiku, Vodní svět, Rozmarné léto či Jak utopit dr. Mráčka. Další aktivity závisejí na rozpočtu.

Cena: 40 až 100 000 Kč

Detailní popis zážitkových her

eventisimo

Pádla korzárů na Lipenské přehradě

Akce necílí pouze na celistvé týmové aktivity, ale účastníci plní také řadu jednotlivých logických, zručnostních, fyzických a také kreativních úkolů nejen ve vodě, ale i na souši. Úkolem jednotlivých týmů je splnit všechny úkoly a zároveň dosáhnout cíle v co nejkratším čase.

První z úkolů se odehrává na pevnině a klade si za cíl prvotní stmelení jednotlivých týmů. Týmy si musí vymyslet bojový pokřik, navrhnout a vyrobit týmovou vlajku a samozřejmě vymyslet název týmu. Další etapa se už odehrává na vodě. Týmy se nalodí na rafty, pomocí kterých se musí dostat na ostrov uprostřed Lipenské přehrady. Cestu k ostrovu však komplikuje celá řada úkolů a překážek, které musí tým při cestě na ostrov překonat. Účastníci vyloví vzkaz v lahvi, zachrání plovací vestu, budou muset ukořistit klíče schované na bójce. Na ostrově je pro týmy připraven vzkaz v podobě kousku mapy ukryté v truhle, díky které se dostanou k dalšímu úkolu.

Aby se ale dostali k cíli, je zapotřebí mít mapu celou. Sestavení mapy však stojí jisté úsilí. Účastníci musejí sestavit rybářský prut k vylovení míčku s klíčem od truhly, vyrobit prak, rozluštit šifru, zkomponovat báseň či píseň ze slov začínajících na zadaná písmena (název klienta), vylovení rybářské sítě s úkolem. Při plnění jednotlivých úkolů dostává tým vždy kousek mapy s vyznačenou cestou k dalším úkolům. Po úspěšném zakončení posledního z úkolů, tým opět nasedá do raftu a vydává se na pevninu, kde předá sudímu všechny poklady získané na cestě a sudí stopuje čas. Každý člen vítězného týmu získává diplom a skleněnou plaketu. Po chvíli oddechu navazuje večerní program v podobě příjemného grilování u ohně s vodáckou atmosférou.

Orientační cena: od 95 000 Kč bez DPH (cena se následně upravuje podle typu stravování, ubytování a nápojového balíčku pro účastníky)

Adventura Teambuilding

Odpolední fun akce

Program by začal na louce, kde proběhne úvodní motivace, bude následovat několik drobných her s cílem seznámení a naladění se na akci. Pak krátkém představení bezpečnostních pravidel by následovalo zvládnutí plavidel, základní manévry, opět formou her.

V průběhu plavby jsou instruktoři schopni pomocí různých her a aktivit ovlivňovat rychlost plutí skupiny, tak aby mezi nejrychlejšími a nejpomalejšími posádkami nevznikala velká mezera a také tak, aby si to všichni pořádně užili.

Orientační cena: od 40 000 Kč

Brand24

Pozn. ceny jsou vždy přizpůsobeny konečnému počtu účastníků, jejich nárokům na doplňující aktivitu, občerstvení.

Foto: www.isifa.com

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).